Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Három hete jelentették be, hogy a német televíziós piacon piacvezető szerepet játszó PtroSiebenSat1-csoport felvásárolta a Tv2-t is birtokló európai médiakonszernt, az SBS-t. Az SBS-nek főként Skandináviában, Kelet-Európában és a Benelux államokban vannak televíziós csatornái és rádióadói. Az összeolvadással létrejött Európa második legnagyobb médiabirodalma, ami állítólag pár éven belül le szeretné rángatni a trónról az RTL-csoportot is. Az SBS tulajdonában lévő Tv2 minderről lelkesen be is számolt a június 27-ei Tényekben. Az RTL legyőzését, ha lehet, még erőteljesebben kihangsúlyozták, csak azt felejtették el közölni, hogy a felvásárlás nem ért váratlanul egyetlen gazdasági szakértőt sem, hiszen már hónapok óta ugyanaz a két cég tulajdonosa.
Az SBS többségi részvényeit már 2005 vége óta birtokló brit Permira, valamint a New York-i székhelyű KKR befektetési társaság ugyanis tavaly ősszel vásárolta fel a ProsiebenSat1-csoportot, miután a német médiahatóság a kialakuló piaci túlsúlyra hivatkozva megakadályozta, hogy a legnézettebb német adókat működtető társaságot megvegye Németország (és Európa) legnagyobb napilapját, a Bildet is kiadó Axel Springer AG.
Szakmai befektető helyett tehát egy pénzügyi alap gründolta össze közel másfél év alatt Európa második legnagyobb médiavállalatát, és ez a tény szakértők szerint a következő egy-két évben nagyban befolyásolja majd a cég sorsát. Sőt az összeolvadás a Tv2-re is jócskán kihat. Elemzések, pletykák, titkok a Tv2-ről, ami lassan tíz éve küzd azért, amiért most már az anyacég is: hogy legyőzze az RTL-t.
Túladnának rajta
A részvényalapokat jól ismerő szakértők szerint a két nagy cég felvásárlásából és összeolvadásából még nem lehet messzemenő következtetéseket levonni, de azért az legalábbis sugall valamit, hogy a két éve mindössze 1,7 milliárd euróért megvásárolt SBS-t most a Permira és a KKR 3,3 milliárd euróért adja tovább a saját tulajdonában lévő cégnek. Így ugyanis még nagyobbra nő az újonnan létrehozott cégcsoport értéke.
Iparági pletykák szerint a pénzügyi befektető nem azért hozta össze Európa második legnagyobb médiavállalatát, hogy hosszú távon (sőt középtávon) megtartsa, és rengeteget költsön a piacelsőség megszerzésére, de közben az alap befektetői ne kapják meg a beígért éves profitot. Inkább jó pénzért eladja az összeolvasztott médiamamutot, ami már így is 20-30 százalékkal többet ér, mint amennyit a ProSiebenSat1 és az SBS ért két éve külön-külön.
"A cégcsoport tulajdonosai olyan kockázati tőkekezelők, akiknek nem titkolt szándékuk, hogy egy 3-5 éves ciklus után a bekerülési ár fölött túladjanak a befektetéseiken. Ez történhet egy másik befektetői körnek való eladással vagy éppen tőzsdei bevezetéssel is. Hogy mikor és hogyan adnak majd bennünket tovább, az egyelőre a jövő titka" - ismerte el Kereszty Gábor, a Tv2 vezérigazgatója is.
De ki vásárolhatja meg két-három év múlva Európa második legnagyobb médiavállalkozását? A vevők névsora közel sem olyan hosszú, mint gondolnánk.
Európában jelentős érdekeltségekkel rendelkező médiavállalkozás gyakorlatilag szóba sem jöhet, hiszen szinte minden ország médiahatósága nagy figyelmet fordít arra, hogy ne alakuljanak ki túl erős hatalmi konglomerátumok a médiapiacon, a ProSiebenSat1-csoport a felvásárlás után pedig már magában elég jelentős tényező szinte az összes európai piacon. Kivételt legfeljebb Nagy-Britannia jelenthet, így egyes szakértők szerint esetleg innen érkezhet vevő. Vagy a tengerentúlról, ahol például a Fox éppen élénken érdeklődik az európai piacok után.
Ennek ellenére elég nagy az esélye, hogy a pénzügyi befektetők a szigorú európai médiaszabályozás miatt mégsem tudják így, egyben értékesíteni a céget, ezért az sem zárható ki, hogy a ProSiebenSat1 előbb-utóbb a tőzsdén végzi.
Nem olyan fontosak
Ugyan a Tv2 hivatalos álláspontja szerint sem a mostani felvásárlás, sem a pár év múlva bekövetkező eladás nem érinti majd a csatornát, azért egy-két dolog nemsokára mégiscsak megváltozik a Tv2-nél.
Kereszty Gábor
Vannak viszont negatív hatásai is az egyesítésnek, például, hogy a Tv2, amely eddig az SBS üzemi eredményének 18 százalékát adta, és az egyetlen igazán nagy csatorna volt a csoportban (vagyis eséllyel indult akár a piacvezető helyért is saját sugárzási területén), egycsapásra közepes méretű, kevésbé fontos adóvá vált.
Az eladás vagy tőzsdére vezetés előtti időszakban ráadásul a pénzügyi befektetők nem akarnak újabb befektetésekre pénzt pazarolni, esetleg költséges támadásokat indítani a piaci elsőség megszerzésére az RTL Klub ellen, így valószínű az elkövetkező időszakban kevesebb megaprodukciót láthatunk a Tv2-n, ahol információink szerint a hosszú távon megtérülő befektetések helyett inkább az azonnali nyereségre hajtanak.
"Az elv az egyesítés miatt nem változott. Ha kigazdálkodható helyi erőforrásokból a működésre szükséges pénzügyi keret, akkor az anyavállalat nem folyósít tartalékokat. Ez a Tv2 esetében már két éve fennáll, és várhatóan így is marad" - tette hozzá mindehhez Kereszty, aki szerint alapvetően akkor is így működnének, ha szakmai befektető lenne a Tv2 tulajdonosa, esetleg valamivel nagyobb lenne a beruházásokra fordítható összeg.
Nagy elvárások
A befektetők információink szerint minden eddiginél nagyobb, a csoporton belül szokásos 5-10 százalékos bevételnövekedésnél is nagyobb profitot várnak idén a Tv2-től, amit az adó a téli műsorstruktúra bukása miatt nem tudott volna teljesíteni, ha nincs a médiapiacon nagy botrányokat kiváltó új értékesítési rendszer.
A Tv2 új, lebegőáras értékesítési rendszerében ugyanis minél kisebb a nézettség (minél kevesebb az eladható áru, azaz néző), annál magasabb a reklám ára, így 2007 első negyedévében ugyan az RTL Klub főműsoridős átlagnézettsége jóval nagyobb volt a Tv2-énél, mégis a Tv2-nek volt több reklámbevétele.
Persze mindezt elvileg tudták a hirdetők is, azzal viszont már nem voltak tisztában, hogy a nézettségcsökkenésből adódó áremelkedés ekkora mértékben sújtja őket, illetve azt sem hitték volna, hogy ekkorát bukik télen a Tv2. A trükk miatt iparági híresztelések és Dirk Gergens, az RTL Klub vezérigazgatójának nyilatkozata szerint már több nagy médiaügynökség elpártolt a Tv2-től, (Ezt a híresztelést azonban már februári cikkünkben alaptalan vádaskodásnak nevezte a Tv2, és az ezzel ellentétes állítások a cég álláspontja szerint üzleti hitelrontásnak minősülnek) ennek ellenére az első három hónapban szerzett extraprofitnak információink szerint mégis volt haszna.
Egyrészt növelte az eladás előtt álló SBS értékét, másrészt bizonyította az új tulajdonosoknak, hogy ha a műsorgyártás és a műsorstruktúra kialakítása nem is erőssége a Tv2-nek, az eladásokkal azért nincs baj. Mindez pedig akár Tv2-n belüli csatározásokra is utalhat.
Személycserék
Iparági pletykák szerint ugyanis a reklámbevételek ugrásszerű növekedése leginkább Várdy Zoltán kereskedelmi igazgató pozícióit erősítették meg a cégben, úgy tudjuk, nemsokára ki is nevezik a csatorna vezérigazgatójának.
Ha a vezérigazgató-váltást nem is ismeri el, a menedzsment összetételének változását egyébként a Tv2 sem tagadja.
"Nyilván korai erre még válaszolni, de elképzelhető, hogy bizonyos emberek még jelentősebb feladatot kapnak a cégcsoporton belül" - nyilatkozta kérdésünkre Kereszty Gábor, a Tv2 jelenlegi vezérigazgatója.
A jelentősebb feladatok persze egyrészt jelenthetik a befektetők bizalmát és a siker jutalmát, másrészt a Tv2 tulajdonosaitól eddig sem állt távol a felfelé buktatás, hiszen például Pintér Dezső, a Tv2 egykori elnöke 2004 novemberében hirtelen távozott, és az SBS közép-európai befektetésekért felelős tanácsadója lett.
Az Index úgy értesült, hogy Kereszty Gábor távozását éppen ma, július 17-én, kedden jelentik be hivatalosan a Tv2 menedzsmentjének egy pesti kávéházban. A meg nem erősített Tv2-n belülről származó értesülések szerint Kereszty a ProSiebenSat1-csoport gyártási igazgatója lesz augusztus 1-től, ami kifejezetten fontos, felelősségteljes pozíciónak, vagyis valódi előléptetésnek számít. Az viszont a felfelé buktatás teóriáját erősíti, hogy úgy tudjuk, Kereszty Gábor nem mérlegelhetett, hogy elfogadja-e a cég ajánlatát, nem maradhatott a Tv2 vezérigazgatója. Ráadásul a csatorna legnagyobb saját gyártású produkciói az utóbbi másfél évben rendre megbuktak, így a Tv2-vel minden bizonnyal nem elégedett a cégcsoport vezetése.
Kérdés, hogy Kereszty távozása után mi lesz Sváby Andrással, a Tv2 szinte összes műsorát gyártó Interaktív ügyvezető igazgatójával (a cég egykor Kereszty és Sváby közös tulajdona volt, most már a ProSiebenSat1-csoport kezében van), illetve Poich Lóránd programigazgatóval, aki Keresztyvel együtt 2002 májusában foglalta el helyét.
Az biztos, hogy idén ősszel még egyet hajráz a Tv2, megpróbálnak minél több nézőt és hirdetőt elcsábítani az RTL Klubtól, de most már nem jut annyi pénz új műsorokra mint eddig, ráadásul biztos, hogy nem ez a menedzsment állítja majd össze a csatorna 2008-as műsorstruktúráját.