A francia tévében nem lehet többet kimondani, hogy Faceboook

2011.06.07. 17:36
A francia médiahatóság betiltotta a Facebook és a Twitter szavakat a rádiókban és a tévékben, még saját közösségi oldalaik címét sem mondhatják be a csatornák. Mert az reklám. Magyarországon éppen új médiatörvény oldotta fel a szigorú szabályozást.

Nem ejthetik ki a jövőben a közösségi portálok neveit, így a Twitter és a Facebook szavakat a francia televíziók és rádiók adásában, mert a médiahatóság szerint az oldalak nevének használata reklámozásnak minősül.

Ezentúl is lehet persze beszélni a közösségi szolgáltatásokról, és a két leglátogatottabb oldalról, de csak úgy, hogy körülírják őket.  Az egyik nagy közösségi site-on. Vagy mondjuk a másikon.

A tévék még saját Facebook-oldaluk sem mondhatják be, mintha a szerkesztőség telefonszámát is tilos lenne beolvasni, mondván ezzel a telefontársaságot reklámozzák.

A BBC cikke szerint a francia Facebook-felhasználók szerint a kormányzat túlságosan is nagy lelkesedéssel akarja szabályozni az új médiát és az internetet.

A hivatalos álláspont szerint a piacvezető szereplők emlegetése csak további reklámot jelentene a honlapoknak, a kisebb közösségi portálok azonban vegyes érzésekkel fogadták a szigorítást. "Egyensúlyt kellene találni a szabadság és a méltányosság között" - mondta Emmanuel Cassimatis, a Goodwizz.com nevű oldal francia alapítója. A Goodwiiznek amúgy alig százezer felhasználója van, és amúgy regisztráció nélkül, a Facebook-felhasználónévvel és jelszóval is be lehet jelentkezni rá.

Az új törvény megengedi

Magyarországon a régi médiatörvény alapján reklámnak minősült minden szolgáltatás nevének említése, sokáig a hírműsorokban erre hivatkozva nem mondták be, hogy melyik újságtól, internetes portáltól vették át az információt. Csak annyit közöltek, hogy a forrás: internet. Esetleg Internet vagy i-vel.

Az új médiatörvény szerint a szórakoztató műsorokban egyrészt már szerepelhet termékelhelyezés, ezért akár a Facebook is reklámozhatna, másrészt az adott csatorna Facebook-oldalát akármikor be lehet olvasni, mint az adó egyik elérhetőségét. Mondjuk, hogy "további videók a hírekkel kapcsolatban a Tv2 Facebook-oldalán találhatóak".

Megkérdeztük a Tv2-t, hogy reklámnak minősülne-e, ha mondjuk Orbán Viktor Facebook-oldalán történteket emlegetnék a Tényekben, a jogi osztály válasza szerint azonban nem csak bemondhatják a miniszterelnök fanpage-ének címét, de bizonyos helyzetekben be is kell mondaniuk. Az új médiatörvény szerint ugyanis  "sokoldalúan, tényszerűen, időszerűen, tárgyilagosan és kiegyensúlyozottan" kell beszámolniuk a napi aktualitásokról. Ha pedig valami fontos dolog történik a Facebookon, akkor nem mondhatják, hogy egy közösségi hálón, ahogy azt sem, hogy tömegkarambol történt az egyik autópályán.



  • Hírek
  • Személyi kölcsön