Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
A hatóság negyedévente rendszeresen ellenőrzi azt a jogszabályi előírást, amely kimondja, hogy a televíziós hirdetések hangereje nem lehet nagyobb a környező műsorszámok hangerejénél. Az előírt hangerőértékeket egy erre a célra kifejlesztett szoftver segítségével mérik a szakemberek.
2012 második negyedévi adatai alapján ismételt jogsértés, azaz az engedélyezettnél jóval hangosabb reklámok miatt a Duna Televízió 100 ezer forintos, a Magyar Televízió m1 és m2-es csatornája pedig 160-160 ezer forintos bírságot kapott, a TV2-t pedig a jogsértő gyakorlat azonnali abbahagyására hívta fel a hatóság.
Hogy készülnek az üvöltő reklámok?
Két technika létezik arra, hogy egy felvételt hangosabbá tegyenek. Az egyik a jelszint általános megemelése. A másik módszernél a hangos részeket érintetlenül hagyják, de a halkabb részeket felhangosítják. Utóbbi esetben a maximum jelszint nem változik, továbbra is azonos lesz a műsoréval, tehát valóban nem hangosabb a reklám, az átlagos hangerő viszont nagyobb lesz, az emberi fül emiatt mégis hangosabbnak érzékeli a hirdetéseket.
A reklámok megemelt hangerejét egyes hirdetők már a reklámokat készítő cégtől megrendelik, így ha mondjuk ugyanaz a kenőmájas-reklám az RTL Klubon és a Duna TV-n is fut, akkor elképzelhető, hogyha a médiaszolgáltató nem figyel, akkor mindkét csatornán hangosabb lesz. A felelősség a médiatörvény értelmében azonban nem a reklámkészítő cégeké, hanem az azt közreadó médiáké.
Nem ez az első alkalom, hogy a Médiatanács kénytelen szankcionálni a tévéket. A hatóság 2011 januárja óta ellenőrzi a reklámok hangerejét, az ehhez fejlesztett magyar szoftver működéséről itt írtunk korábban. Mivel a kereskedelmi televíziókban jóval több reklám van, mint a köztévékben, így náluk tapasztalható a több jogsértés, nyilatkozta a Médiatanács másfél éve, majd 2011 novemberében öt tévé ellen indított eljárást a sorozatos jogsértés miatt, de a Tv2 bebizonyította, hogy ők nem tekerik fel a reklámok hangerejét, így megúszták a dolgot, az RTL Klub, a Duna Tv, a Story TV és az m1 viszont figyelmeztetésben részesült.
Idén áprilisban ismét nekiesett a tévéknek a Médiatanács, ezek szerint a novemberi intő csak nem volt alég ahhoz, hogy felhagyjanak a jogsértő gyakorlattal. Az ismételt vizsgálat alapján a Médiatanács a Duna Tv, az M1, az M2, az RTL Klub és a Tv2 esetben mondta ki a jogsértést. Az ellenőrzés során a Duna Tv-n 27 alkalommal, az MTV csatornáin 6 alkalommal, az RTL Klubon tízszer, a TV2-n ötször tapasztaltak túl hangos reklámot.
Egy hónap sem kellett ahhoz, hogy a Duna Tv, az RTL Klub és az m1 megkapja a legeslegutolsó figyelmeztetést, amit úgy tűnik, az RTL Klub fogadott csak meg, hiszen a mostani büntetések őket nem sújtották.