
Weiler Péter képzőművész munkássága és portfóliója mesterséges intelligenciával fűszerezve.
MEGVESZEM![]() |
A legendás Sun Ra Arkestra |
Két kínai megy el előttem, idiótán mosolygnak, mint ahogyan mi idiótán szomorkodunk, megkérdem tőlük, hogy hol a Leonard utca, persze nem tudják, hisz ott vannak, aki meg ott van, annak meg minek azt tudni. Lassan elszívom a pipámat, a maradék sört beküldöm, s bemegyek a lepattant házba, a Knitting Factory-be. Vidám és tanácstalan arcok szédelegnek, igen, ismernek, lepecsételnek, s belöknek a nagyterembe.
Kábé háromszáz ember zsúfolódik a kis színházteremben, s kocsma is van, a színpad egyenes folytatásában, s a hely lélegzik. Lélegzik a hangulata, levegő viszont nem sok van, az emberek meg egymás pórusából próbálják az utolsó oxigén-atomot kiszívni, de ki foglalkozik evvel, mikor a színpadon drámai a helyzet: szakállas bácsika édeskésen ötvözi a country zenét a kisérletivel, majd kacsintására a koreai hegedűs lenyom egy c-dúr szólót, a bőgős valamit nyekereg a háttérben komoly magabiztossággal, egy kopasz izombokor gyerek meg bendzsózik fejét csóválja. A kissé pop-artos, favágós-feelinget nyomató kínzóosztag közönsége az agyát eldobva örül, végre itt vagyunk a fesztivál Nashville-hangulatú koncertjén. Jómagam Bill Frisell-t legközelebb elkerülöm, amilyen távolra csak lehet, másoknak viszont bejön a furcsa ötvözet.
![]() |
Anthony Coleman - láttam is, hallottam is |
Tehát Londonék nyomják, maga London trombitájából kiűzi a legmagasabb sikolyú sárkányokat, a többiek viszont addig reszelnek és fel-le lifteznek, majd jön a bariton-szaxofonos, Andy Laster, s ürít ki egy-két géppisztolynyit a többiek alá, majd Art Baron rúgja rá az ajtót a közönségre egy pozános ellenszólóval. Gyönyörű archaikus jazz-kataklizma, amelyet a terembeli 30 fős közönség a végére lassan otthagyott, s maradt a koncert végére tizenöt ember, zömében a zenészek ismerősei, meg még egy-két túlélő arc.
A Tap-bar-ból nyílik a kisterem, az Alterknit Theatre, benézek, s hallok egy szolid swing-et. George Garzone nyomja tenoron a Coltrane számokat, őt három, CD-ket lobogtató japán kíséri, egész tűrhetően. Szép, anakronisztikus egyetemista akció a szebb jövőért. Reméljük, jövőre még artikuláltabb lesz a team hangzásvilága! Ha-ha. Kapásból elaludtam, de a csellószólóra felébredtem, s tanácstalanul a pincébe menekültem, az Old Office-ba, ahol egy három nagytermetű feketéből álló csapat játszott élvezhető sztenderdeket amíg a sörért csápoltam. Sonny Fortune-nek szerencséje van, mert nem okoskodik, kopasz, s gyomorból nagy rutinnal nyomja az altot, míg a bőgő és a dob nyugisan kiséri.
![]() |
A maszkok leesenek, a hangok átszúrják a húst, felébred az idő Joshua Roseman |
Jó, vége, ők nyomják meg a stop-ot. Csend, megnyugvás, a gyengébbek hazamennek, s a színpadra kijön az est házigazdájaként Dave Douglas, a kicsit morcos trombitás a barátaival, köztük Guy Klucevsek harmonikással, Joshua Roseman trombonossal, Uri Caine zongoristával, Joey Baron dobossal, Mark Feldman hegedűssel, Greg Cohen bőgőssel, Chris Potter szaxofonossal. Igen, a névlista szinte hihetetlen, s a fiatal jazz-zenész-legendákat így együtt látni egy szinpadon meglehetős kutatási lehetőségeket nyújt minden arra tévedő számára. Egy kis meditatív finomkodás, visszafogott minimum, majd a kiváló Uri Caine beindítja zongorán a Hurrikánt, Joey Baron dobos meg veszi a lapot fültől-fülig mosollyal, tesz rá egy lapáttal, s megindul a zápor, a dörgés, az őrület: a maszkok leesenek, a hangok átszúrják a húst, felébred az idő, felfelé húz a spirál. S ott tart akkor is még, amikor már a látogató az éjjeli-hajnali metró kihalt alagutaiban, a bokáig érő szennyvízben ballag. Lüktet. Felüt.
Weiler Péter képzőművész munkássága és portfóliója mesterséges intelligenciával fűszerezve.
MEGVESZEM