További Életmód cikkek
Biciklisfutár-verseny? - lepődtem meg a válaszon, de nem azért, mert furcsállottam, hogy a futárok az egész napos kötelező kerékpározás után szórakozásból kerékpároznak. Tudtam ugyanis, hogy míg az újságírók a legritkább esetben írnak munka után cikket, hanem inkább csoportosan hagynak fel a gondolkodással füstös lokálokban, és a gázóraleolvasók sem találkoznak vacsora után, hogy lazításképpen együtt olvassanak le mérőállásokat, a brókerek pedig az egész napi kemény alku után direkt drágán vásárolnak párizsit, addig a futárok szórakozás gyanánt a műszak után futárversenyeken vesznek részt.
Versenypálya az utca
A szubkultúrában alleycat néven ismeretes verseny összességében nem sokban különbözik magától a munkától. A résztvevőknek a város előre meghatározott vagy útközben kiderítendő pontjaira kell eljutni, a lehető legrövidebb idő alatt, tetszőleges útvonalon és taktikával. A versenypálya az utca, nehezítő körülmény pedig a versenyről mit sem tudó városi közlekedés.A mostani versenynél az volt a meglepő, hogy abban, a szokásostól eltérően, központi szerepet töltött be az internet. Bár a felhívást különösebb hírverés nélkül, saját honlapján jelentette meg az egyik futár, hamarosan cégtől és beosztástól függetlenül majd harminc bringás várta a feladatokat, és mára száz felett van a szigorúan underground esemény alakulását követők száma is. Ráadásul a net ezúttal nem csak az információ terjesztésére szolgált, hanem a verseny egyik fontos felülete. Ezen túl pedig egyedülálló módon betekintést enged egy viszonylag zárt szubkultúrába is.
Üres irodaházak, keresgélő turisták
Az alleycat.hu-n hetente jelennek meg a cyber vonásokat hangsúlyozó, Intergalaktikus alleycat néven indított verseny feladatai. Az indulók az előre meghirdetett időpontban - reggel hétkor, délután háromkor vagy este nyolckor - ismerhetik meg a Ninja néven futárkodó ötletgazda és honlapüzemeltető szivatásait. Nem egyszerű feladatokról van ugyanis szó, olyasmikről, hogy ki ér el először egy megadott címre. A megoldáshoz Budapest rejtett ösvényeit is ismerő nagyvárosi gerillának kell lenni.
Honnan készült a kép? |
A Lánchídon elrejtett számsor felkutatásáról pedig így írt az egyik futár: "Tele a híd turistákkal és futárokkal akik villognak és vadul keresnek valamit. Aztán a turisták is elkezdenek keresni valamit, csak ők nem tudják, hogy mit. Futárok lógnak fent és lent, rohangálnak bringával a kezükben, mindenhová benéznek, vizsgálódnak, elemzik nagy szakértelemmel az összes falfirkát, matricát, táblát és vagy hússzor végigmennek a hídon. Már minden ötlet felmerült, a legjobb az volt, hogy az oroszlánok alatti feliratból próbáljunk valamit kisilabizálni. És az hol sárga? Az régen arany volt, mára már lekopott, de az még attól sárga! Szóval így telt el kb. egy óra mire meglett!"
Volt olyan reggel hétkor meghirdetett feladat, amelyikben a nyolc órakor nyitó irodaház hetedik emeletéről kellett begyűjteni egy kódszámot. A megoldást 23 perccel később küldte be a szervezőnek a nyertes. Az egyik későn érkező versenyző így számolt be a megpróbáltatásokról: "Berohanok, kapásból szekuritink megállít, mi a fene, hova megyek? Magyarázom szakaszokban, ahogy a tüdőm engedi, hogy verseny, fel hetedik, kód van és muszáj. Nem enged fel, mert hogy le van zárva, nincs ott senki és semmi. Megjelenik Spenót, aki csak úgy röptében odakiált rutinosan: hetedik, és teljes erőbedobással rohan a lift felé, de persze őt sem engedik, mert ez a szekuriti munka alapköve. Szóval akkor már hárman magyarázunk felhevült állapotban. Küzdünk, hogy bejussunk, amikor is leérkezik az egyik lift és ha nem öt honfitársunk nyomorog benne akkor eszem a kalapomat".
Szembe a forgalommal
A feladatok végén megszerzett két kódszám egyébként még nem a végeredmény. Célba akkor érkezik a futár, ha ezeket a honlap leadás menüpontjába írva megkapja azt a furcsa nevet (mint, hogy Tüdőarcú Ilona), amit végül beolvashat a szervező telefonjába.A verseny komolyságára jellemző, hogy az első három helyezett általában a kihirdetés után fél órával már befut a helyes megoldással, legyen akár kora reggel, hétköznap, vagy este. Mivel a szabályok leszögezik, "A lényeg az, hogy hányadiknak adod le a melót. Nem számít hogyan csinálod meg!", a nyertes taktika, ha a futár nem egyedül dolgozik.
Találja meg X és Y pontokat! |
Kükünek, a Hajtás Pajtás ügyfélkapcsolatokért felelős emberének technikája egy különleges kommandó precizitását tükrözi. A cél ezúttal minél több, telefonfülkék tetején elrejtett kártya begyűjtése. "19:40 gatyaszár a zokniba, villogók a bringára, térkép a zsákba.
19:50 telefon zsebbe, hedszett nyakba
19:55 elsőbe 3 bar, a hátsóba 3,5. Kilövés az irodából.
19:58 Kálvin tér közepe, villamossín. Drazsé hív Óbudáról.
20:00:20 Zihálás a Bródyn menetiránnyal szemben. Nagyon dudálnak. Ez van. A Guttenberg téri fülke tetején ott a kincs.
Erzsébet körút 3. A kávézó előtt kisebb társaság ugrik szét a farolásra. Lehülyéznek, de a torkukon ragad amikor a fülke tetejére mászok. Nézik a kis lapot a kezemben. Értetlenség, de mire a bringán ülök, egy kiscsaj rájön: ez verseny."
Nem magányos farkasok
A jelenlegi első helyezett, Nicos azonban nem a csapatmunkára esküszik. "Magányos farkas vagyok" - mondta egy nagyvárosi Che Guevarához illő romantikával a CCB futárszolgálat egyik tulajdonosa.Bár a jelenleg is futárkodó főnök szerint a feladatokat jobb egyedül megoldani, mivel ritka az olyan ember, akire egy ilyen, kiélezett helyzetben is lehet számítani, a futárokra általában mégis az együttműködés jellemző. Budapesten több mint tíz futárszolgálat működik, a munkatársak azonban a konkurencia ellenére is közösen vesznek részt olyan események szervezésében, mint az alleycatek, a 2001-es budapesti futárvilágbajnokság, vagy az idei, több ezer fő részvételével zajló kerékpáros felvonulás. A versenyek díjait is egyéni felajánlásokból fedezik.
A futárélet szervezésében egyre nagyobb szerepet tölt be a hagyományos módszerek, azaz a nyílt és zártkörű szórakozóhelyek látogatása mellett az internet. Az intergalaktikus versenyt is elindító alleycat.hu beszámolókat és képeket közöl eseményeikről, szimpatizánsok írásai tölthetőek le, fut egy képregénysorozat az emblematikus alakok kalandjairól, és nosztalgikus sorokat olvashatunk ellopott bringákról. Felütötte fejét a meglehetősen belterjes futárblog műfaja, a futárcégek honlapjai az üzleti információk mellett pedig foglalkoznak a futárélet eseményeivel és persze a kerékpározás propagálásával is.