Jolán
2 °C
4 °C

A magyarok csodás élete

2007.10.09. 10:37
A Magyar Formatervezési Díj idei nyertes tárgyaiból az Iparművészeti Múzeumban rendezett kiállításon szembenéztünk a szebb jövővel.

Az átlag magyar egy bohém arisztokrata életét éli. Reggel kinéz egyszerre high-tech és artisztikus szobája magától forgó ablakain, aztán egyedi kelmékből készült ruhát és bőrtalpú cipőt húz, és bepattan a kétüléses sportkocsijába, hogy kedvenc vadászgörényét állatorvoshoz vigye. Amíg a kis állatot az űrkapszulára emlékeztető szerkezetben szkennelik, vért ad egy fashionboltnak tűnő laborban, majd feladatai végeztével átadja magát a hobbijainak.

Speciális ruházatban jégszörföl a Balatonon, miközben újabb őrült időtöltésére, az óceánátevezésre gondol.

Ilyen könnyed és mégis fajsúlyos egy kelet-európai élete, már ha valaki az idei dizájndíjas munkák alapján vonna le következtetéseket. A jövőképpel nekünk egyébként semmi bajunk, sőt.

Az, hogy a dizájnolt termékek egy élhető és kellemes ország képét rajzolják ki, a formatervezésnek tulajdonképpen a lényege. Egyedül az nem világos, hogy kedvező jelként értelmezhetjük-e, hogy a formatervezési díj idei nyertes tárgyai az élet jelentős területeit lefedik. Azaz a tervezők fókuszába végre bekerültek a vicces ruhák és ékszerek mellett a járművek, házhomlokzatok, orvosi műszerek és a sport is.

Klikk!

Vagy inkább arról van szó, a zsűri rájött, ha a tavalyitól eltérően, amikor a textilmunkák gyűjtötték a díjak javát, idén minden szegmensre ugyanakkora figyelmet fordítanak, nagyobb kreativitásra buzdítják a pályázókat.

Magyarország autónagyhatalom

Bárhogy is van, az idei díjazottak izgalmas képet rajzolnak ki, ami elég fontos ott, ahol a dizájn vagy az IKEA-t, vagy a füstölőszagú távol-keleti bóvlit jelenti. A szépség pedig felesleges luxus, vagy a nagyméretű árcédulát helyettesítő túlhabzás.

Az persze az Iparművészetiben látható anyagból is nyilvánvaló, hogy az alkotók kreativitásának motorja a lehetetlen utáni, gyerekes vágyódás, ami óvodában fantasztikus autórajzokban ölt testet, egyetemistaként pedig ugyanebben. A formatervezési díj kiállításai már évek óta olyanok, mintha Magyarország autótervező-nagyhatalom lenne. A fantasztikus formákban burjánzó járművek közül egyet idén ki is tüntettek. Valószínűleg nem azért, mert a zsűri már nem bírta tovább a rohamot, hanem mert a BMW Z4-es és egy régi Jaguar keresztezésének tűnő modellre felfigyelt a BMW is. A tervező, Wittinger Csaba pedig azóta a müncheni tervezőcsapat munkatársa.

Klikkeljen

Elméletünket egyébként bizonyítja, hogy a kiállított, de nem díjazott munkák közt van még egy autóterv, ami történetesen nem az Opelnek, a Fordnak vagy a Daciának álmodott Batmobile-os kasztnit, hanem a luxuskategóriás Maybachnak. (Tervezője Németh Gábor Tamás.)

A zsűri progresszivitását mutatja, hogy kiemelték a Szövetség 39- és a Nextlab-csoport köztes műfajban mozgó munkáját, egy dizájnhotel interkatív homlokzatát. A korábban általunk is méltatott, mobilszoborként is értelmezhető terv erénye, hogy nemcsak az alkotók tervezőasztalán, hanem a valóságban is létezik. A Duna-parti hotel homlokzatán ugyanis már ott billegnek a mozgásukat a széljárás szerint változtató üvegtáblák, egyszerre reflektálva a folyóra, a szélre és arra, hogy Magyarország talán mégsem olyan reménytelen hely.

Elismeréssel adóztunk a húsvét-szigeti kőkolosszusokra emlékeztető, high-end hangfalak előtt, amelyek szintén arról tanúskodnak, hogy a minőségnek azért van felvevőpiaca. A minimalista formavilágú, mégis két és félmillióba kerülő műtárgyak tervezője, Koós Pál egy zen szerzetes tömörségével világította meg nekünk a munka lényegét: "Ez olyan, mint a százméteres futás. Kívülről nézve könnyed az egész, és nem sok látványos dolog történik a rövid idő alatt. De több évi munka van abban a néhány másodpercben. Ezeken a formákon én öt évet dolgoztam."

Vér és óceán

Végül azonban nem az éteri formák töltöttek fel minket a boldog jövő illúziójával, hanem az a műfaj, ami jellemzően a kínos, de kényszerből díjazandó munkákat termeli ki. A véradás. A fiatal, iparművészetis hallgatók (Darvas Réka, Nagy Richárd, Sümegi Éva, Szmolka Zoltán, Deák László) kampányanyaga olyan egyszerű és intelligens, mintha egy profi és semmiképpen sem hazai ügynökség dolgozta volna ki. A fiatal alkotók megtalálták azt a vizuális jelet, ami köré a plakátokból, ajándéktárgyakból, logókból és ismertető anyagokból álló anyagukat építhetik. Mivel a vért három komponensre osztva használják fel, három apró, piros pontot tettek az anyag fő motívumává. Ez jelenik meg az egyszerű, friss, és szerencsére a jópofáskodást távolról is kerülő felületeken.

Kevés hely volt az óceánjáróban

Az Iparművészeti Múzeumba zarándoklókat a legjobban talán mégis a láthatóan kicsit kopott, evezős torpedó fogja meghökkenteni. A hajó, amivel tervezői, Pálos Andrea és Rakonczai Gábor áteveztek az Atlanti-óceánon, arra bizonyíték, hogy az értékes dizájn nem valami olyasmi, amit a termékekre aggatva növeljük a hozzáadott értéket. A formatervezés valójában a tárgy része, amitől az használhatóbb lesz. Az élet minőségét javítja. Csapjuk le a magas labdát: a túlélésünkhöz járul hozzá.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?