Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Mozi cikkek
Mielőtt a forgalmazók elégedetten dőlnének hátra ébenfekete bőrfoteleikben, meg kell említenünk, hogy a jelentősnek nevezhető bevételnövekedés nem a gyöngyvászonra éhes tömegek fogyasztásának radikális növekedését jelzi, hanem a 6 százalékos tavalyi jegyárdrágulás hozta meg végre a pangó piacon várt pénzesőt.
Bár a hivatalos nyári nézőszámot még nem tudni biztosan, az AC Nielsen által kalkulált átlagos jegyárból (5,66 dollár) megállapítható, hogy az 518 milliós nézőszám mindössze 5 százalékos emelkedést jelent a tavalyihoz képest, és 6 százalékkal marad el az 1999-es sikerévtől, amikor 550 millió jegyet adtak el a három nyári hónap alatt.
|
Egy hétvégés filmlufik
A siker természetesen nem csak bevételben és nézettségben mérhető, hanem a hétről hétre vezetett toplistákon is. Ezekől kiderül: ma már minden filmcsoda csak egy bő hétvégéig (a premier 3-4 napjáig) tart, utána 50-60 százalékos mélyrepülésbe kezd, a harmadik hétre pedig gyakorlatilag eltűnik a láthatáron.
Hol van már a toplisták élén tíz hétig feszítő E.T vagy a nyolchetes Szellemirtók? Az idei nyáron egyedül a Múmia visszatérnek és a Pearl Harbornak sikerült a bemutatót követő második héten is első helyen maradnia, ami - az esztétikai szempontokat elhanyagolva - alátámasztja a tengerentúli filmipar megmondói által levont tanulságokat: 1. Az új környezetben a folytatásoknak és gigaprodukcióknak van legtöbb esélyük a gyermekágyi láz túlélésére, 2. Jobb minél nagyobb kampánnyal indítani, ám ha a reklámhadjárat zajosabb, mint maga a film, a közönség figyelme a következő héten már átnyargal egy másik produkcióra.
A stúdiók közt az Universal uralkodik
A filmstúdiók közül idén egyértelműen a Universal Picturesnek sikerült az új körülményekhez alkalmazkodnia, hiszen az év eleje óta kaszált 740 milliós bevétellel a piac 13 százalékát tudhatja magáénak. A Vivendi konglomerátum holdudvarába tartozó filmstúdió négynyári filmsikere közül három folytatás (Jurassic Park III. - összbevétel: 173 m. dollár, Amerikai Pite 2. - összbevétel: 109 m. dollár, A múmia visszatér - összbevétel: 202 m. dollár) volt.
|
Monokultusz a multiplexekben?
Az egy hétvégés filmlufik kora erőteljesen alakíthajta át a multiplex-üzemeltetők stratégiáját is. Eddig a vetítőterem-nagyhatalmak ugyanis hétről hétre egyre nagyobb százalékban részesedtek a bevételből, rendszerint 20-30 százalékról indulva. Mostantól azonban, úgy tűnik, egy hétvégére kell kalibrálni minden újdonságot, hiszen a harmadik, negyedik héten gyakorlatilag elenyésző bevétel csorran a kasszába.
Az átalakult fogyasztói szokások tükrében várhatóan nagy sikerre (vagy kisebb bukásra) számíthat Spielberg 140 milliós produceri munkája, a Men In Black második része, melyet jövő júliusban terveznek bemutatni. De hasonlóan nyereséges befektetés lehet George Lucas a jövő évi nyári szezon elejére időzített trilógia folytatása, amely A klónok támadása címet viseli.