Vetkőzés az extra a fapados websorozatban

2011.03.05. 19:30
Bármilyen itthon készülő websorozatot a külföldi topsorozatokhoz mérnek a nézők, pedig jóval kevesebb rá a pénz. Az itthoni sorozatoknak és a lehetőségeknek jártunk utána most, amikor minden filmes az olcsóbb lehetőségeket keresi. Akár hazai websorozat-robbanás előtt is állhatunk.

Itthon még csak most próbálkoznak az elszántabbak websorozatok gyártásával, míg Amerikában az 1995-ös Miss Muffy animációs sorozat óta működik a műfaj. Erre 98-ban már az MTV is leszerződött az ötletgazda Bullseye Arttal. 2004 és 2006 között lettek kiemelkedő nézettségűek a szériák, a Red Vs. Blue világszerte elérte a 100 milliós nézőt. Az élőszereplős Sam Has 7 Friends-et 2006 nyarán mutatták be, Emmy-díjra is jelölték.

Manapság több ismert websorozat fut, többek között a Spellfury, a The Legend of Neil, a Looking for Grace. Kiefer Sutherland, a 24 sztárja a most készülő The Confessionban játszik, és az új Mortal Kombat-sorozat is webre készül. Ma már olyan remekművek is születnek, mint a Between Two Ferns with Zach Galifianakis-riportsorozat, amiben a Terhes társaságból ismert színész hollywoodi sztárokat hoz kínos helyzetbe.

A független producerek számára már a legelején is jó lehetőség volt, hogy alacsony költségvetésű sorozataikat a neten mutassák be, de ma már a nagyobb televíziós társaságok is kiaknázzák ezt a lehetőséget, például sikeresebb tévésorozatok, mint az Office vagy a Hősök netre is készülnek. Az anyagi része kint biztosított: vagy valamilyen fizetős szolgáltatáson (iTunes) értékesítenek sorozatokat, vagy beáll egy cég a sorozat mögé. A nagyobb filmstúdiók is beszálltak, a Disney évente 30 szériát is gyárt, a producerek ezeket saját honlapjaikon vagy videomegosztókon teszik közzé.

A szakmai háttér is alakulóban van: 2008-ban létrejött az International Academy of Web Television, aminek célja, hogy támogassák a webszériák készítőit, és itt 2009 óta díjat is osztanak, a Streamy Awards-ot.

Magyarországon ilyesmiről még nem lehet beszélni. Az első sikeres próbálkozás még 2007-ben készült London expedíció címen, utána azonban a válság fagyasztotta be a kibontakozóban lévő szcénát: a megrendelők elrettentek a gyártási költségektől. Pedig a műfaj olcsónak mondható: egymillió forint alatt van egy fapados évad költsége.

London expedíció

A legrégebbi magyar websorozat a Telekom csoport kampánya volt Szabó Simon filmrendező és színész alkotásában. Rendhagyó keveréke lett az úti videonaplóknak és valóságshow-knak. Londonban forgattak 2007 őszén egy négyfős stábbal. Sokan nézték a részeket, az összeset félmillióan látták Simon szerint. Az internetről azért távolította el időközben a sorozat nagy részét, mert mozifilmet szeretne összerakni a 3-4 perces, sűrűre vágott részekből.

London Expedíció - Szerződés - More amazing video clips are a click away

A sztori szerint két magyar srác világsztár szeretne lenni, ezért kimegy Londonba, hogy a cél érdekében bármit megtegyen. "Minden napra megvoltak a forgatókönyvfoszlányok, amit rendesen átírtam - mondta Simon. - A legérdekesebb rész az volt, amikor belógtunk a Royal Albert Hallba egy divatbemutatóra, Liev Schreiber színész segítségével: épp a művészbejárónál álltunk ugyanis, amikor kijött cigizni, és ha már beszélgettünk, adtunk neki kolbászt, és cigit, cserébe szerzett nekünk jegyeket. Úgyhogy bent kameráztunk, ahol még a BBC sem forgathatott."

"Nem tudják a filmesek a titkot, hogy kell ezt kezelni, az üzleti részét, nem filmként és nem is hagyományos reklámként. A filmeseket reklámügynökségekkel kellene összekötni, hogy adják el az ötletet a multiknak. Olcsóbb, mint a reklám, és nézettebb. Mindenki ingyen akarja látni ezeket, minél többet és minél jobb minőségben - tette még hozzá. - Ehhez kell a szponzor."

Gimi

A harmadik részénél tart a most forgó Gimi sorozat. Itt épp a marketinges cég, a régebben RTL Klub külső gyártójaként működő We Group kérte fel sorozatírásra a színművészetin negyedikes Lőrincz Nándort, aki szemlés kisfilmek mellett kodakos társadalmi hirdetésekkel hívta fel magára a figyelmet. A cég szerezné a szponzorokat.

Az alapötlet annyi volt, hogy fiatalokról forgassanak. A Grammy-díjas Glee tinivígjátéksorozat nyomdokait választották: a tehetség és a rivalizálás jegyében a gimnázium sport és művészeti tagozata csap össze. A bonyodalmat az idézi elő, hogy az egyik csapat macsója az ellenfél egyik szépségébe lesz szerelmes, de ez persze ez csak egyik szála az eseményeknek, mondta Lőrincz. A videón a felvezetést láthatjuk fél percben Kenderes Csaba szereplésével, a végén egy másodpercre a szőke Both Zsuzsanna is feltűnik.

A sorozatot Lőrincz írja és rendezi, az operatőre Szőke Dániel. "A felület mérete a hátrány, mivel a nézők nagy része lusta kettőt is kattintani egy videóra, inkább megnézi kicsiben. Másképp kell emiatt plánozni, több közelivel" - mondta a rendező.

Mi a jó sorozat?

"A webes sorozatoknak az az előnye, hogy lehet szabadabb, vagányabb, kötetlenebb, bevállalósabb, mint a sima sorozatok, de ezt itthon még nem vállalták be igazán - mondta Gergely Zoltán, websorozatrajongó forgatókönyvíró-rendező, aki szerint mostanában jó magyar tévés sorozatok sincsenek. Gergely a wannabe gonosztevő Dr Horrible Singalong-blogot dicsérte nekünk a régi kedvencei közül, főszereplője a zseniális Neil Patrick Harris. A mostaniak közül a Guild Indiai szereplője jegyezte kellemesen blőd szériát, a The Legend of Deilt nézi.

A legfontosabb egy jó könyvet írni hozzá: "Szerintem nem kell feltétlenül feltalálni a spanyolviaszt, olyan alaphelyzetről érdemes írni, amihez séróból van véleménye az embernek, amit levezetésként a napi robot mellett lehet csinálni - mondta Gergely, és példaként a a több millió nézettségű, webes közösségről, fapados kiszerelésben készült The Guild-sitcomot hozta, ami a negyedik évadnál tart. - Szituációs komédiát érdemes írni, egyszerűbb látvánnyal, 2-3 főszereplővel és kevés helyszínnel."

Ha valaki amerikai sorozatot akar utánozni, az mindig kínos lesz, nemcsak a látvány miatt, de Magyarországon néha keményebb kifizetni a filmforgatást, mint Jack Bauernek megmenteni a világot. Persze lehetne ezt is jól csinálni, jó karaktereket kitalálni, Facebook-applikációt hozzá, megmozgatni az embereket, pr-t generálni a sorozatnak, de ez rengeteg energiabefektetést igényel.

Hodor Aura

A látványra összpontosít Pater Sparrow próbálkozása. A producere, Angelusz Iván jelenleg épp befektetőket keres. A Hodor Aura nyilvánvaló titkai című websorozatnál "a lényeg, hogy képzőművészeti igényességű legyen, ezért drágább is a többinél". Egyéves költésben az 52 rész 52 millió forintot jelent, amit csak egy másik évad költségeihez mérhetjük: a MAB 16 nyolcperces része összesen félmillió forintból jött ki.

0502111-nueva-imagen-de-la-webserie-aura-de-pater-sparrow

Az operatőr Erdély Mátyás, a főszereplő Fátyol Hermina. Ezek a többi sorozattól eltérően csak kétperces részekkel működnek. "Az a koncepciónk, hogy rövidek legyenek, akár mobilról is megtekinthetőek" - mondta még a sorozat producere.

Tervük, hogy szerezzenek egy főszponzort, aki örökbe fogadja Aura karakterét. Egy telekommunikációs céget tudnak elképzelni szponzorként, mert a hetente frissülő mozgóképes tartalom okostelefonokon is életre kelhet. Még nem tudtak a projektből részletet adni, 4-5 epizód készül március végéig.

Ajtóstul

Nézhető szitcomot akart alkotni Bognár Péterék hatfős társulata a színházi projektjeik után. A sztoriban közös albérletben laknak, és elhatározzák, hogy megváltják a világot. Pártot alapítanak és egyéb vállalkozásokba kezdenek. Már a második évadot fejezték be. A csapatból ketten (Bognár és Bárány Márton) írják, vágják, rendezik a szériát, és alakítják is Ivánt és Samut. A Skyfilm stúdiótól kaptak még használatra egy kamerát.

"A sorozatból két évad készült el eddig, nulla támogatásból, kizárólag bartermegállapodásokból, és most tervezzük a harmadikat" - mondta Bognár.  "A részek 5-10 percesek, de nincs megkötés, ahogy éppen kijön." Mivel semmi pénzük és kapcsolatuk nem volt, hírverést se tudtak csinálni, "csak a Facebook van, meg persze körlevelek, Twitter. A honlapon az epizódok mellett a szereplők blogolnak, chatelnek, és készülnek spin-off videók is".

A MAB thrillesorozat

December végén indult a MAB elnevezésű, kelta mondát feldolgozó thrillersorozat, erről már több helyen is beszámoltak, bővebben a sorozatjunkie nyomán az Index is még novemberben. A széria első évadában egy talányos gyilkosság után nyomoznak: egyetlen éjszaka alatt minden nyilvánvaló ok nélkül mindenki meghal egy bérházban a város közepén.

Horgas Ádám, aki színházi ember, jelenleg a 13. nyolcperces részt tette fel a netre a 16-ból. HD kamerával forgattak, a szereplőgárdát ismert színészek közül toborozta: a szériában látható Botos Éva, Almási Sándor, Bánsági Ildikó, Hirtling István és Mertz Tibor. "Szeretnék második évadot is, hisz - bár az első évad kerek történet - elvarratlan marad pár szál. Sajnos azonban ez támogató nélkül már nem sikerülhet" - mondta a rendező, aki a gazdasági válság miatt nem tudott szerződést kötni nagyobb cégekkel: "Már a Coca-Colával és Renault-val is a szerződéskötés előtt álltunk, amikor a kinti anyacégük leállította őket".

Horgas a nézőszámtól is függővé tette a folytatást, 1000, 3000 és 5000 néző elérésekor tette fel a következő részt. Működött: az első rész klikkelése 32 ezer fölött van, 10 ezer felé tart a többi epizód is a youtubeon.

Facebook-zombik

A Facebook-zombik támadásának második része pár napja került a netre. "Egyszerű videónak indult az első rész, kitettük a végére, hogy ha szeretnének folytatást, akkor lájkolják. A lájkok jöttek, megcsináltuk a 2. részt, és most fogunk nekiállni a 3.-nak" - írták kérdésünkre a 2007-ben alakult Barcsi majmok.

2009-ben volt egy websorozat-próbálkozásuk, Horror Hotel címmel, de a negyedik résznél abbahagyták. "Túl nagy falatnak bizonyult végigcsinálni".

A Facebook-zombik "abszolút nulla forintból" készült . A Barcsi majmok-csapat nagyrészt diákokból áll: Pongrácz Ottó, alias Chazy a forgatókönyvet írja részről részre, a sorozatot is rendezi, illetve ő az operatőr is. A főszereplő Kovács Dávid és testvére Kovács Richárd. A főcímzenét Makkai Tamás készítette, ő az egyetlen kaposvári a csapatban. A sminkes Mohácsi Éva valóban sminkes és műkörmös.

Magyar üzleti model

Itthon igazán életképes üzleti modellel még nem állt elő senki. Többen egy közös weblap készítését tervezik websorozatoknak, aminek a segítségével közösen keresnének szponzort, és a pénzt újabb sorozatok gyártásába fektetnék. A MAB alkotója készített is egy ilyen weblapot: a webse.hu-n azonban egyelőre csak a MAB van. Az Ajtóstul alkotói pedig az indexes Indavideóra pakolták fel a részeiket, itt legalább a nézők adottak.

Pedig úgy tűnik, hogy a kreatív magyar energiák most a websorozatok felé csoportosulnak: a munkanélküli filmesek is ebben gondolkodnak: Kovács M. András, Forgács W. András, Szajki Péter is websorozatot írnak, ahogy a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) Animáció Szakának végzős diákjai közül is többen. A gyártók közül a Katapult és a Laokoon Film is érdeklődik a tervek iránt.