Woody Allenből beszélő poszter lett

2012.09.27. 13:28

Az ikonként tisztelt rendező egyetlen jelenet erejéig látható a francia elsőfilmben, a többihez csak ürügy. Kár, hogy nem vonták be a forgatókönyvírásba, sokat dobott volna az egydimenziós történeten.

Paris-Manhattan-Affiche-finale-376x500

Woody Allen. A legtöbben miatta fognak beülni a filmre. A Párizs – Manhattan című francia romkom készítői ugyanis hatalmas marketingfogást csináltak abból, hogy egy megszállott Woody Allen-rajongót találtak ki főszereplőnek, aki a bálványt ábrázoló poszterrel vitatja meg élete történéseit. A film azonban téves elvárásokat kelt, a hús-vér Woody Allen-fanoknak csalódniuk kell. Még akkor is, ha a mester azért csak megjelenik az egyik jelenetben.

Az elsőfilmes rendező, Sophie Lellouche pedig rengeteg jellemző elemet igyekezett belepakolni a művébe. Depressziós kamasz fekszik az ágyon, a háttérben Ella Fitzgerald énekel, a polcon Shakespeare, a CD-k között Cole Porter, az ágy mellett Manhattant ábrázoló giccstárgy és egy halom kedélyjavító gyógyszer. A szoba falát beborító hatalmas Woody Allen-kép a híres rendező hangján osztja az észt, méghozzá a filmjeiből kivett idézetek formájában. Hiába ugrunk nemsokára tizenöt évet az időben, a rajongás még mindig ugyanúgy meghatározza a harminc körüli Alice életét, mint serdülő korában. Hátravan tehát a felnőtté válás, amit a felső tízezerbe tartozó szülők úgy próbálnak elősegíteni, hogy férjet vadásznak a gyógyszerészként dolgozó lánynak.

Nagyjából ennyi az egész, közben meg zajlik a tiszteletadás a bálványnak. Alice (Alice Taglioni – Topmodell a barátnőm, Vadászpilóták) időről időre újranézi a Woody Allen-életművet, a gyógyszertárban személyre szabott terápiát talál ki a vásárlóknak kölcsönadott DVD-kkel, de nem lel olyan partnerre, aki a megszállottságát értékelné. Fény derül közben egy-két addig titkolt problémára a családban, ezért a családtagok a Rejtélyes manhattani haláleset jeleneteit idéző nyomozásba kezdenek szeretteik után. A bárányba beleszerető orvos figurája is felbukkan az Amit tudni akarsz a szexről... című opuszból, de sajnos nem válik integráns részévé a cselekménynek.

Nem jött létre a Párizs–Manhattan tengely

A fordulatokban meg-megvillan a franciás humor és báj, és azzal is el lehet lenni egy ideig, hogy a néző a Woody Allan-utalásokat figyelgeti. A baj az, hogy a cselekmény váza, a forgatókönyv roppant híg. Hiába 77 perc a film, sűrűsége még ennek a hossznak sem igazán felel meg, nincsenek fajsúlyos jelenetek, amik kitöltenék az időt, kevés az élmény. Azokat sem tudjuk nagyon biztatni, akik szeretik a habkönnyű francia romantikus vígjátékokat, mert ez abból is a bugyutább fajta, tele közhelyekkel, akár a történetvezetést, akár a zenehasználatot nézzük, nem beszélve a filmben a felébredés, a felnőtté válás magasztos pillanatáról (még a poszterletépés is megtörténik). Woody Allen egymaga nem bírja elvinni a hátán az egész alkotást. A figurák, Alice és Victor, az élet realista felfogását képviselő udvarló mesterkélt jeleneteken bukdácsolnak keresztül, és közben arról vitatkoznak, hogy a Woody Allen-filmek felkészítenek-e az életre. Többször felteszik Alice-nak a kérdést, hogy miért éppen Woody Allen, ezért azt várjuk, legalább erre csattanós választ kapunk a végén, de ezt is kihagyja a film.

01

Woody, miért éppen ez a film?

Nem jellemző, hogy az immár ikonná vált 75 éves direktor a sajátjain kívül mások filmjében játszana, utoljára a hat évvel ezelőtt készített Füles című munkájában láttuk a vásznon. Erős a gyanú, hogy a rendezőnő, Sophie Lellouche saját kislányos álmainak filmre viteléről van szó, a fikció ugyanis szinte a valóságba vált, amikor a bálványozott öregúr színre lép a hotelben, klarinétjával a taxira várva. A tehetség nagy szerencse, de az élethez bátorság kell, mondja a Manhattanben a Woody Allen játszotta Isaac a tizenhét éves Tracey-nek (Mariel Hemingway) – itt a poszter mondja ugyanezt Alice-nak, de ennek nincs jelentősége a történet szempontjából. Hacsak annyiban nem, hogy Sophie Lellouche-nak, akinek mindössze egyetlen rövidfilmjét jegyzik (azt is tizenhárom évvel ezelőtt készítette), ha már szerencséje nincs, bátorsága feltehetően volt, amikor rávette a mestert a szereplésre.

Bár ha számba vesszük, hogy Woody Allen éppen koncertkörúton járt a zenekarával Európában, Párizshoz amúgy is régi szerelem fűzi, és nem sokkal a film gyártása előtt forgatta le az Éjfélkor Párizsbant, könnyen belekeveredhetett a szituációba, hogy eljátssza önmagát a slusszpoénnak szánt jelenetben. Nyilván legyezgette nárcisztikus hiúságát az ötlet, de nem valószínű, hogy el is olvasta a forgatókönyvet. Így legalább egy jelenet erejéig felemeli kicsit a filmet, hogy aztán a lezárással belefulladhassunk a málnaszirupba.

Ez a Cinereal utolsó filmje

2008-ban a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) pályázatával 34 millió forintot költöttek az artmozik a már akkor elavultnak számító elektromos vetítéshálózatba (e-cinema hálózat), ami körülbelül DVD-felbontásnak felel meg. A Budapest Film Kft. tulajdonában lévő Cinereal által kiválasztott, kötelezően ajánlott projektor miatt is hírhedtté vált projekt nem váltotta be az NKA jóslatát, miszerint az olcsó, de az amerikai szabványnak nem megfelelő vetítőtechnika az artmozi-hálózat fellendülését hozná. Az e-cinemás forgalmazást propagáló forgalmazó cég, a kétszemélyesre csökkent Cinereal négymilliós tartozása miatt utolsó filmjeként mutatja be a Párizs-Manhattant e-cinemás forgalmazásban, majd bezár. Az e-cinema mozihálózat egyébként 2011-ben évi 66 helyett már csak 16 filmet forgalmazott ily módon, idén pedig már csak hetet.