Luca, Ottilia
-4 °C
3 °C

Villámgyorsan felállt a Fidesz Központi Tájékoztatási Hivatala

2018.11.28. 12:04
Hívhatjuk, ahogy akarjuk, a lényegen nem változat: Mészáros Lőrinc, Habony Árpád, Schmidt Mária, Matolcsy Ádám, Andy Vajna és még pár jobboldali médiatulajdonos beállt szépen a sorba, önként és dalolva ajánlva fel javarészt állami hirdetésekből fenntartott portékájukat.

A Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő Talentis Group Zrt. megvásárolta a Magyar Idők kiadóját, és közvetett tulajdonába került a Lapcom, az Inform Média, valamint a Mezőgazda Lap- és Könyvkiadó vállalat, írta szerda délelőtt az MTI.

A társaság megvásárolta a Magyar Idők és a Karc FM kiadóját, a Magyar Idők Lapkiadó Kft.-t. Leányvállalata, a Mediaworks pedig tovább bővítette regionális lappiaci érdekeltségeit: a Kisalföld, a Délmagyarország, a Bors, az Észak-Magyarország, a Kelet-Magyarország, a Hajdú-bihari Napló kiadóvállalatai mellett megvásárolta a Mezőgazda Lap- és Könyvkiadó Kft.-t. Ez utóbbi gondozásában jelenik meg a Szabad Föld, valamint a Vidék Íze, és a Diéta & Fitnesz magazin.

Image uploaded from iOS (3)
Fotó: Huszti István / Index

A közlemény szerint az Echo TV, a MediaWorks és a médiafelület-értékesítő Printimus megszerzését követően további befektetésekkel bővült a Talentis Group Zrt. médiaportfóliója.

Ezzel a lappiac, a nyomtatott sajtó jelentős része, a vidéki napi sajtó száz százaléka és a második legolvasottabb országos napilap is Mészáros Lőrinc érdekeltségébe került. Egy ilyen akvizíció azért eléggé szem előtt van, nem a Dörmögő Dömötör cserélt gazdát, vagy a Műkörmös Hírmondó, szóval joggal merülhet fel a kérdés mindenkiben, hogy a felügyeleti szerv, ami ebben az esetben az NMHH, pontosabban az annak égisze alatt működő Médiatanács, mit szól ahhoz, hogy egy ember ekkora befolyást szerezhet a médiapiacon.

Semmit, azt szólja.

Ahogy eddig sem szólt, amikor a Mediaworksön és a Pannon Lapok Társaságán keresztül 80 százalékos piaci részesedésük lett. Akkor sem emeltek kifogást, amikor Andy Vajna megvette a Lapcomot, ezzel hozzá került a Bors mellett a Délmagyarország (Csongrád megye) és a Kisalföld (Győr-Moson-Sopron megye), amely lapok napi 140 ezer eladott példányt és több mint 650 ezer olvasót jelentenek – ehhez jön a kisalfold.hu, a delmagyar.hu és a borsonline.hu napi 170 ezer egyedi látogatója is.

És hogy miért pont ezt részletezzük? Mert Vajna tulajdonában van a TV2-csoport és az ország legnagyobb kereskedelmi rádióhálózata, a Rádió 1, így ha valaki piactorzulásról vagy véleményformálásra alkalmas túlsúlyról akar beszélni, akkor ez annak az iskolapéldája, hiszen a média minden szegmense le van fedve a nyomtatott sajtótól az online lapokig. A Médiatanács szerint a Lapcom Vajnához kerülésével az égadta világon semmi probléma nem volt, ezért a GVH is rábólintott az üzletre, mondván,

A tranzakcióban részes felek piaci tevékenységei között a bejelentési űrlappal benyújtott információk alapján érdemi horizontális átfedés vagy versenyprobléma lehetőségét felvető kapcsolódás nem volt azonosítható sem az országos, sem a regionális hirdetési piacokon, a Lapcom csoport ugyanis a nyomtatott sajtó piacán van jelen.

A magyar törvények szerint a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) nem bírálhatja felül a Médiatanács döntését, tehát ha nemmel szavaznak valamire, azzal a GVH sem tud érdemlegesen mit kezdeni, így amikor a Médiatanács az RTL Magyarország Centrál Media megvásárlására vonatkozó kérelmét visszadobta, azt csak helyben hagyni tudta. Akkor, abban a bizonyos üzletben, illetve javaslatban a Médiatanács nem 8 napon belül döntött, mint a Vajna–Lapcom-frigy elhálásakor, hanem részletes vizsgálatot végzett, olyat, amilyet még a Mediaworks üzleteknél sem, pedig akkor napilapok, hetilapok, magazinok, online oldalak és tévék kerültek egy kézbe.

Jó, mindez álnaiv rácsodálkozás egy olyan grémium működésére, melyben 2010 óta a Fidesz által jelölt négy tag ül és szavaz.

Ők csak a médiatörvényt tartják be, hajtogatják, azt a médiatörvényt, ami megakadályozta a magyar lappiacon 2014-ig külön külön is meghatározó szerepet betöltő Axel Springer és Ringier fúzióját. Aztán 2014-ben ugyanez a médiahatóság, ugyanerre a törvényre hivatkozva engedélyezte, hogy az Axel Springer és Ringier eladhassa nagy részben politikai lapokat tartalmazó portfólióját a Heinrich Pecina fémjelezte VCP Capital Partnersnek, úgy, hogy még szakhatósági vizsgálatot sem végeztek az ügyben. Még ugyanebben az évben a Népszabadság beszántása utáni Mediaworks felvásárolta a Pannon Lapokat, ezzel 13-ra nőtt a céghez tartozó megyei lapok száma, ami még mindig nem volt elég erős indok egy alapos vizsgálatra, elég volt egy kétoldalas mindenrendbenvan.pdf hozzá.

A mai fúzióval Mészáros Lőrinc egymaga uralja a vidéki lappiacot, hiszen minden nyomtatott napilap az ő káderei kezébe került. Ráadásul övé lett a Bors is, ami amellett, hogy a második legolvasottabb napilap, egyelőre még nincs annyira alacsonyra pozicionálva, mint a Ripost, az olvasói valós emberek, és állami reklámköltés nélkül is kiválóan elvan. Hogy egy összesen 1,6 millió olvasót lefedő nyomtatott lapcsalád és annak kb. 350-400 000 embert elérő online mutációi, két tévé és jó pár rádió egy kézben hogy nem alkalmas

a hír és vélemény homogenizálódására, vagyis a sokszínű információforrás veszélyeztetésére,

ami a Médiatanács szerint az egyik legnagyobb veszélye pont az ilyen fúzióknak, az rejtély, mindenesetre a húsz legolvasottabb napilap tulajdonosi viszonyai így alakultak ma délre:

  1. Blikk (RingierAxelSpringer)
  2. Bors (Mészáros Lőrinc)
  3. Kisalföld (Mészáros Lőrinc)
  4. Vas Népe (Mészáros Lőrinc)
  5. Kelet-Magyarország (Mészáros Lőrinc)
  6. Zalai Hírlap (Mészáros Lőrinc)
  7. Nemzeti Sport (Mészáros Lőrinc)
  8. Délmagyarország (Mészáros Lőrinc)
  9. Észak-Magyarország (Mészáros Lőrinc)
  10. Hajdú-bihari Napló (Mészáros Lőrinc)
  11. Napló (Mészáros Lőrinc)
  12. Népszava (Puch László)
  13. Új Dunántúli Napló (Mészáros Lőrinc)
  14. Petőfi Népe (Mészáros Lőrinc)
  15. Somogyi Hírlap (Mészáros Lőrinc)
  16. Békés Megyei Hírlap (Mészáros Lőrinc)
  17. Új Néplap (Mészáros Lőrinc)
  18. Tolnai Népújság (Mészáros Lőrinc)
  19. 24 óra (Mészáros Lőrinc)
  20. Heves Megyei Hírlap (Mészáros Lőrinc)

Aztán jött a nagy barbatrükk, és Mészáros Lőrinc a Talentis Group Zrt.-n keresztül birtokolt és ma felturbózott teljes médiaportfólióját, azaz

  • a 200 médiaterméket jelentő Mediaworksöt,
  • a ma felvásárolt Lapcomot, benne a Borsot,
  • a Magyar Időket,
  • a Szabad Földet,

a Közép-európai Sajtó és Média Alapítványnak adományozta. És miért? Ezért:

Az adományozó célja, hogy hosszú távon biztosítsa a nemzeti értékek és hagyományok megőrzését, tovább erősítse a konzervatív értékszemléleten alapuló írott és elektronikus sajtó véleményformáló szerepét, valamint felajánlásával támogassa a helyi közösségek minél szélesebb körű tájékoztatását.

A bejelentést követően nem sokkal az MTI lehozta, hogy tíz médiavállalkozás felajánlotta, hogy ők is beszállnak ebbe a nagy buliba, mert miért ne, az alapítvány pedig közölte, hogy élve a felajánlással

A Figyelő közleménye

Miután a lapkiadója az alapítványhoz került, a Figyelő a következő közleményt adta ki:

A Figyelő 2018. november 27-től háromtagú szerkesztőbizottságot állít fel. A szerkesztőbizottság elnöke Schmidt Mária, tagja a hetilap főszerkesztője, Lánczi Tamás, valamint Berecz Kristóf lapigazgató. A szerkesztőbizottság garantálja a lap folyamatos és zavartalan működését.

kizárólagos, illetve többségi részesedésének megszerzésére irányulóan kötött megállapodást a következő cégekkel:

  • Echo Penisola Kft. (azaz Part FM);
  • a Gong Rádió Kft., (Gong FM);
  • a HírTV Zrt., (Hír TV);
  • a Hold Reklám Kft., (Retro Rádió);
  • a Hung-Ister Zrt. film-, videó-, televízióműsor-gyártó;
  • a K4A Lapkiadó Kft., (Figyelő);
  • a Mandiner Press Kft., (mandiner.hu);
  • a Modern Media Group Zrt.,(Lokál, Lokál extra, lokal.hu, 888.hu);
  • a Napfénymédia és Marketing Kft., (Déli Szó és szegedma.hu);
  • a Ripost Média Kft., (Ripost, Hello! magazin, ripost.hu és faktor.hu)

És ezzel még nem volt vége a bulinak, az MTI azt is megírta, hogy további tulajdonosok jelezték, hogy ők is nagyon szeretnék a tulajdonukban lévő médiumokat és médiaszolgáltatókat a Liszkay Gábor irányítása alatt működő alapítvány számára felajánlani:

  • OPUS PRESS Zrt., (Mészáros Lőrinc átláthatatlan birodalmának része)
  • ECHO HUNGARIA TV Zrt. (Echo TV)
  • a New Wave Media Group Kft. (Origo)

A nyáron emlegetett állami ernyőszerv tehát felállt, mondhatni villámgyorsan, hiszen Andy Vajna még meg sem szokhatta a Bors szerkesztőségének szagát, máris kizavarták belőle, ahogy a többieket is kirugdosták a személyes homokozókból. Ne legyenek illúzióink, a felajánlott médiatermékek tulajai között nem egy olyan akadt, aki szerette ezt csinálni, ahogy Nemecsek is szeretett üveggolyózni, míg a Pásztor fiúk azt nem mondták neki, hogy

einstand.

Az állami propagandavállalat szempontjából volt értelme a húzásnak, az MTVA már eleve csak azt mondja, amit ők akarnak, az MTI munkáját eddig is befolyásolták, mostantól meg mindenkit lefednek, de konkrétan: ha a TV2-csoport is betagozódik a szervbe (ez a legvalószínűbb), és a Rádió1-et is elveszik Vajnától, akkor a nyomtatott, online, rádiós és tévés lefedettsége tulajdonképpen 100 százalékos lesz, és nem úgy, mint most, hogy Habonynak is jut belőle, Mészárosnak is, Vajnának és Schmidt Máriának, nem, onnantól ott áll majd a szerv, hogy mindenkinek megmondja, hogy lesz.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!