Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMZágrábban venne tévét a magyar propagandamédia
További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
A horvát sajtón gyorsan körbeszaladó információ szerint Schatz Péter január 22-én levelet írt Nenad Bracunnak a Z1 TV elnevezésű zágrábi tévécsatorna igazgatójának, amelyben szándéknyilatkozatot küldött a csatorna többségi csomagjának megszerzésére.
De ki az a Schatz Péter? Egy volt köztévés, sok vállalkozás tulajdonosa, aki a KESMA, vagyis a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány megjelenéséig Ómolnár Miklóssal együtt a Ripostot is tulajdonolta, és már Szlovéniában is részese volt egy magyar finanszírozású médianyomulásnak.
Szlovéniában már dolgoztak
A Magyar Narancs mutatta be korábban, hogy miként támogatták magyarok is Szlovéniában a jobboldali Janez Janša pártjának (SDS) médiagépezetét. A két fő pillér a Nova 24 Tv és a Demokracija nevű médiacsoport volt, de létrehoztak például egy Skandal 24 elnevezésű bulvárosabb vonalat is.
A kiadók feltőkésítésében a magyar kormánypárti médiák mögött álló ismert vállalkozások, a Modern Media Group Zrt., a Ridikül Magazin Kft. és a Ripost Média Kft. segítettek, és a cikk szerint állítólag egy ismert magyar építőipari vállalkozó, Varga Károly, aki korábban Szíjj László tulajdonostársa volt a Duna Aszfaltban, maga fizette be a szükséges tőkeemelés összegét egy maribori bankfiókban.
Janša elhasalt
A fő célkitűzés alighanem az lehetett, hogy a 2018-as szlovén parlamenti választásokon a megszerzett média segítse a menekültekkel riogató Janša visszatérését, de végül ez nem jött össze, mert Janša ugyan sok szavazatot kapott, de nem akartak vele koalícióra lépni, így végül egy Marjan Šarec nevű komikus lett a kormányfő.
Horvátországban is ismertek
Ennek a körnek korábban Horvátországban is voltak erős kapcsolatai, elsősorban Habony Árpádnak, aki a hazai propagandadöntésekben már némileg háttérbe szorult, de külföldön itt-ott még aktív.
Habony Árpád londoni cége, a Danube Consulting kapcsolatban volt Janša mellett a horvát Tomislav Karamarkoval, a Horvát Demokratikus Közösség (HDZ) nevű jelenleg is kormányzó jobboldali keresztény párt erős emberével, aki ugyan választást is nyert, de aztán szinte azonnal lemondani kényszerült.
A Danube-ról Nicolas Sarkozy volt francia elnök tervezett visszatérése körül is lehetett hallani, bár ez vélhetően inkább az azóta elhunyt Arthur Finkelstein szintje lehetett.
A horvát média
A horvát média eléggé változatos, és bár a jobboldali kormányerőnek sok bástyája van, de a kritikus lapok is népszerűek és elég hangosak. A horvát médiapiac elsősorban impulzus-vásárlókra épít, nem jellemző az előfizetés, ezért sok a harsány, színes címlap. Mint a Horvát Újságíró Szövetség honlapján olvasható tavalyi elemzésben látszik, az elmúlt években európai újságíró-szervezetek többször is vizsgálták a horvát média helyzetét, mert az országban az uniós csatlakozás után romlott a média függetlensége.
Ismerős helyzet
Mint a jelentések megfogalmazzák, a közszolgálati HRT politikai nyomás alatt áll, egyes politikusok alapvetően félreértik a közszolgálati média szerepét és funkcióját. És bár a parlamentben nincsenek igazán szélsőséges pártok, a sajtóban jellemző a gyűlöletbeszéd, az újságírók megtámadása, vagy verbális fenyegetése, elsősorban a digitális fórumokon.
A jelentés pozitívumként említi, hogy a horvát rendőrség már több személyt is letartóztatott, akik fizikailag megtámadták az újságírókat. Végül az anyag a tulajdonviszonyokra is kitért, kifogásolta a túlzott koncentrációt, illetve azt, hogy egyes médiacégek mögött olykor beazonosíthatatlan offshore tulajdonú vállalatok állnak.