Ha kérdezik, fontos nekünk a köztévé

2009.12.08. 13:30
A Szonda Ipsos felméréséből kiderült: a magyar lakosság több mint fele szerint a közszolgálati tévék ápolják a magyar kultúrát, oktatnak és nevelnek. Csakhogy a nézettségi adatok alapján a lakosság alig több mint tizede nézi az MTV és a Duna műsorait.

A Szonda Ipsos kutatásai szerint az embereknek fontos a közszolgálati televízió, vagy legalábbis hirtelen ezt válaszolják, ha a közszolgálati értékekről, a kultúraközvetítésről vagy éppen a kisebbségek életének bemutatásáról kérdezik őket.

A közvélemény-kutató cég ezerötszáz fős mintán végzett reprezentatív felmérése szerint a megkérdezettek 56,7 százaléka gondolja, egyértelműen fontos, hogy legyenek Magyarországon közszolgálati műsorokat sugárzó csatornák (a válaszadók ekkora hányada adott 4 vagy 5 pontot, amikor azt mondták neki, 1 és 5 között értékelje, mennyire fontosak a közszolgálati tévék), és még a 18-29 év közötti lakosság körében is 47,4 százalék volt azok aránya, akik szerint szükség van közszolgálati tévékre. Minél idősebbek voltak a megkérdezettek, annál fontosabbnak tartották a köztévét, a hatvan év felettiek már 63,7 százaléka válaszolta azt, kellenek köztévék.

A felmérés alapján az idősebbek, a megyeszékhelyen vagy a fővárosban élők, illetve a magasabb iskolázottságúak igénylik jobban a köztévéket.

A Duna Televíziót és az m1-et összehasonlítva látszik, hogy a nagyobbik köztelevízió a nézők véleménye szerint több művészi értéket közvetít (28,5 százalék mondta ezt az m1-re, csak 20,5 a Duna Televízióra), és többet lehet tanulni a műsoraiból (31,5 százalék választotta az MTV főadóját, szemben a Duna Televízió 21,2 százalékával). Viszont a Duna Televízió a válaszadók szerint jobban ápolja a magyar kultúrát. (Az m2 a felmérésben rosszabb eredményt ért el, mint a másik két adó, vélhetően azért, mert nincs arculata, elenyésző az adó műsorainak ismertsége.)

Mennyire fontos a közszolgálat? (1 - egyáltalán nem, 5 - nagyon)
Mennyire fontos a közszolgálat? (1 - egyáltalán nem, 5 - nagyon)

A felmérés szerint a Duna Televíziót a negyven év felettiek, a megyeszékhelyen élők és a magas jövedelemmel rendelkezők választják, míg az m1 a hatvan éven felüliek, a kisebb városokban és községekben élők, az alacsonyabb iskolai végzettségűek és szegényebbek körében népszerűbb.

Csak a szánk jár

A nézettségi számok nem támasztják alá a felmérést, ami leginkább annak köszönhető, hogy az emberek általában fontosnak tartják a közszolgálati televíziózást, de inkább a Barátok köztöt vagy a Helyszínelőket nézik. Míg például a Duna Televíziót a negyven év felettiek fontosnak tartják, addig idén átlagosan csak 29 ezren nézték a korcsoportból a műsorát, ez egész napra vetítve mindössze átlagosan 2,7 százalékos közönségarányt jelent. A Duna Televízió ezzel a hetedik a negyven év felettiek listáján.

Az egyetemi végzettségűek körében is a Dunának nagyobb a presztízse, de a teljes napot figyelembe véve csak 13 ezer diplomás nézője volt átlagosan, ez 2,2 százalékos közönségarányt jelent a felsőfokú végzettségűek körében. A diplomások körében a Dunát megelőzi az m2 is (2,8 százalékos átlagos közönségarány), az m1 pedig ötszörös nézettséget ér el (10,2 százalékos közönségarány 2009-ben).

A legrosszabbul az AB-státusúak, vagyis a viszonylag magas fizetésűek körében teljesít a Duna Televízió, pedig a felmérés szerint ők gyakran emlegették mint az értékek őrzőjét. Ebben a fogyasztási csoportban a műholdas közszolgálati adó 1,5 százalékos közönségarányt ért el idén (ez alig 10 ezer embert jelent), így nemcsak az RTL Klub (21,7 százalék) és a TV2 (16 százalék), de az m1 (6,8 százalék), az m2 (2 százalékos közönségarány), sőt a Viasat3, a Cool, a Film+, a Story Tv, a Disney Channel és a Cool is megelőzte.

A közszolgálat fontosságáról nemcsak az értelmiség, a fiatalok is képmutatóan nyilatkoznak: míg a 18-29 év közöttiek 47,4 százaléka szerint a magyar kultúra ápolása szempontjából nagyon fontosak a köztévék, addig a Dunát, az m1-et és az m2-t is mindössze 4,6 százalékuk nézi. Az m1-re 3,2 százaléknyi közönségarány jut, az m2-re és a Dunára pedig átlagosan a korcsoport éppen tévéző részének 0,7 százaléka kapcsolt. Az RTL 25,1 a Tv2 19,1, a Viasat3 5,9 százalékos közönségarányt ért el a fiatalok körében, de a Dunát és az m2-t szinte minden fontosabb magyar nyelvű adó megelőzi: a 18-29 év közöttiek körében népszerűbb a Sport1, a Viva, a Comedy Central, a Music Television, az AXN, a Hallmark, a Cartoon Network, a Discovery, a National Geographic, a Minimax, a Sportklub és még a Tv6 is.