Mit keres Jézus az édességosztályon?

2005.12.08. 10:50
Mexikói főhadiszállásukról irányított akciójukban az Altzenter újmédia-csoport csokoládéjézusokat csempészett be magyar és angol boltokba. Az Index megkérdezte a titokzatos alkotókat, majd váratlanul nehéz csomagot kapott.
Csokoládéjézusokat csempészne bevásárlóközpontok édességosztályaira és a londoni Tate galériába az Altzenter nevű médiaművészeti csoport, számolt be Homár kedden. Mi pedig az eukarizmus és a kommodifikáció szavaktól elbódulva megkerestük az alkotókat, hogy megmagyarázzák, mi a mondanivalója Jézusnak a polcon?

 

Csokoládé és a gépies kielégítés

#alt# Az ötlet távolról emlékeztetett a Yes Men médiaterrorista-csoport egyik tagjának korai akciójára, amiben beszélő Barbie-k és Kenek beszélőmoduljait cserélték ki titokban, hogy a lánybabák a gyilkolásról, a fiúk a shoppingról jegyezzenek meg egy s mást a meglepődött vásárlóknak.

Az internetes világhálózat platformján feltett kérdéseink azonban nem oszlatták el a ködöt az Altzenter honlapján alkimista homályossággal kifejtett akcióról. Valláskritikaként, antiglobalista állásfoglalásként, médiahackként vagy ezek metszetként kell értelmezni az illegálisan polcokra helyezett csokijézust?

"Újmédia-művészek vagyunk" - válaszolt a csoport a kötődéseiket firtató kérdésünkre. A csokoládé tehát a kereszténység fogyaszthatóságára utalna, gondolkoztunk írásban, mire kiderült: a csokoládét "fontos terméknek tartjuk mind érzékileg, mind pedig mint árucikk. A csokoladénk a kommodifikáció, az eukarisztia szimbolikájának, és a testi-lelki élvezetek fogyasztás általi, gépiesen ismétlődő módon történő kielégítésének fogalmaival foglalkozik".

 

Minden eladó?

#alt# A vásárló tehát a kereszténység kommercializálódására döbben rá egy sztaniolba csomagolt Jézus láttán, láttunk magunk előtt a plázákban váratlanul olcsó darócköpenyt kereső tömegeket. De nem. "A hangsúly - ugyanis - nem a kereszténység és a fogyasztás összeegyeztethetőségén van, hanem a fogyasztói társadalom által hitelesitett viselkedesei szokásokon. A fogyasztás, a kereszténység is ennek része."

Minden megvásárolható lesz tehát, vontuk le a következtetést, igaz, egyes dolgok nehezebben. Csokoládéjézusból például csak száz darab készült, és ezek egy részét már el is helyezték, például a londoni Tate művészeti boltjának polcain. Decemberben azonban még lesz egy Jézus-kihelyező akció, amiben a tervek szerint az Index megfigyelőként vesz majd részt.

Az Altzenter egyébként azért éppen Angliában és Magyarországon tevékenykedik, mert ebben a két országban élnek tagjai. A csoport amúgy két tagból áll, tudtuk meg, levonva azt a következtetést, hogy az aktivistáknak fele Közép-Európában, fele pedig Angliában él.

Az Altzenter honlapja viszont Mexikóban van bejegyezve, amiről elárulták, hogy a tagok téli főhadiszállásaként kerül a képbe. Mexikó nem csak arra alkalmas hely, hogy az újmédia-művészek kipihenjék az egész éves robotot, véltük, hanem inspiráló is lehet. Ebben az országban tartják például vidám ünnepnek a halottak napját, itt élnek az indiánok, akik Jézust coca-colás büfögéssel és csirkeáldozattal éltetik, és még a csokoládé is innen származik.

A médiaművészek egyébként a meglepetéskeltés mesterei, cikkünk írása közben(!) érkezett szerkesztőségünkbe egy szépen átkötött, de amúgy jeltelen csomag, három limited edition csokijézussal.