Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Pár héttel később egy rövid internetcím is megjelent a plakátokon. Mindenki tudni vélte, hogy csak egy újabb vitafórum, mozi- és koncertajánló site, vagy ingyenes pornóoldal nyílt meg a világháló egy kies szegletében. A merészebbek, a vállalkozó kedvűek, akik egy véletlen egybeesés folytán általában éppen a magas vásárlóerővel rendelkező, fiatal rétegből kerültek ki, meg is látogatták a honlapot. Azonban csak egy a Mátrix stílusában készült animációkkal, és sejtelmesen áradó MIDI-hangokkal felpörgetett oldalacskát találtak, ami a sokat sejtető regisztráció után sem vezetett sehova. Így a kíváncsi sokaság némi csalódottsággal távozott a site-ról, miközben az oldal készítői gazdagabbak lettek a regisztrációk során felhalmozódó raklapnyi e-mail címmel.
A tévéreklám pedig egy csapásra fellebbentett minden titkot, és kielégítette a kampány alatt lelkileg meggyötört emberek kíváncsiságát. A filmben ugyanis egy titkos, természetesen nagyon exkluzív klub tagjai viselik testükön a jelet, amelyet egy autó, mondjuk ki: a Renault Clio sebességváltója éget a tenyerükbe. A klip ugyan kicsit erőltetett, de tökéletes magyarázatot ad a többhetes titkokra, ezért csak az előzményekkel együtt értékelhető. Az összkép pedig egy pontosan kivitelezett, a célközönséget mindvégig szem előtt tartó, a figyelemfelkeltést ötletes eszközökkel kierőszakoló piacbevezető kampányt mutat. Az alkotóknak egy bödönnyi jól bevált klisé és némi pipettával adagolt ötlet segítségével sikerült kiemelniük a kampányt a mindent elárasztó plakáterdőből, és eredetit alkottak a főműsoridőt kék vérrel szennyezett tamponokkal és hagyományos mosóporokkal szétszaggató reklámklipek között. Ráadásul az internetes reklámban rejlő lehetőségek kihasználásával igazi többletráfordítás nélkül érték el a kiszemelt célközönséget. Mindent megtettek tehát, hogy a tehetős középosztálybeli fiatalokat rábírják a vásárlásra, és elhitessék velük, hogy a Renault Clio nem csak egy közlekedési eszköz, de egy életérzés is.
De még mielőtt a marketingipart az évezredek során felhalmozott kulturális kincs módszeres megbecstelenítésével vádolnánk, törődjünk bele, hogy a reklámnak már csak ilyen torz a logikája. A bennünk élő kulturális utalásokat felhasználva, vagy inkább kihasználva, de nem elpusztítva buzdít minket vásárlása, fogyasztásra, habzsolásra. Ezért tűnhetnek fel olyan reklámok, amelyek Napóleon Európát leigázó hadjáratát csak a sör, egy bizonyos sör élvezetének hajszolásával magyarázzák, és ezért nem lenne meglepő, ha a Dáridót megszakító reklámblokkban egyszer csak megjelenne Jézus, amint chipset osztogat kenyér és hal helyett, vagy Mózes, aki nem törvénytáblákat visz népének, hanem egy adag Happy Mealt.