A Tv2 feltámasztja a Tv3-at a nők miatt
További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Már tavaly is új adót akart indítani a Tv2, de a gazdasági válság és a külföldi tulajdonos nehéz anyagi helyzete keresztülhúzta a magyar vezetők számításait: nem indult el a nőknek szóló csatorna. Most viszont annak ellenére új adóval jelentkezik a Tv2 tulajdonosa, hogy az anyacég nincs jól, és a Tv2 sem túl sikeres idén ősszel.
Ráadásul míg tavaly a tulajdonos ProSiebenSat1 csoport Norvégiában sikeres Fem Tv elnevezésű adóját adaptálták volna a magyar viszonyokhoz, most átalakult a koncepció: az új adó a Tv3 nevet kapja, akkor is, ha ez a név egyesekben különös emlékeket ébreszthet. (Tv3 néven a kilencvenes évek közepétől működő adó tulajdonosa is pályázott 1997-ben az országos földi tévéfrekvenciára, de meglepő körülmények közt alulmaradt. A Legfelsőbb Bíróságon volt már az ügy, szakértők szerint nyertek volna, amikor a tulajdonos CME 2000 februárjában úgy döntött, kivonul a magyar piacról, és a csatornát eladja a Tv2-nek és az RTL Klubnak. A két adó elosztotta egymás közt a Tv3 közel 5 milliárd forintot érő filmcsomagját, majd felszámolták a céget.)
Nem a Tv2 adója
A Tv2 az ORTT-vel nyáron megkötött új koncessziós szerződés értelmében akár már maga is indíthatna tematikus csatornákat, mégis más utat választott, talán azért, mert a szerződés értelmében a hozzá tartozó kis adókon óránként legfeljebb három perc reklámot sugározhat. A Tv2 így információink szerint ugyanazt a módszert választja, ahogy az RTL Klub építette ki tematikus adóinak hálózatát.
Az RTL Klub egyik tulajdonosa, az IKO indított rengeteg kábeladót, köztük a Film+-t, a Sportklubot vagy a Coolt; ezeken az adókon gyakran feltűnnek az RTL Klub régi műsorai, már vetített filmjei vagy hírességei. A Tv2 hasonló módszerrel próbál bekúszni a médiatörvényen nyitott kiskapun: a Tv3-at a ProSiebanSat1 csoport egyik külföldi tulajdonosa jegyezheti. Tavaly a Fem Tv-t holland cég sugározta volna, információink szerint azóta más megoldást választották a ProSiebenSat1-nál.
A Tv3 műsorairól, illetve programstruktúrájáról egyelőre nem lehet semmit tudni, annyi biztos, hogy a Tv2 már tárgyal a nagy kábelszolgáltatókkal és a kisebb cégeket is tömörítő kábelszövetségekkel, decemberben indulhat a tesztadás, januártól a műsor. Egyetlen egy dolog biztos: a Tv3 a nőkre koncentrál majd.
A Tv2-nek már volt egy hasonló próbálkozása, a Hollandiában bejegyzett Írisz Tv, amely minden nap délután hat és este tizenegy között, a Club helyén sugárzott magyar nyelvű műsorokat, főként a Tv2 talkshow-inak és szappanoperáinak ismétlését. A csatorna 2006. december 31-én megszűnt, mivel nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, nézettsége egy év alatt nem nőtt, így fenntartása veszteséges volt.
Mekkora lesz az adó?
Amikor Várdy Zoltán, a Tv2 vezérigazgatója 2007 októberében bejelentette, hogy három éven belül legyőzik az RTL Klubot, azt mondta, ha új adót indítanak a magyar piacon, „akkor az nem a huszonharmadik filmcsatorna lesz, hanem egy erős csatorna.” Ennek ellenére kérdéses, hogy a decemberben startoló Tv3 egyáltalán jelentkezik-e saját műsorokkal, vagy csak a Tv2 levetett kibeszélőshow-it és sorozatait ismétli.
A ProSiebenSat1 csoport ugyanis már tavaly is 191 millió eurós veszteséggel zárta az évet, és a reklámbevételek visszaesése miatt idén akár 15 százalékkal is csökkenhet a csoporthoz tartozó csatornák forgalma. Ráadásul a ProsSiebeanSat1 csoportnak több mint 5 milliárd eurós adóssága van, amit azóta görget, hogy 2007-ben megvásárolta az SBS csoportot, benne a magyar Tv2-t.
A Variety információi szerint a megváltozott paci viszonyok miatt a cégcsoport már azon gondolkodik, hogy fizetőssé teszi a legnagyobb nézettséget produkáló német adóit, a Sat1-et és a Pro7-et. Az amerikai szórakoztatóipari szaklap információi szerint a cégcsoport vezetése a fizetős tartalmak felé fordult, ami egybevág azzal, hogy a magyar piacon is egy tematikus, tehát a kábel- és műholdas szolgáltatók által előfizetőnként fizetett díjból működő adót indítanának.
A magyar kábelpiac azonban túltelített, nőknek szóló általános csatornának ott van a Viasat3 és a Zone Club is, de további tematikus adók is keresik a célcsoport kegyeit, kezdve a lakberendezéssel foglalkozó Tv Dekótól a sztárhírekre koncentráló Reflektoron át a dél-amerikai sorozatokra specializálódott Zone Romanticáig. Éppen ezért csak drága tartalmat kínáló adó mehet biztosra, ám a Tv3 árazása nem arra utal, hogy saját gyártású műsorokat kínáló, általános szórakoztató adót akarna a ProSiebenSat1.
Egy általános szórakoztató adó legfontosabb célja, hogy minél több emberhez eljusson, vagyis az alapcsomagba akar kerülni, olcsón adja magát, aztán a hirdetési bevételekből igyekszik megélni. A Tv3 ehhez képest információink szerint a kábelszolgáltatóktól előfizetőnként, havonta ötven forintot kérne, ilyen magas árral pedig legfeljebb egy tematikus csomagba vagy a családi csomagba tudnak bekerülni, kevesebb nézőhöz jutnak el, a reklámbevételük is jóval alacsonyabb lesz. Ezt az utat általában az olcsóbb tematikus adók választják, amelyek leginkább külföldről vásárolt tartalommal vagy ismétlésekkel próbálnak nézőket szerezni.
Nem valószínű tehát, hogy a Tv3, legalábbis az első időkben, új, saját gyártású műsorokkal jelentkezzen. Valószínűleg a Joshi Bharat, a Szulák show, az Áll az alku vagy a Született feleségek régi részeit adják majd újra és újra. A Tv2-nek azonban nagy tervei vannak a csatornával, vagyis lassan, fokozatosan, ahogy a tulajdonos gazdasági helyzete megengedi, egyre többet fektetnek valószínűleg az adóba, amivel lehet a tervük, hogy pár év alatt a harmadik legnézettebb adó legyen a magyar piacon.