Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEM- Kultúr
- Cine hírblog
- batman
- batman-hiszti
- kritika
- a kritikus hülye
- képregényfilm
- dark knight
- christopher nolan
Túl steril és túl hosszú az új Batman-film
Az idei Marvel-DC párharc első meccsét, a Batman-Pókember örökrangadót magabiztosan nyerte a Denevérember. Bruce Wayne a nézőktől és a kritikusoktól is jobb pontszámokat kapott, mint az idén 50 éves Peter Parker új mozifilmje (lásd a lenti táblázatot). A csodálatos Pókember valószínűleg a bevételi toplistán is le fog maradni a Sötét lovag: Felemelkedéstől, mivel három hét alatt hozott össze 614 milliós bevételt, a gothami igazságosztó viszont négy nap alatt termelt ki 248,8 millió dollárt.
Az idei moziszezon legjobb filmje
A Batman-trilógia záródabajáról néhány gyűlölködő kritikus kivételével mindenhol dicshimnuszokat írtak. Ideértve az olyan elismert, szórakoztatóipari szaklapokat is, mint a Variety („Ez a trilógia megkerülhetetlen igazodási pont lett a képregényfilmek uralta Hollywoodban"), a Hollywood Reporter („A Nolan-filmek tükrében a Marvel-univerzum ostoba és gyerekes") vagy az Entertainment Weekly („Ilyen gigantikus és gyönyörű IMAX-képeket kizárólag Christopher Nolan képes megálmodni"). A Republic vicces nevű munkatársa, Roger Moore viszont mindenkit túllicitált a rendszeresen elsütött, ez az év legjobb filmje-közhely csúcsra járatásával: „A Sötét lovag: Felemelkedés vonultatta fel a nyár legjobb effektjeit, a nyár legnagyobb lángnyelveit és a nyár legszexibb főgonoszát. Ez az idei filmes szezon legsokkolóbb képregényadaptációja".
Amerika legismertebb kritikusa, Roger Ebert is dicsérte az új Batmant: „Bár a film lassan indul, sötét a hangulata és túl sok új szereplőt vonultat fel, mindez egy szenzációs csúcspontot készít elő”. A Time magazin pedig egyenesen az irodalmi klasszikusokhoz hasonlította: „Ez a melodramatikus, ponyvairodalmi gyökerű mű a görög mítoszok és a Jonathan Swift-szatírák modern megfelelője".
A film címe és a premier dátuma | IMDb-átlag | Rotten Tomatoes |
Büdzsé | Összbevétel |
Összbevétel inflációkalkulátorral |
Batman - A denevérember (1989) | 7,6 | 71% | 35 millió dollár |
411,3 millió |
761,1 millió dollár |
Batman visszatér (1992) | 7 | 78% | 80 millió dollár | 266,8 millió |
436,3 millió dollár |
Mindörökké Batman (1995) | 5,4 | 42% | 100 millió dollár |
336,5 millió | 506,6 millió dollár |
Batman és Robin (1997) | 3,6 | 12% | 125 millió dollár | 238,2 millió | 340,5 millió dollár |
Batman: Kezdődik! (2005) | 8,3 | 85% | 150 millió dollár | 372,7 millió | 437,9 millió dollár |
A sötét lovag (2008) | 8,9 | 94% | 185 millió dollár | 1,001 milliárd | 1,07 milliárd dollár |
A sötét lovag: Felemelkedés (2012) | 9,1 | 86% | - | 268,2 millió 1 hét alatt |
- |
Minden kritikus hülye
Természetesen nem volt mindenki elégedett a Bőregér-trilógia lezárásával. A CNN kritikusa, Tom Charity szerint a Sötét lovag: Felemelkedés „bombasztikusnak szánt, de bosszantóan ostoba befejezése egy kiváló sorozatnak. Ez Christopher Nolan legnagyszabásúbb, de egyben legrosszabb filmje".
Ez volt egyébként az a július 19-én megjelent kritika, ami 170 gyalázkodó hozzászólást kapott a Rotten Tomatoes cikkgyűjtő oldalon, így a szerkesztők, ahogy azt mi is megírtuk, a honlap történetében először beszüntették a kommentelési lehetőséget. Az olvasók ezután a CNN-en folytatták a kritikus gyalázását, jelenleg 790 kommentnél járnak. A két honlapon mintha csak a Cinematrix-posztok alatti trollkodások tükörfordításai szerepelnének: itt van minden klasszikus a „Sose hallgass a CNN-kritikákra, mindent csak fikáznak!"-tól a „Hülye no lifer cikkíró, menj vissza Transformerst és Csatahajót nézni, az való neked!"-en át a „Biztos azért lettél gyűlölködő filmkritikus, mert nem kellettél rendezőnek!"-ig.
Régen minden jobb volt. Batman is
„A film túlságosan szét lett húzva, minden egyes emlék külön flashbacket kapott. A karakterek motivációja viszont egyik pillanatról a másikra változik. Ha már megérted a sztori felét, jobb vagy, mint az átlag mozinézők" - írja a San Francisco Chronicle, ahol a Sötét lovag: Felemelkedés 2/4-et kapott. A New York Observer még ennél is rosszabb, 1/4-es osztályzatot adott a filmre: "Tele van érthetetlen mondatokkal és a szerepüket átélni képtelen színészekkel. A karakterek mind profin összerakott iparostermékek, de nagyon mesterségesek, hiányzik belőlük minden realitásérzék".
A Chicago Tribune sem volt kíméletesebb: „Ami a Sötét lovagban még tökéletesen működött, az itt már csak elcsépelt klisé. Az ijesztgetés mesterkéltté és nevetségessé vált." A nézők csalódottságot egyébként az AP munkatársa tudta legjobban megindokolni: „Mindig ez a baj a kivételes tehetségű, látnoki rendezőkkel. Ha egyszer mutatnak valami rendkívülit, a közönség onnantól fogva mindig ugyanezt a minőséget várja el tőlük, és csalódik, ha nem kapja meg".