Nem lennénk a megrendelő helyében

2012.02.03. 21:29

Hallgatólagos megállapodás a nézők és az alkotók közt, hogy a reklám a filmben a szükséges rossz, csak legyünk rajta túl. De mi van, ha a szponzorálás mellett ki is zökkent a történetből? Sas Tamás filmjének, az S.O.S. Love-nak az 50 termékmegjelenítése miatt aktuális a kérdés, láttunk-e már ehhez hasonló funkciótlan reklámokat magyar játékfilmekben.

Egy Omega a James Bond-filmből nem ragaszkodik otromba megjelenéshez, közeli packshothoz. Ugyanakkor a magyar produkciók kevésbé szerencsések, nem vetekednek értük rugalmas szponzorok. A kilencvenes években még fel-felharsan a Danubius minden előzmény nélkül a főszereplő autórádiójában, kérdés, hogy azóta mennyire sikerült itthon fejlődni a játékfilmekbe elhelyezett termékmegjelenéssel. Nyomjon 10-est, ha elégedett!

1. Olympos narancslé Az elvarázsolt dollárban (1985)

Kultúrtörténeti emlék az Olympos, már nem létező márka, ami biztos, hogy ihatatlan. Maga a reklám nem lenne dráma, de az, hogy erőltetetten dialógban, történetben is megjelenik, egy kicsit sok. A szokásos hiba is érzékelhető: a reklámozó azt gondolja, hogy a néző nem figyel, ezért újra és újra felhívja a figyelmét a termékre. Itt háromszor hangzik el a márkanév és egy minispot is belekerül a filmbe. Eladási szempontból biztosan jól működött, ha azt is hozzá vesszük, hogy akkoriban kevés külföldi gyerekfilm jött be, azaz a nézettsége biztosan több milliós volt a filmnek.

2. Unicum a Hamis a babában (1991)

Még egy régi példa a viccesebb fajtából: mivel nem a fogyasztási szokásra hegyezi, nem több egy poénnál. A régi Unicum-plakátot idézi, de az ironikussága ellenére is zavaró, hogy a megoldás helyére lép.

3. Pizza Hut A miniszter félrelépben (1997)

Gyakorlatilag márkapozícionáló kampánnyal indul a miniszter félrelépése Dobó Kata fenékstírölése mellett. Bár nyilvánvaló, hogy a főcím alá nem kell súlyos történés, de ami van, itt az is a pizzamárkának rendeltetik alá. Ezek után ki kérdőjelezné meg, miért kerül egy ilyen pizza négyszer annyiba mint máshol, ha egyszer a Parlamentben is ezt eszik. Az egyik legnézettebb magyar vígjáték producere a jelenlegi filmipari kormánybiztos Andrew G. Vajna mellett Hutlassa Tamás, rendezői Kern András és Koltai Róbert.

4. Sláger Rádió az Üvegtigrisben (2001)

Az Üvegtigrisben a későbbi részekhez képest ügyetlenebbül oldották meg a termékmegjelenítést, de ez a nyitó rádiós betét még egész pofásra sikerült, talán mert eleve benne volt a forgatókönyvben. Ami itt probléma, hogy a Boros-Bochkor-páros dialógusa kicsit szürke.

5. A Westend üzletei a Boldog születésnapotban (2003)

Fazekas Csaba filmjében főszerepben Ónodi Eszter és Kocsis Gergely. Ezekben a képsorokban még a Westend, azon belül is a LeRoy, Persona, 4You is rendesen jelen van, de a főszereplő monológja szerencsére azért háttérbe szorítja.

6. Erste Bank az Állítsátok meg Terézanyut!-ban (2004)

Nem lennénk a megrendelő helyében: suta és lapos egyszerre ez a részlet Bergendy Péter rendező Hámori Gabriella és Elek Ferenc erőlködése ellenére.

7. MOL és Libri a Magyar vándorban (2004)

Herendi Gábor rendező-producer is hibázhat: a film végén a hét vezér az M1, M7-es bekötőn szinte csak azért lovagol be, hogy a kamera hosszan időzzön el egy MOL-kúton, majd a Rákóczi úti Libri előtt jelentőségteljesen megbámulhassanak egy Honfoglalás-könyvet. A producer szerint adott helyzet volt, hogy a termékelhelyezéseket az időutazós film jelenkorába kellett sűríteni, mert a középkorba nem tehettek MOL kutat.

8. PJ benzinkút és Coca Cola a Kútfejekben (2006)

Magyar benzinkúton forgott Kapitány Iván akciófilmje, aminek érdekessége - amellett, hogy az azóta elhunyt Kaszás Attila és Selmeczi Roland is remek alakítást nyújtott benne - az, hogy a kút PJ logóján kívül minden márkát gondosan kitakartak, ugyanakkor a Coca Cola-matrica és az italok ára is látszik a hűtőn (0:01-nél és 1:14-nél). "A Coca Cola sem volt partner, ez látszik a film végén is, és sok termék látszott úgy, hogy nem volt megállapodásunk, de egy benzinkútnál forgatott filmnél lehetetlen erre oda figyelni, mondta erről a rendező. - A PJ-kutat csak a környéken ismerik, mindenki azt hitte akkor, hogy kamu. Egyébként a Kútfejekben volt először, hogy a film végén külön kis szkeccsekben voltak elhelyezve a főtámogatók."

9. Kimaradt jelenetnek álcázott reklámdömping a Valami Amerika 2-ben (2008)

Azért is szerencsés megoldás a stáblista alatti reklám, mert nem akasztják meg a történetet, nem tolakodik a dramaturgiába. Ugyanakkor a hirdető is elégedett lehet, hisz a nézők nagyrésze ezt a részt is megvárja. Pláne, ha szereti az olyan poénokat, minthogy Szabó Győző pornót torrentezik.

I0. Bentley és OTP Bank az Üvegtigris 3-ban (2010)

A producerekkel végignézték a forgatókönyvet, hogy hol nem lesz erőltetett a reklám, így döntöttek a jótékonysági árverés jelenete mellett, mert egy ilyen étteremhajós, hoszteszlányos eseményt akár támogathat is az OTP Bank, árulta el a Cafe Creative marketingese. A bécsi autószalonból hozatott Bentley sportautó a film főszereplője volt, hisz ezzel próbál új imidzset szerezni a lúzer büfést alakító Rudolf Péter.

I1. S.O.S. Love (2011)

Sas Tamás magyar, amerikai és orosz magántőkéből, amerikai sztárok bevonásával rendezte. Főszerepben Hujber Ferenc mellett Árpa Attila Hevér Gábor és a reklámok. A probléma, hogy látszik a filmen, hogy a forgatókönyv megírása után is lelkesen kerestek szponzorokat, és írtak plusz jeleneteket a hirdetők kedvéért.