További Mozi cikkek
"Az Állítsátok meg Terézanyut! című romantikus film Rácz Zsuzsa sikerkönyve, az Apám beájulna című tinivígjáték Salinger Richárd bestsellere, míg a harmadik, a Magyar vándor című történelmi science-fiction Harmat Gábor forgatókönyve alapján készült. A filmek producereivel és rendezőivel beszélgettünk: az elsőfilmes Bodzsár István- Bergendy Péter duóval, a rutinosabb Kálomista Gábor-Sas Tamás párossal és a nézettségi harcban az egyetlen nagyágyúnak számító Herendi Gábor rendezővel, aki, immár másodszor, a saját maga producere is.
Látogatottsági hitel - "Akit tudja, az csinálja, aki nem, az majd más után néz!"
"Damoklesz kardja lebeg felettünk, amíg nem veszi meg a 100 001-edik néző a mozijegyet a filmünkre" - utal Bodzsár István, az Állítsátok meg Terézanyut! producere a látogatottsági hitel 100 000 nézőt garantáló alapkövetelményére. Bodzsár a napokban írja alá a szerződést az MMK-val. Amíg a film nem teljesíti a kívánt nézettséget, nem támogatásként, hanem hitelként tekint majd a részletekben kapható összegre.
Bodzsár szerint azért bátor vállalkozás ez a részükről, mert az elmúlt évben egy film nézettsége sem ment a bűvös határ fölé. Egyedül a Bánk bán közelítette meg 96 000-el, a második helyezett 40 000-nél tartott csak. "De aki nem művészfilmet készít, hanem közönségfilmet, az vállalja a kockázatot!" - mondta a producer, majd Rácz Zsuzsa könyvének 400 000-es olvasottságára, az elsőfilmes rendező Bergendy Péter elhivatottságára és a nemzetközi hírű Pados Gyula operatőrre hivatkozva kijelentette: "A Terézanyu sikerre van ítélve".
Kálomista Gábor, az Apám beájulna producere a hitel ötletét nagyon jónak tartja, sőt ahogy hangsúlyozta, a producerek kérésére kezdeményezték az egész projektet. A rizikóról pedig annyit jegyzett meg: "Szeretem, ha tétje van a dolognak!"
Herendi Gábor, a Magyar vándor rendező-producere előző filmje, a Valami Amerika 540 ezres nézettségével a háta mögött azt sajnálja, hogy a látottsági hitellehetőségek között - az előzetes tervek ellenére - nem volt 200 000-es kategória, mellyel a producer 100 milliós kölcsönt vehetett volna fel.
Kálomista elmondta, hogy kivételesen egyetért az alapítvánnyal: "Akit tudja, az csinálja, aki nem, az majd más után néz!" A producer csak arra kíváncsi, hogy a leendő művészfilmes-hiteleknek mi lesz a feltétele.
"Tom Cruise rentábilisabb lett volna"
"Míg a görögök legalább 100 millió forintot adtak a filmbe, holott semmilyen vonatkozásban nem szerepelnek, a magyarok csak 30-at" - vetette fel kezdésként Kálomista Gábor, a 285 milliós összköltségvetésű, Salinger Richárd könyvéből készült Apám beájulna című tinivígjáték pénzügyi felelőse. Kálomista elmondta az MMK májusi támogatása az adható 65 százalék helyett 9 százaléka az összköltségvetésnek.
A nyári forgatáson Sas Tamás rendező elmondása szerint a legdrágább, illetve a legolcsóbb dolgon lehetett spórolni: az időn és a színészeken. A heteken át tartó szereplőválogatás, amely során a 600 lányból kiválasztották a két főszereplőt Sas elmondása szerint idegőrlő, de olcsó volt, és a kiválasztott amatőrszereplők: Gáspár Kata és Csősz Boglárka fizetése sem volt túl magas. Tom Cruise rentábilisabb lett volna - fogalmazott Sas -, a főbb szerepekben feltűnő Kulka János és Kern András fizetése viszont szintén csekély töredéke volt a filmnek.
Az Apám beájulna - ahogy Sas Tamás hangsúlyozta - "nem egy Mátrix" de a tíz perces trükkfelvétel, ami hangulatában illik a történethez, a film legdrágább tétele volt. Kálomista hozzáfűzte: "Ilyen trükköket viszont még nem láthattunk magyar filmen!".
|
Sas Tamás szerint az amerikai tinifilmek költségének tizedéből elkészült film a filmnyelvi, dramaturgiai eszközeiben sokkal korszerűbb, bátrabb alkotás lett a tengerentúli társainál.
"Nem spóroltam a színészekkel"
A Valami Amerikával korábban kasszasikert arató Herendi Gábor új filmje a hét vezér időutazását megörökítő
Herendi az összköltségvetést 400-ról 360-380 millióra csökkentette. Már fél évvel a forgatás előtt elkezdett kilincselni, a nyári forgatás közben is szponzorokat keresett és még most is az utómunkálatokhoz szükséges 50 milliót próbálja előteremteni.
A produkciót a rendező elmondása szerint nem lehetett szegényes költségvetéssel elkészíteni, hiszen látványos kosztümös filmről van szó, amihez a legköltségesebb hozzávaló a korhű jelmez és az épített díszlet. A számtalan eredeti helyszín nem volt olyan drága, de a közterület foglalásokért milliókat kellett fizetniük az önkormányzatoknak.
Herendi Sas Tamással ellentétben nem tudott és nem is akart a színészeken spórolni. "Hét főszereplőm van, akik minden jelenetben jelen voltak és akik napi gázsit kaptak a 33 napos forgatás alatt. Ezenkívül 55 színész szerepelt epizódszerepekben, köztük nagyon sok sztárszínész, mint Bodrogi Gyula, Gálvölgyi János, Bajor Imre, Bánsági Ildikó, Básti Juli és Zenthe Ferenc. A rendező elmondása szerint a színészek megérték a pénzüket, hiszen érezték a vígjáték műfaját: "borzasztó nagy precizitással megtalálták a rimust, amivel a poén jól működik".
Magyar vándor
rendező: Herendi Gábor; operatőr: Pohárnok Gergely; gyártó: Skyfilm; producer: Herendi Gábor; gyártásvezető: Kecskeméthy Lídia; forgatókönyvíró: Harmat Gábor; főszereplő: Gesztesi Károly, Greifenstein János, Gyuriska János, Hajdu István, Seress Zoltán, Szabó Győző, Szervét Tibor; díszlet: Horváth Viktória, Nánássy Zsolt; jelmez: Bárdosi Ibolya; zene: Hrutka Róbert, Emil.Rulez!; hang: Juhász Róbert; vágó: Király István; technika: 35mm; forgatás: 2003 június 13 - július 31. és augusztus 20-30; a film befejezése: 2004 február helyszín: Budapest és "fél Magyarország"; történet: A hét vezér egy átmulatott búcsúeste után indul el Etelközből, amikor észreveszik, hogy a magyarokat elveszítették. A Kárpát-medencébe érve a keresésük közben veszi kezdetét a történelmi időutazás.
A nézettséggel a rendező szerint azért sem lesz hiba, mert a Budapest Film bizalmat szavazott a filmnek. Még a forgatás előtt szerződésben vállalta, hogy 32 kópiában forgalmazza a filmet itthon, és Közép-Európában.
"Ez nem egy Hídember!"
|
Bergendy két változást említett: a beharangozott Fullajtár Andrea helyett Schell Judit játssza az egyik barátnőt, és a forgatást két részre osztják. Ez utóbbi a rendező elmondása szerint nem anyagi megfontolásból történt, vagyis nem a tavaszi MMK-s támogatást szeretnék kivárni, a film egyszerűen csak több évszakban játszódik.
"A 90-es évektől jó magyar közönségfilmeket nem ismerek - mondta el Bergendy -, de azon vagyok, hogy az első színvonalasat elkészítsem. Minőségi filmnek kell lennie, ami örömöt és bánatot okoz, minőségi szórakozást ad. Amiben a néző megtalálja a mágiát. Nem kell ehhez hatalmas költségvetés, ez nem egy Hídember, csak legyen benne szív és lélek, mint a Valami Amerikában."