Miért hazudnak az autósműsorok?

2007.05.02. 12:16
A román médiahatóság több autósműsort is megbüntetett, mert független tesztnek álcázták a fizetett reklámokat, és a hatóság vizsgálta több mint egy hónapos időszakban egyetlen tesztben egyetlen autóról sem hangzott el egyetlen negatív jelző sem. Magyarországon ennyire nem rossz a helyzet, de az autósműsorok és a forgalmazók még mindig titkolják, hogy milyen háttéralkuk korlátozzák a független, szókimondó teszteket.

Nem is olyan jó utazni

Az autóforgalmazók egyébként nemcsak erővel, de szép szavakkal és engedményekkel is igyekeznek meggyőzni az újságírókat, hogy ne mondjanak rosszakat, vagy inkább ne úgy, picivel finomabban. Árnyaltabban, na. A sajtóutakon egyre nagyobb luxust öntenek az újságírók nyakába, év közben sok cég szervez partikat, kötetlen, kapcsolaterősítő hétvégi programokat, de az sem szokatlan, ha egy forgalmazó jelentős árengedményt ad az újságíróknak, ha új kocsit vesz.

"Aki annyit utazik, mint egy autós-újságíró, az gyakran szívesebben választana egy-egy kellemes estét családi körben, mint a félnapos repteres-repülős kalandot, és az esti sajtótájékoztatót" - avat be minket a luxus okaiba egy magyarországi forgalmazó nevét és munkahelyét sem vállaló pr-munkatársa. Szerinte egyébként ezeket az utakat semmivel sem jellemzi nagyobb fényűzés, mint bármilyen más iparág hasonló útjait.

Ezt kérdeztük a műsorkészítőktől
Készülnek-e önöknél olyan tesztek, autóbemutatók, amikért a gyártó cég vagy a forgalmazó fizetett, illetve egyéb ellenszolgáltatást nyújtott? Egyáltalán, lenne-e erre igény, meg szokták keresni a műsor készítőit ilyen ajánlatokkal? A stáb külföldi utazásait a csatorna, illetve a gyártó cég állja, vagy a meghívó? Előfordult, hogy az utazás költségein kívül napidíjat is fizetett a produkciónak valamelyik gyártó vagy forgalmazó? A gyártók és forgalmazók hogy bírjak a kritikát? Előfordult-e már, hogy miután kritizáltak egy autót, a cég egyik sajtósa vagy vezetője megpróbálta elérni, hogy a teszt ne kerüljön adásba? Előfordult-e már, hogy egy cég különböző szankciókat helyezett kilátásba a kritikák miatt? Előfordult, hogy azért nem kaptak meg egy autót tesztelésre, mert legutóbb is rosszat mondtak arról a márkáról?

Minden forgalmazónak hangsúlyoztuk, hogy nem a sajtóutakat akarjuk leleplezni, hiszen ez az újságírószakma egyik velejárója itthon és külföldön is. Viszont az egyáltalán nem normális, hogy a sajtóút szervezője még fizetést is ad a meghívottaknak. A forgalmazók legtöbbje ugyan elismerte, hogy hallott már ilyesmiről, de persze rögtön hozzátették, hogy náluk ez nem szokás, és egyébként is inkább nem szeretnének névvel szerepelni a cikkben.

A forgalmazók egyébként azt is tagadták, hogy valaha is retorziókkal fenyegették volna meg az olyan műsorok készítőit, amelyek rosszat merészeltek mondani autóikról. Persze ezt sem vállalták névvel.

Nem tudnak mit kezdeni vele

De mit tehet a jelenség ellen az ORTT, amelynek elvileg a nézők érdekeit is védenie kéne? Magyarországon az 1996. évi első törvény szabályozza a médiát, de az Országos Rádió és Televízió Testület elvi jellegű határozatai azért iránymutatást adnak arról, hogy az ORTT bizonyos esetekben hogyan értelmezi a törvényt. Az ORTT nem foglalkozott sokszor az autósműsorokkal, de már a közszolgálati televízió, az RTL Klub és az ATV is kapott a fejére, általában azért, mert az autók árát túlságosan kedvezően tüntették fel (a legolcsóbb, akciós ajánlatot említve csak).

A burkolt reklámokkal azonban - a médiatörvény miatt - nem nagyon tud mit kezdeni a testület. Az ORTT például 2001-ben azért nem büntette meg az MTV Autókoktél című műsorát, mert igaz ugyan, hogy egy szélvédőfóliák forgalmazásával foglalkozó cég vezetője hosszú percekig szavalt - persze szolgáltató jelleggel - az általuk árult fóliákról, ráadásul a cég logója előtt, de a cégnév egy részét saját testével kitakarta. Úgyhogy arra jutottak, hogy ez így a törvény betűje szerint már nem számít burkolt reklámnak.

A helyzetet jól jellemzi, hogy amikor megkérdeztük az Országos Rádió és Televízió Testületet, hogy mit lehet tenni, ha egy tesztműsor álcázott reklámokat próbál beadagolni nekünk, rögtön a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőséghez irányítottak minket, mondván, fogyasztóvédelmi kérdésekben ők az illetékesek. A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség viszont rövid gondolkozás után visszadobta a labdát az ORTT-nek, véleményük szerint a burkolt reklám ellen ugyan mindkét szerv felléphet, mégis az ORTT rendelkezik hatékony monitoring-rendszerrel, amivel vizsgálhatja a televíziós műsorok törvényszegéseit.


"Az ilyen jellegű burkolt reklámok ellen nagyon nehéz fellépni, hiszen bizonyítani kellene a műsort készítő cég és a forgalmazó közti pénzmozgást" - mondta az ORTT szóvivője, Vékony Éva. Szerinte a törvények hiányosságai miatt nem tud kellő erővel fellépni egyik felügyeleti szerv sem.

A románok odacsapnak

Totalcar
Az új formátum első adásában a Mercedesről volt szó, úgy általában. Lehet hogy reklám, de azért nem biztos hogy a forgalmazó őrült, hogy ki mondták, amit mindenki tud: Mercedest egy ideje már csak zöldségesek és fukszos, kopasz maffiózók vesznek. Tovább>>>

A román médiahatóság viszont lesújtott. Nem a pártok megszólalási arányait méricskélte, nem azért büntetett, mert az egyik politikus fél perccel többet mesélt, mint a másik. Nem a politikusokat védték, hanem a nézőket, a fogyasztókat, amikor írásban figyelmeztettek, és büntetést helyeztek kilátásba, amiért öt nagy, kereskedelmi csatorna autós műsoraiban, az egy hónapos vizsgálat alatt egyetlen egyszer rossz szót sem szóltak a tesztelt kocsikra.

A román médiafelügyeletet ellátó az Audióvizuális Tanács most a lakberendezési műsorokat figyeli, és közben a román médiatörvény szellemiségének megfelelő szabályokkal igyekszik megfékezni a tesztnek álcázott reklámokat.

"A román médiatörvény, ellentétben a hatályos magyar törvénykezéssel csak az alapfogalmakat rögzíti. Mivel a médiakörnyezet folyamatosan változik, a jogalkotók úgysem tudnak felkészülni a négy-öt év múlva felmerülő problémákra, ezért sokkal hatékonyabb az Audióvizuális Tanács által kiadott határozatokkal, és a műsorkészítést segítő úgynevezett kódokkal szabályozni a rádiók és a televíziók működését" - mondta a román médiahatóság alelnöke, Gáspárik Attila. Szerinte az autós műsorokat is sokkal egyszerűbb egy konkrétan, az ilyen jellegű programokra szabott határozattal szabályozni, mint egy törvény általános szövegéből levezetni.

A konkrét esetben például az Audiovizuális Tanács azt kérte a műsorszolgáltatóktól, hogy minden olyan műsorban, amelyikben bemutatnak egy autót, mutassanak be egy azonos kategóriájú másikat is, emellett ne mutassák a szervizek és forgalmazók logóját, ne mondják be a kereskedők nevét, kivéve, ha egy műsoronban több ilyen céget is bemutatnak.