Etelka, Aletta
1 °C
5 °C

A Mészáros Lőrinc-közeli Opimus megvette a Népszabadság kiadóját

DMOHA20130129021
2016.10.25. 18:04 Módosítva: 2016-10-25 18:39:13

A Budapesti Értéktőzsde honlapján jelent meg a közlemény, hogy az OPIMUS GROUP Nyilvánosan Működő Részvénytársaság egyszemélyes tulajdonában lévő OPIMUS PRESS Zrt. megszerezte a Népszabadságot is kiadó Mediaworks Hungary Zrt. részvényeinek 100%-át.

A részvények átruházásához a Gazdasági Versenyhivatal 2016. október 25-én hozzájárult, az OPIMUS PRESS Zrt. a jóváhagyás időpontjától gyakorolhatja részvényesi jogait. 

A GVH honlapján a versenyhivatali döntések között még nem látható a mai döntés. A Mediaworks és a Pannon Lapok Társasága Kiadói Kft. összefonódásának engedélyezése a nyáron egy hónapig tartott.

Az OPIMUS honlapján található közlemény szerint a cég a Népszabadság felfüggesztését követően tett ajánlatot a Mediaworks-re, "mivel úgy ítélte meg, hogy a befektetés már most is meglévő jelentős értéke tovább növelhető."

A közlemény szerint az ajánlatukat a Mediaworks tulajdonos október 17-én elfogadta, október 25-én pedig a GVH is jóváhagyta. Az utolsó bekezdés szerint:

az újonnan megszerzett portfólió üzemeltetésének vizsgálata során elsőként és kiemelten foglalkozik a Népszabadság napilap újraindításának lehetőségével, és e tárgyban a döntést mielőbb meghozza.

A Népszabadság felfüggesztett újságírói által üzemeltetett Népszabi Szerkesztőség Facebook-csoport a Vienna Capital Partners, azaz az eladó fél közleményét hozta nyilvánosságra.

A szöveg szerint a VCP  a korábbi érdeklődések, illetve a "Népszabadság kiadásának ideiglenes szüneteltetése kapcsán (amelynek megszüntetése egyszer sem merült fel reális opcióként), félrevezető és rosszhiszemű híresztelések" miatt döntött az eladás mellett. A közlemény szerint azért esett a választás az OPIMUS-ra, mert "hajlandóak a felfüggesztett Népszabadság általunk tervezett újraindításának lehetőségét komolyan megvizsgálni".

Úgy tudjuk, hogy az OPIMUS a Mediaworks igazgatóságának tagjává választotta Liszkay Gábort, Lóczi Jánost és Dr. Pintér Andreát.

Liszkay Gábor a Magyar Nemzet, a Hír TV, és a Lánchíd rádió tulajdonosi körének tagja volt, 2015 februárjában állt fel az újságban és a televízióban betöltött pozíciójáról. Jelenleg a Magyar Idők Kiadó felelős igazgatója. Ugyanitt dolgozik kiadóigazgatóként Lóczi János. Pintér Andrea eddig nem volt prominens szereplője a magyar médiapiacnak, ha ez a LinkedIn-profil nem téved, akkor dolgozott jogászként a UPC-nél és az HBO-nál.

Eleve durva cég az Opimus

Az Opimus csoport egyébként a magyar tőzsde egyik leghírhedtebb cégéből jött létre egy sokadik névváltoztatással. A Phylaxia-Pharma, Phylaxia 1912 Holdingból lett Opimus Groupnál mindennapos gyakorlat volt az apportnak beszámított cégek  valós érték feletti beszámítása, és így a befektetők átverése. Ma is egészen sokféle cég tartozik hozzájuk: szállodától, fűtőkészülék-gyártáson át irodaházig, építőiparig sokféle vállalkozásban érdekeltek.

A legnagyobb részvényes sokáig Buda-Cash tulajdonos-vezető Pintér Zoltán volt, jelenleg ismeretlenek bújnak meg egy kajmán-szigeteki és egy nigériai főtulajdonos offshore cég mögött.  A harmadik legnagyobb tulajdonos, a Status Capital Zrt. megyei fideszes erős emberek által irányított cég. Pintér részleges lebukása után érkezett a vállalathoz Csík Zoltán egykori rendőr, mostanában nagypénzű befektető, akinek a jelenléte eddig jellemzően Mészáros Lőrincet szokta megelőzni. 

Mészáros Lőrinc jelenlétét emellett két nagyobb, az Opimushoz kerülő mezőgazdasági cégbeli érdekeltségei is erősítik, a Csabatáj és Hidasháti Zrt.-kben jó eséllyel a sor végén szintén ő vette kezébe a gyeplőt. Emellett az Opimus győri építőipari cégében, az Euro Generálban is két közeli Mészáros ember lett a vezető, a már említett Csík mellett Schmidt Zoltán. Ő Mészáros családi cégének, a felcsúti Fejér-Bál Zrt-nek is az ügyvezetője.  Az Opimus a legutóbbi időben látványosan készült egy nagyobb bevásárlásra, nagyjából hatmilliárd forintnyi kötvényt bocsájtott ki, hogy legyen tőkéje vállalatfelvásárlásra. Emellett felhatalmazták az igazgatóságot egy újabb húszmilliárdos tőkeemelésre, szóval könnyen lehet, hogy itt közel sem állnak meg.  

Így szűnt meg a Népszabadság, miközben Mészáros Lőrinc tagadta, hogy stróman

A Mediaworks az a kiadó, amely a Népszabadság mellett egy sor fontos vidéki lap kiadásáért is felelős. A cég két váratlan lépéséről lett ismert.

  • Először megszerezte a vidéki média feletti uralmat azzal, hogy megvásárolta a Pannon Lapok Társaságát. A csaknem 9 milliárd forintos árbevételű, 500 embert foglalkoztató cég négy dunántúli megyében (Fejérben, Vasban, Veszprémben és Zalában) négy megyei napilap - Fejér Megyei Hírlap, Napló, Vas Népe, Zalai Hírlap - kiadója. Emellett a Dunaújvárosi Hírlap kiadója, és helyi digitális médiacsatornákat is üzemeltet.
  • A Mediaworks emellett minden előzetes bejelentés nélkül megszüntette legfontosabb brandjét, a Népszabadságot.

Az országos napilap kiadását október 8-án függesztette fel a cég. Bár az indok a lap veszteséges működése volt, már maga megszüntetés módja is azt sugallta, hogy a gazdasági szempontok nem voltak elsődlegesek az ügyben. Az újságírókkal költöztetés ürügyével pakoltatták össze a szerkesztőségi holmijaikat, pizzarendelést vettek fel az új szerkesztőség megünneplésére, majd soha többet nem engedték be őket a szerkesztőségbe.

A gazdasági racionalitást kérdőjelezte meg az is, hogy a Mediaworks lekapcsolta a lap netes archivumát, kitörölve a Népszabadság minden anyagát a magyar sajtóból. Cikkünkben összeszedtük, hogy gazdasági szempontból is mennyire irracionális volt a Népszabadság megszüntetése.

Az elemzések szerint a lap megszüntetése a kormánynak állt érdekében. Bár ezt az értelmezést tagadta a Fidesz, a nemzetközi reakciók is politikailag motivált döntésről beszéltek. Az amerikai külügyminisztérium a Népszabadságot említve figyelmeztette Magyarországot a sajtószabadság tiszteletben tartására.

Mindeközben az Orbán Viktorhoz közel álló üzletember, Mészáros Lőrinc nem akarta kommentálni a híreket, hogy ő venné meg az igen értékes vidéki médiaportfóliót. Az üzletember és polgármester azt is tagadta, hogy ő a miniszterelnök strómanja lenne, és az ő pénzeit forgatná az ő utasításai szerint.

A Népszabadság bezárása után két héttel a Mészáros Lőrinchez köthető cég megvette a Mediaworksöt.