Természetben fizet a 2Rule a reklámpercekért

2018.08.10. 16:01
Mészáros Lőrinc dinamikusan fejlődő sportmárkája egy fillért nem fizet az állami médiában látható közvetlen és közvetett reklámokért (termékelhelyezésként szokás az utóbbit emlegetni), mert bartermegállapodást kötött a köztévével, aminek keretein belül például bérbe adja a termékeit a köztévé munkatársainak, hogy azok az adásokban hordják azokat.

A bartermegállapodás részleteiből kiderül, hogy az MTVA dolgozói 15-20 százalékos kedvezménnyel vásárolhatnak mezeket, illetve a 2Rule remek felszereléseit sorsolják majd ki mindenféle nyereményjátékban. A 2Rule szédületes tempójú térhódításának egyik jele az volt, amikor az M4 Sport élőben adta a felcsúti csapat mezbemutatóját, amire eddig nem volt példa a magyar sportközvetítések történetében. Csak a tisztánlátás végett: egy elméletileg független sportegyesület lecserélte a sportszergyártóját, és erről a közpénzből működtetett televízió a helyszínről beszámolt.

Az is feltűnő volt, hogy az M4 Sport egyik műsorvezetője a 2Rule kitűzőjét viselte az egyik műsorban, illetve ugye ott volt még az a riport, amiben a magyar vívóválogatott tagját, az olimpiai bajnok Szilágyi Áront húzták csőbe egy előre le nem egyeztetett reklámmegjelenéssel.

A 24.hu kikérte a szerződést, és a vicc kedvéért az MTVA-s reklámok listaárait is, ami tök felesleges, mert a hazai reklámpiacon a listaár az olyan, mint a nem fideszes gimnáziumigazgató, hallottunk már róla, de egyre kevesebbszer látjuk. (Nem is kapták meg az MTVA-tól, mert listaár már nincs is náluk.)

Ami a szerződésből kiderült, az, hogy 

a 2Rule az MTVA-tól

  • öt másodperces támogatói spotokat,
  • klasszikus reklámokat,
  • termékelhelyezést
  • és online PR-cikkeket kap,

amiért cserébe

  • bérbe ad 2rule-termékeket az MTVA-nak,
  • megjeleníti az M4 logóját 2rule-termékein,
  • nyereményjátékokhoz ad termékeket,
  • továbbá 15-20 százalékos kedvezményt garantál a 2rule-termékekre (futball-, kosárlabdamezekre, futóruházatra, prémiumkategóriás sportruházatra, utcai és sportcipőkre) az MTVA dolgozói számára.

A szerződés 2019. június 30-ig érvényes, összértéke papíron 3,4 millió, de ugye nem kell fizetni, mert cserekereskedelem van.

A felmerülő kérdések, így hirtelen:

  • Mennyire erkölcsös/törvényes a köztévé forintosítható reklámidejét úgy árulni, hogy az azért befolyó összeg helyett alkalmazotti kedvezményt kapnak cserébe? Mi van ha senki nem akar önszántából 2Rule terméket venni 15 százalékos kedvezménnyel? Az erre kiszámolt összeget kifizeti a gyártó?
  • Hogy köthetnek szerződést olyan termékekre, melyek nem is léteznek? A 2Rule egyelőre nem gyárt prémiumkategóriás sportruházatot, utcai és sportcipőket sem.
  • Milyen termékeket ad bérbe a 2Rule az MTVA-nak? A köztévében mostantól mindenki melegítőben/atlétában/rövidgatyában fog rohangálni, a lábán stoplis cipővel?
  • Minden 2Rule terméken rajta lesz az M4 logója? És ha a Diósgyőr labdarúgó csapatának nem kell a mezére, mert teszem azt, saját szponzort akar?
  • Az is bájos, hogy reklámidőért adnak nyereménytárgyakat, mert ugye a maga a termék az eleve reklám ebben az esetben, szóval ez miért is jó az MTVA-nak?