L. Ron Hubbardról mintázták a The Master főszereplőjét
Paul Thomas Anderson, akinek The Master című legújabb filmjét Arany Oroszlánra jelölték a most zajló 69. Velencei Filmfesztiválon, elismerte, hogy a film főszereplőjét a szcientológia egyház alapítójáról, L. Ron Hubbardról mintázta - adta hírül a hitfix.com. Hangsúlyozta viszont, hogy filmje az ábrázolt karizmatikus vallási vezető és összezavarodott követőjének kapcsolatáról szól, nem magáról a szcientológia egyházról.
A történet az 1950-es években játszódik, amiben a Philip Seymour Hoffman által megformált karizmatikus vallási vezető elnyeri a lelkiismeretfurdalástól gyötört, de rokonszenves háborús veterán (Joaquin Phoenix) bizalmát. „A cselekmény középpontjában ez a két figura és az egymás iránt érzett szeretetük áll”, nyilatkozta Anderson a film világpremierjét megelőző sajtótájékoztatón.
Anderson igyekezett elejét venni a spekulációknak, amik arról szóltak, milyen hatást gyakorolhatott filmje a rendező és Tom Cruise barátságára, akinek a szcientológiához való kötődése köztudott. A színész és Anderson az 1999-es Magnólia című film óta ápol baráti viszonyt, amiben együtt dolgoztak. „Még mindig barátok vagyunk. Megmutattam neki a filmet, a többi ránk tartozik”, mondta Anderson.
Annak, hogy a főszereplőt, Lancaster Doddot Hubbardról mintázta, szerinte nem kellene nagy jelentőséget tulajdonítani. „Nem igazán tudok sokat a szcientológiáról, különösen nem manapság. De a mozgalom indulásáról sok ismerettel rendelkezem, és ez inspirált arra, hogy a főszereplők hátteréül használjam.”
A filmben a Joaquin Phoenix által játszott Freddie Quell totálisan elveszett, képtelen megtartani az állását és megiszik bármit, amitől eltompulhat, egészen addig, amíg Dodd közelébe nem kerül. Phoenix egyébként, akit évek óta nem láthattunk a vásznon, maga is kiszámíthatatlanul viselkedett a sajtótájékoztatón. Nem volt képes egy helyben megmaradni, egy csomó cigarettát elszívott, majd percekre eltűnt a színfalak mögött, míg Hoffman és Anderson megpróbált nem foglalkozni a kínos szituációval. Phoenix csak egyetlen kérdésre volt hajlandó válaszolni, ami arról szólt, hogyan közelítette meg a karakterét, a többit ignorálta, majd a fotósokat is kiakasztotta, amikor 14 másodperc elteltével elhagyta a fotózásra kijelölt helyszínt.
Philip Seymour Hoffman szerint a két karakter sokkal jobban hasonlít egymásra, mint az elsőre látszik. „Végső soron mindketten vadállatok. Csak az egyiküknek sikerült valahogy megszelídülnie és erre próbálja megtanítani a többieket, de itt jönnek a kétségek a képbe. Végső soron ő is olyan vad akar lenni, mint Freddie, ez az, ami annyira vonzza hozzá” – fejtegette Hoffman, majd hozzátette, hogy megérti, ha valakit vonz a szabályok nélküli cselekvés. „Miért ne rohanhatnék végig meztelenül Velence utcáin? Vagy miért ne feküdhetnék le mindenkivel, akit itt most látok? Nyilván nem tehetem meg, de azt kívánom, bárcsak megtehetném. Úgyhogy azt hiszem, megyek és keresek egy vezetőt, hogy tanítsa meg, hogyan ne vágyjak minderre” – zárta le Hoffman.