Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMPixeles lesz a Bajnokok Ligája és a Forma–1
További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Digitális képminőség. A tévés csomagokat kínáló cégek marketingeseinek kedvenc kifejezése lett mostanában, mert ami digitális, az új, az modern, és ugyebár mindenképpen, jobb, mint a régi, elavult analóg. Pedig aki látott már valaha pixeljeire eső Youtube-klipeket vagy nyolcvan megabájtra tömörített egész estés mozifilmeket, az tudhatja, hogy a digitális csak más. Nem lesz szemcsés a kép, nem zizeg, csak kockákra esik, a hang nem recseg, hanem hidegen sípol.
A digitális földfelszíni sugárzást kínáló Antena Hungária honlapja szerint például a digitális vétel kifogástalan, zajmentes kép- és hangminőséget jelent: nincs szellemkép, villódzás és színtorzulás. A pixelekről és az utánhúzásról egyetlen szó sem esik.
Anélkül, hogy a műholdas vagy kábelsugárzással foglalkozó szakfórumok mélyére ásnánk magunkat, annyit le lehet szögezni, hogy a digitális jel csak akkor ad egyértelműen jobb minőséget, ha megfelelő sávszélességen jön, vagyis ha nem tömörítik túlságosan az adást. Egyéb esetekben pixeles lesz a műsor, főleg ha nagy képátlójú LCD- vagy plazmatévén nézzük, a gyors mozgásoknál pedig utánhúzás jelentkezhet.
Vagyis nem sokat veszünk észre a hibákból, ha egy stúdióbeszélgetést nézünk a konyhai tévén, viszont elég zavaró lehet, ha egy futballmeccsen csíkot húz a labda, vagy egy akciófilmben szaggatottan menekül a hős, főleg ha vadonatúj büszkeségünkön, a nagy képernyős tévén nézzük a haverokkal.
Tömörítik
A Tv2 és az RTL Klub tavaly decemberben még beperelte a digitális átállás műszaki hátterét adó Antenna Hungáriát, amiért a két csatornára előnytelen szerződést próbáltak rájuk erőszakolni, májusban hirtelen mégis mindkét adó megegyezett a céggel, ráadásul szinte pont ugyanolyan feltételekkel, mint amiket fél évvel korábban még kifogásoltak. Például: annak ellenére leszerződtek 2020-ig az Antenna Hungáriával, hogy decemberben még azt mondták, nem is biztos, hogy életképes lesz ilyen hosszú ideig a digitális földfelszíni rendszer.
A májusban aláírt szerződések alapján viszont a Tv2 és az RTL Klub sem kockázatott sokat: a lehető legolcsóbb szolgáltatást rendelték meg, mindössze két megabitet béreltek az első digitális multipelxen. A sávszélesség pedig, ugye, meghatározza a műsorfolyam tömörítésének mértékét, ami erősen befolyásolja a képminőséget.
Az általunk megkérdezett szakértők szerint a két megabit nagyon közel esik a hagyományos SD-minőség alsó határához mpeg4-es kódolással is: kis tévén vagy kevés mozgásnál a képminőség megfelelő, de mondjuk a Tv2-es BL-közvetítésein vagy az RTL Klub Forma–1-es futamainál egy LCD-tévén már közel sem lesz olyan jó a képminőség, mint azt, mondjuk, egy megfelelőn konfigurált kábelhálózaton megszoktuk.
Információink szerint a digitális földfelszíni sugárzáshoz csatlakozó többi csatorna nem elégedett meg ilyen kis sávszélességgel: az SD-minőségben sugárzó Duna Autonómia, az ATV és a HírTv is 2,9 megabiten sugároz, igaz, hogy az ATV-nek és a HírTv-nek a digitális átállásról szóló törvénybe csempészett politikai alku miatt ez nem kerül egyetlen fillérjébe sem.
Nevük elhallgatását kérő iparági bennfentesek szerint egyébként több mint százmillió forintot spórol évente a Tv2 és az RTL Klub azzal, hogy a Duna Autonómiáénál kisebb sávszélességen terjeszti a műsorát.
Mpeg-4 = mpeg-2/2
A sávszélesség csak a földfelszíni és a műholdas sugárzásnál fontos: nekik van ugyanis szűkös keretük. A műholdas szolgáltatók, mint például a DigiTv vagy a UPC Direct ugyanis nem rendelkeznek saját műholddal, csak sávszélességet vesznek a műholdakon, mondjuk az Astrán, vagyis a tömörítés esetleges csökkentése azonnal jelentkezik az általuk fizetett számlán, míg az adók száma alapján többet szedhetnek be előfizetőiktől, azaz növelhetik a bevételeiket. Vagyis ha adott sávszélességen több adót tudnak sugározni, akkor jól járnak. (Nem meglepő, hogy éppen ezért a tömörítés bajnoka az olcsó műholdas szolgáltatásáról ismert DigiTv, gyakran egy megabit alatti sávszélességén terjeszt egy-egy csatornát, sokan panaszkodnak is a szolgáltatóra a szakfórumokon.)
Mpeg-2 és mpeg-4
Az MPEG az angol Moving Picture Experts Group (magyarul: mozgóképszakértők csoportja) rövidítése. Ez a csoport dolgozta ki az mpeg-1 és mpeg-2 és mpeg-4 szabványokat is. Az mpeg-2 formátumot 1994-ben, az mpeg-4-et 1998-ban szabványosították, mindkettőt videótelefonok és televíziós sugárzás kódolására. Az mpeg-2 formátumot használják például a DVD-ken, az mpeg-4, amelynek elfogadott jelölése az mp4 is sokkal elterjedtebb a webes médiafolyamok átvitelében.
Az mpeg-2 kevésbé tömörít, mint az mpeg-4, azaz a régebbi szabvány nagyobb sávszélességet igényel, illetve a tömörített fájlok nagyobb méretűek lesznek, cserébe viszont a dekódolás hardverigénye kisebb. Ráadásul az mpeg-2-es dekóderek elterjedtebbek, ezért jelenleg lényegesen olcsóbbak, mint az mpeg-4-es dekódereké.
Az Antenna Hungária pedig a csatornákból és nem az előfizetőkből él, hiszen a sugárzás ingyenes, ezért a sávszélesség alapján számláz a multiplexbe felkerült adóknaknak.
A kábelszolgáltatóknak viszont nem számít a sávszélesség, hiszen saját hálózatukon, az Antenna Hungáriától eltérő üzleti modell alapján szórják a műsort: nem nekik fizetnek az adók a sávszélességért, hanem ők fizetnek az adóknak, ők meg ugyebár az előfizetők által befizetett díjakból élnek. Információink szerint a kábelhálózatokban egy átlagos SD-minőségű csatorna 3–8 megabit sávszélességet foglal el, de nem mpeg-4-es, hanem a lényegesen olcsóbb dekóderek miatt gazdaságosabb, de régebbi mpeg2-es tömörítésben. Ez szakértők szerint minőségében 1,5–4 megabitnek felel meg mpeg4-es tömörítésben. Vagyis még a kábelhálózatokon is sugároznak olyan minőségű jelet, ami a kereskedelmi csatornák két megabitjénél kisebb sávszélességet igényelne az Antenna Hungária hálózatán, de a kábelszolgáltatók dinamikusan változtatják a tömörítést: ha egy szoftver úgy érzékeli, hogy az adott műsorban sok a mozgás, vagy egyéb okok miatt indokolt a tömörítés csökkentése, akkor akár nyolc megabitig (ez mpeg4-es kódolás esetén körülbelül négy megabitnek felelhet meg) automatikusan megnövelhetik az adott adó sávszélességét.
Az Antenna Hungária rendszerén azonban számlázási okokból nincs lehetőség a sávszélesség változtatására, hiszen ebben az esetben, ha például túl sok kungfufilmet sugároz az RTL Klub, akkor akár kétszer-háromszor is nagyobb lehet a számlája, így pedig a költségek nem elég átláthatók és nem tervezhetők előre.
Alkut kötöttek
A Tv2 és az RTL Klub tehát hiába csatlakozott a digitális földfelszíni sugárzáshoz, az analóg rendszernél jobb, de azért ingyenes képminőség még nincs garantálva, főleg, ha egy böhöm nagy tévén néznénk kedvenc sporteseményünk. Információink szerint a két csatorna ugyanis csak azt vállalta, hogy felmegy a digitális multiplexbe, hogy ezzel megmentse az értékes tartalom híján nézetlen rendszert.
A digitális átállás kudarca ugyanis nem az Antenna Hungária, sokkal inkább a rossz törvények és a szűklátókörű politikai háttéralkuk hibája. Most újabb politikai háttéralkukkal igyekeznek életet lehelni a földfelszíni digitális sugárzásba. Az egyik ilyen alku az lett volna, hogy a digitális multiplexhez csatlakozásért cserébe a Tv2 és az RTL Klub felezhetné koncessziós díját, ezzel közel egy-egy milliárdot spórolhattak volna. Ez a terv az ORTT ellenzéki delegáltjain megbukott, viszont úgy tűnik, hogy egyéb feltételek lazításában már a jobb- és a baloldal is egyetért: így a digitális átállás megmentésért cserébe a Tv2 és az RTL Klub is indíthat majd tematikus csatornákat.
Hivatalosan egyébként mindkét csatorna elismerte, hogy két megabitet vásároltak csak az Antenna Hungária rendszerén.
„A Tv2 tartalmával segíti a digitális platform sikerét. A platform terjedésével, a nézők számának gyarapodásával előbb-utóbb akár a sávszélesség növelése is szóba jöhet” – válaszolta kérdésünkre Grexa Liliána, a Tv2 vállalati és szakmai kommunikációs csoportvezetője. És kérdésünkre az RTL Klub sem zárkózott el attól, hogy a későbbiekben növelje a megvásárolt sávszélességet.
„Az Antenna Hungária a megrendelők igényei alapján bármikor képes a sugárzás sávszélességének növelésére” – tette ehhez hozzá Tóth András, az AH kommunikációs vezetője.