Magyar kortárs festő képe először a Tate Modernben

2006.12.11. 16:22
A Modern Tate Galériában eddig csak három magyar származású művész, André Kertész, Kemény Zoltán és Moholy-Nagy László munkáival találkozhatott a közönség, de jövőre Reigl Judit munkáival is bővül a tárlat. Ő az első ma is élő magyar alkotó, aki a kortárs képzőművészet egyik legfontosabb múzeumában megjelenhet.

2007-től a magyar kortárs művészet is képviselteti magát a londoni Tate Modernben. A Franciaországban élő, magyar származású festő, Reigl Judit munkái kerültek be a világ egyik legfontosabb modern és kortárs művészeti múzeumának gyűjteményébe. Magyar származású művészek közül eddig csak Moholy-Nagy László, Kemény Zoltán és André Kertész műveit őrizték a brit főváros múzeumában.


Reigl Judit - Guano

Reigl Judit, Franciaországban élő, magyar származású festő két képe került a Tate Modernbe, tudtuk meg a művész képeivel foglalkozó Makláry Artworks vezetőjétől. Az egyik a Guanó széria egy nagyméretű, 1958-62-ben készült darabja, a másik egy szintén nagyméretű, 1959-es festmény, az Écriture en masse, azaz Tömbírás sorozatból. Makláry Kálmán elmondta, a képek egy angol gyűjteményből kerültek a múzeumba. Azt azonban nem tudni, hogy hagyatékként jutott hozzájuk a múzeum, vagy vásárolta azokat. A képek a műkereskedő információi szerint az állandó gyűjtemény részei lesznek.

Eksztázisban dolgozott

Reigl Judit 1923-ban született Kapuváron, majd 1950-ben Franciaországban telepedett le. A művészre 1954-ben figyelt fel "a szürrealizmus pápája", André Breton, akinek galériájában, az Étoile Scellée-ben még abban az évben megrendezhette első párizsi kiállítását.

Kis idő elteltével azonban úgy érezte, hogy festészetét az önállóság elvesztése fenyegeti, ezért szakított André Bretonnal és körével. Hasonlóan Jackson Pollockhoz, a szürrealizmust maga mögött hagyva a stílus egyik legfontosabb vívmányát, az automatikus írást fejlesztette tovább. Az ecsetnek és a konvencionális festészetnek hátat fordítva, eleinte egy hajlított fémdarabbal dolgozott, hogy a mozdulataiból születő formák plasztikusabban és térbelien jelenjenek meg. Következő sorozataiban tisztán gesztusokon alapuló festészetet valósított meg, amelynek lényege, hogy nincs előre tervezett mozdulat, a kivitelezés gyors, valamint az alkotó eksztatikus állapotban dolgozik.

Ma már számos francia köz- és magángyűjteményben megtalálhatóak munkái. Egyebek mellett a párizsi Pompidou Központban - amely Európa kiemelkedő XX. századi modern alkotásait őrzi - 37 festménye szerepel. Első magyarországi önálló tárlata 2005 októberében volt a Műcsarnokban. A 2006-os Plug Kortárs Művészeti Vásáron pedig az Erdész & Makláry standján láthattak ötvenes években készült válogatást műveiből. Reigl Judit legközelebbi kiállítása New Yorkban nyílik.