Tízmilliárdokat költ az állami szféra a médiára

2012.08.28. 19:29
Az év első kilenc hónapjában több mint 10 milliárd forintot költöttek vagy költenek el az állami intézmények és az állami vállalatok médiavásárlásokra, de a szerződések gumikeretei miatt ennél sokkal több közpénz is elfolyhat reklámokra.

A Közbeszerzési Hatóság online felületének keresője szerint az idei évben eddig összesen tizenhét médiavásárlási tendert célzó közbeszerzést írtak ki a minisztériumok és az állami tulajdonú cégek – írja a Kreatív. A számításba vont tenderek jelentkezési határideje 2011 december 28-a és 2012 szeptember 19-e közé esett, összértéke pedig 10 milliárd 700 millió forint volt. A tizenhét tenderből eddig hivatalosan hétnek jelent meg az eredménye a Közbeszerzési Értesítőben, további kettőről pedig már lehet tudni, hogy mi lett az eredménye.

A győztes pályázatok 5,1 milliárd forintos keretéből az Inter Media Group (IMG) hasította ki a legnagyobb szeletet. Budapesti Fesztiválközpont és a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) tenderén kívül övé a Diákhitel 103 milliós, a Miniszterelnökség 630 milliós, végül a Magyar Turizmus belföldi kampányokra szóló 1,575 milliárd forintos közbeszerzése is. Ráadásul a három utolsó pályázatnál az IMG volt az egyedüli induló. A cég így csak idén 2,45 milliárdnyi tendert nyert el, de ez a szám nem csak a jövőbeni pályázatokkal nőhet, hanem azáltal is, hogy a költségekkel a legtöbb megbízó igencsak lazán bánik, és a szerződések szerint a keret akár 30-50 százalékkal is eltérhet a szerződésben foglaltaktól.

Az előző kormányzati ciklus alatt számos állami megbízást elnyerő MEC Global (korábban: Mediaedge:cia) kapta a Magyar Turizmus Zrt. külföldi kampányainak lebonyolítását 1,575 milliárdért, és a Kreatív információi szerint a cég a Művészetek Palotája 106 milliós médiatenderét is elnyerte.

Az IMG-n és a MEC-en kívül idén csak a Bell & Partners és az Issues Management tudott még állami tendert nyerni. Előbbi az Agrármarketing Centrum 750 milliós pályázatát nyerte meg, ami azonban akár a háromszorosára, 2,1 milliárd forintig is nőhet. Az Issues Management pedig az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség tavaszi Te szedd! kampányán lett győztes.

A Kreatív szerint az ajánlattételi határidőt figyelembe véve már a Magyar Vállalkozásfinanszírozási Zrt.-nek és a Hungarofestnek is eredményt kellett volna hirdetnie, de ennek sem a Közbeszerzési Értesítőben, sem honlapjaikon nincs nyoma. Előbbi médiaügynöksége korábban az IMG, utóbbié pedig a Bell & Partners volt. De az eddigieken túl hamarosan beérkezik hat médiatender eredménye is. Ezek közül az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség feltűnően gyors határidejű, ámde 716 millió forintot érő tenderében várható a legkorábban döntés, de a napokban jár le a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő 140 milliós, az Egyenlő Bánásmód Hatóság 131 milliós tenderének ajánlattételi határideje is.

Augusztus végéig lehet jelentkezni a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) 1,5 milliárdos komplex, illetve a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) Új Széchenyi Tervhez kapcsolódó 1 milliárdos médiavásárlási közbeszerzésére is. A legkésőbbi, szeptember 19-i ajánlattételi határideje a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) digitális átállást népszerűsítő, 1,9 milliárdos, szintén komplex közbeszerzésének van. Ezek az őszi tenderek számítanak a legnagyobb falatnak, hiszen az MTVA, az NMHH és az NFÜ együttesen az összes megbízás értékének 41 százalékát képviseli.

Az idén elnyerhető 10,7 milliárd forint egy része két-három éves megbízásokra megy el, tehát nem az egész összeget költik el az idén – de az idei médiaköltésekre is csúszott át pénz 2011-ből. És mivel a médiaügynökségi piac forgalma 2008-hoz képest 30 százalékkal, nyeresége pedig 40 százalékkal csökkent, ezért a bőkezű állami megbízások a Kreatív számításai szerint akár a teljes piac 14 százalékát is kitehetik. Azaz az állami megrendeléseken sok cég léte áll vagy bukik, erre jó példa az IMG, mely 2010-ben forgalom alapján még csak a tizenkettedik, nyereség alapján pedig a tizenegyedik legnagyobb médiaügynökség volt, 2011-ben viszont forgalomban a hetedik, nyereség alapján pedig a harmadik helyre katapultálta magát.