16:00, December 01.
Horvátország 0
Belgium 0
Ahmad bin Ali Stadion F csoport
16:00, December 01.
Kanada 0
Marokkó 0
al-Tumama Stadion F csoport
20:00, December 01.
Japán 0
Spanyolország 0
Kalifa Nemzetközi Stadion E csoport
20:00, December 01.
Costa Rica 0
Németország 0

Elsötétül az RTL Klub

2003.03.27. 15:24
Meg kell, hogy mosd a punimat! -mondta Sziszi, és ez már az ORTT-nek is sok volt. A Való Világ 2 miatt az RTL Klub-nak fel kell függesztenie adását.
2003. január 20-án 19:38:04-től sugárzott összefoglaló
A szexualitás fokozott jelenlétére, mint műsorkoncepcióra, további példa az erotikus falinaptár készítésének feladata. Gáboron kívül, aki a fényképezéssel volt megbízva, a villa minden lakója részt vett a fotózáson. Amint az a felsorolt példákból kitűnik, a főműsoridőben sugárzott összefoglaló aprólékos részletességgel számolt be az előkészületekről, az egyes beállításokról, valamint magukról az elkészült képekről.

19:39:43 3 meztelen szereplő (2 férfi és egy nő) krémezi magát
19:40:08 Kismocsok félmeztelenül pózol az aktfotóhoz
19:46:53 Solya meztelenre vetkőzik a zuhanyzáshoz
19:47:24 Solya zuhanyozik
19:51:32 Sziszi zuhanyozik
19:52:18 Sziszi krémezi a testét (hátulról látható)
19:53:10 Sziszi felhúzza az alsóneműjét
20:03:17 Készülődés az aktfotózáshoz, Sziszi hátulról tangában látható
20:03:54 Rita zuhanyozik
20:04:06 Kismocsok meztelenül, az első másodpercekben teljes alakban, kitakarás nélkül látható
20:04:43 Rita a mellét krémezi, Kismocsok meztelen, két fiú meztelen felsőtesttel látható
20:08:40 Aktfotózás: Kismocsok nyitott fürdőköpenyben, melle látható, Laci öltözéke mindössze egy pisztolytáska és egy Sombrero. Először hátulról látható, majd elölről is. Kétszer is előtűnik a nemi szerve a pisztolytáska alól.
20:09:07 Rita meztelenül hosszan olajozza a melleit, majd az egész testét. Közben Zsoltival beszélget, aki szintén teljesen meztelen. Zsolti nemi szerve egy pillantásig látszik. Laci is bejön a fürdőszobába, ő is teljesen meztelen, nemi szerve kitakarva.
20:09:31 Béka háttal a kamerának leveszi az alsónadrágját a fotózáshoz
20:09:52 Sziszi félmeztelenül háttal áll a kamerának, a nadrág a fenekét fedetlenül hagyja, amelyet Kismocsok keneget
20:10:09 Péter teljesen meztelen nemi szervét egy nyereg takarja, közben lovagló mozdulatokat tesz
20:10:16 Sziszit Kismocsok kenegeti, miközben Csöpke áll a tükör előtt és a mellét fogja. Arról érdeklődik, hogy hogyan kell a melleket erotikus módon felfelé nyomni.
20:10:31: Zsolti háttal ül, teljesen meztelen, csak egy csizma van rajta
20:20:19 A kamera lassan pásztáz Csöpke már beállított meztelen testén
20:21:57 20:23:33 A lányok aktbeállítása zenei aláfestéssel
20:25:20 és 20:25:48 Anikó meztelen beállítása
20:27:53-23:28:44 Az elkészült aktfotók zenei aláfestéssel
20:29:48 és 20:30:33 Anikó zuhanyozik

A feladat teljesítését az összefoglalóban összevágott és megszerkesztett jelenetek az indokolt mértéket messze túllépve ábrázolták. Tekintettel arra, az erotikus falinaptár elkészítésének egyes fázisait, illetve ehhez kapcsolódóan a lakók meztelenségét megjelenítő képsorok gyakorlatilag szünet nélkül követték egymást, megállapítható, hogy a műsorszám középpontjába egyértelműen az erotika állt, az ábrázolás elsődleges célja a szexuális vágy felkeltése, a nézők szexuális izgalomba hozása volt. Erre utalnak a "kukkoló" perspektívát elhagyó kameramozgások - pl. lassú, részletező, vertikális kameramozgás - valamint a zenei aláfestéssel ellátott önálló opusok. Bár a műsorszámban a szereplők meztelensége hétköznapi helyzetekben jelent meg, és az elsődleges nemi szerveik is kitakarásra kerültek, az előfordulás gyakorisága, valamint az ábrázolás intenzív, elnyújtott módja meghaladta azt a mértéket, amely a II. kategóriába sorolt műsorszámok esetében elvárható.

Dr. Beöthy Molnár András magatartáskutató szerint a valóságshow-k azt veszélyt is magukban rejtik, hogy a játékosok sztárrá válásának hátterében nincs semmiféle tartós erőfeszítést igénylő teljesítmény, vagyis a szereplők hamisan emelkednek sokak példaképévé, s ezt látva a fiatal nézőkben is hasonló téves elképzelések, magatartási reflexek alakulnak ki.

2. A látottak és elhangzottak alapján a "Való Világ 2." műsorszámot illetően a Testület a következőket rögzítette:

A módosított Rttv. 5/C. (2) bekezdése értelmében: "A III. kategóriába sorolt műsorszám megfelelő jelzéssel ellátva 21.00 és 05.00 óra között tehető közzé." Az Rttv. 5/B. (3) bekezdésében határozta meg a törvényalkotó, hogy - a tartalmukat tekintve - mely műsorszámokat kell a III. kategóriába sorolni. Ennek értelmében: "Azt a műsorszámot, amely alkalmas a tizenhat éven aluliak fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődésének kedvezőtlen befolyásolására, különösen azáltal, hogy közvetett módon utal erőszakra, illetve szexualitásra, vagy témájának meghatározó eleme az erőszakos módon megoldott konfliktus, a III. kategóriába kell sorolni. Az ilyen műsorszám minősítése: tizenhat éven aluliak számára nem ajánlott."

A Testület megítélése szerint a műsorszolgáltató - elsősorban üzleti szempontokat szem előtt tartva - úgy alakítja műsorát, hogy az jól láthatóan minden eddiginél jobban a szexualitásra koncentráljon. A Testület álláspontja szerint a műsorszolgáltató a szóban forgó műsorszámokat nem a megfelelő korhatár-kategóriába sorolta, tekintettel arra, hogy azok közvetett módon utaltak a szexualitásra, továbbá a nemi szerepeket illetően több esetben negatív kliséket ábrázoltak. A kifogásolt műsorszámok olyan, a szexualitás témakörébe tartozó kérdéseket hangsúlyoztak, amelyek a serdülőkori nemi identitás kialakulására esetleg kedvezőtlenül hathattak. A Testület ezt az álláspontját a következőkre alapozta:

Bár a szexualitás közvetlen naturális ábrázolása a kifogásolt műsorszámokban nem jelent meg, a közvetett előfordulások arányának mértékén keresztül az erotika erősen meghatározó elemmé vált. Emellett a kiskorúak védelmének szempontjából egyértelműen káros üzenetet közvetítettek a műsorszámok azáltal, hogy a szexualitással kapcsolatban olyan életvezetési mintákat propagáltak, amelyek károsak a kiskorúak erkölcsi fejlődésére, mert azt sugallják, hogy a kitűzött nyeremény, illetve a médiasztárság elérésének érdekében bármit érdemes feláldozni, az emberi gátlások különösebb erőfeszítés nélkül kiiktathatók. Bár a szereplők meztelensége hétköznapi helyzetekben jelent meg, és az elsődleges nemi szerveik is kitakarásra kerültek, az előfordulás gyakorisága, valamint az ábrázolás intenzív, elnyújtott módja meghaladta azt a mértéket, amely a II. kategóriába sorolt műsorszámok esetében elvárható.

A kiskorúak személyiségfejlődésére a sugárzott adások a Testület véleménye szerint veszélyt jelenthetnek tehát a tekintetben, hogy "valós élethelyzetbe" ágyazva torz magatartásmintát közvetítenek és tűznek ki példaként. A kiskorú nézőktől, akik a műsorszámok figyelemmel kísérése során egy-egy szereplővel azonosulnak, nem várható el, hogy a rendezés mértékét felismerjék, és a fikció és a valóság közt pontos különbséget tudjanak tenni. A műsorokban a szereplőket idolként állítják be, így az egyes magatartásminták a fiatalkorúak számára általános és mindenki által elfogadott érintkezési formaként jelennek meg. A serdülőkre jellemző a szülőktől való elszakadás folyamata, amely a saját alternatív értékrendek, és életmódok keresésével jár együtt. Ezekre a törekvésekre a televízióban látott szereplők gyakran kínálnak fel modelleket, amelyeket a serdülők még kritikátlanul fogadnak el. Azáltal, hogy ezeket a műsorokat a közönség számára olyan módon hirdetik, hogy a "való világot jelenítik meg", s ezt elsősorban azzal hangsúlyozzák, hogy a személyek viselkedését - a hétköznapi életben különben ritkán megtekinthető - intim helyzetekben is bemutatják, szinte teljes mértékben kiiktatják a fikciós, megrendezett jelleget, aminek következtében a látottakat a valóságra vonatkoztathatják a kiskorú nézők. Különösen élesen érinti ez a probléma a serdülő korosztályt, mivel számukra ezeknek az élethelyzeteknek a tanulmányozása - korukból adódóan - az érdeklődés középpontjában áll, ugyanakkor még kevés az önálló tudásuk és tapasztalatuk, amihez viszonyítani tudnák a tévében látottak valódiságát és társadalmi elfogadottságát. Továbbá azáltal, hogy a televízióban a különböző viselkedésminták vizuálisan jelennek meg, jóval egyértelműbben és világosabban hatnak, mint a szülők szóbeli utasításai a helyes magatartást illetően.



  • Tippek
  • Hírek