A médiaügynökségeket is megsarcolnák

2014.06.04. 09:52

Rövidesen újabb reklámtörvény kerülhet a parlament elé, amely a piac független szereplőit hozhatja súlyos helyzetbe - értesült a hvg.hu több forrásból is. Olyan piaci szereplők szolgáltattak információt, akiket a Fidesz még a tervezet bevezetése előtt keresett meg, hogy puhatolózzanak. Több forrás is megerősítette, hogy egy újabb csapással készül a Fidesz: a hirdetéseket értékesítő ügynökségeket is megsarcolná, eltörölné ugyanis a bónuszok kifizetésének a lehetőségét. Erről a tervről korábban maga Lázár János is beszélt a piaci szereplők előtt.

A hvg.hu szerint a Miniszterelnökséget vezető államtitkár még a választások előtt, február 11-én közölte a reklámszakmával, hogy a kormány a reklámadó bevezetését és a médiaügynökségi bónuszok eltörlését tervezi. (A bónusz az az összeg, amit a médiumok év végén visszafizetnek az ügynökségeknek, cserébe azért, amiért nálunk helyzeték el a hirdetéseiket, - hiszen a nagy tévék és rádiók többsége a hirdetésekből él. Az, hogy náluk hirdessenek az ügynökségek tehát nekik is nagy érdekük, az ügynökségek pedig a válság óta megcsappant bevételeiket a bónusz összegével tudják kompenzálni.) A reklámszakma tiltakozott, a tervezetet ejtették, majd a választások után vették ismét elő. A bónusz eltörlésének belengetésével valószínűleg a Fidesz a megadóztatott médiacégeket kívánja elhallgattatni - írja a hvg.hu. A médiaügynökségeknek azonban nagy érvágás lenne a bónusz eltörlése, többen veszteségesek lennének, és valószínűleg ki is vonulnának a magyar piacról. Az sem jár jól, aki ellenáll, több piaci forrás is megerősítette a hvg.hu-nak, hogy a piacon hónapok óta folynak az informális egyeztetések arról, hogy a Simicska Lajoshoz kötődő egyes médiumok – esetleg kiegészülve a közmédiával és a TV2-vel – hozzanak létre egy közös céget, egy úgynevezett sales house-t, amivel megkerülhetővé válnának a tavasszal még ellenálló médiaügynökségek. A bónusz eltörlésével ismét az Rtl Klub járhatna rosszul, hiszen ha nem kapják a bónuszt az ügynökségek, nem lesz többé érdekük, hogy oda vigyék a hirdetéseket a csatornára.

A hvg.hu szerint heteken belül várhatóan benyújtják a médiaügynökségek megsarcolását lehetővé tevő tervezetet. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszterhétfőn az M1 Ma reggel és a Kossuth rádió 180 perc című műsorában erősítette meg, hogy lesz reklámadó. A tervezet szerint az adóalap félmilliárd forintot meg nem haladó része után nem kell a cégeknek reklámadót fizetniük.

  • 5 milliárd forintig 1 százalékot,
  • az adóalap 5 milliárd forintot meghaladó, de 10 milliárd forintot meg nem haladó része után 10 százalékot,
  • 10 milliárd forintot meghaladó, de 15 milliárd forint alatt 20 százalékot,
  • 15 és 20 milliárd között 30 százalékot,
  • 20 milliárd forintot meghaladó rész után 40 százalékot kell adózniuk a médiavállalatoknak.

Utóbbi, a 40 százalékos kategóriában Magyarországon csak az Rtl KLub esik, így sokan úgy gondolják, az adó célja kifejezetten az Rtl Klub ellehetetlenítése. "Ha lesz háború, lesz haditerv is. Ha ez így lesz, akkor egyenesen az ügyfelekhez fogunk menni” – fejtette ki az RTL-vezér Dirk Gerkens a Kreatívnak adott interjújában. A háború első lépéseként az Rtl Klub bejelentett, az adó bevezetése után megszűnhet a Barátok közt.

A reklámadó hátteréről itt olvashat bővebben