Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Mozi cikkek
Mivel a szaksajtóból tudható volt, hogy Tarr több mint egy éve dolgozott az ötleten, összeállt a stáb, a forgatás helyszínén, Korzikán pedig már a költséges díszletek építése is megkezdődött, meglepő fejleménynek számít a rendező visszalépése.
Korzikai tél
A producert, Téni Gábort hallhatóan felfokozott lelkiállapotban értük el. Magyarázatul elmondta, éppen a probléma orvoslásán fáradozik. Bár állítása szerint nem ismerte Tarr felháborodásának okait, és a kiadott nyilatkozatról is csak utólag értesült, úgy sejti: a rendező a forgatás kezdetének csúszása miatt hozta meg döntését.
|
Mivel a film télen játszódik, és helyszínül választott Korzikán sajnálatos módon igen rövid ideig élvezhető ez az évszak, már nem lenne idejük a komoly díszletek felépítésére, és a forgatásra is. Így kénytelenek voltak jövő novemberig elhalasztani a forgatást. Tarr azonban nem tudta elfogadni, hogy még egy évet kell várniuk a munkakezdésre, ezért hozhatta meg súlyos döntését, vélte a producer.
Téni Gábor mindemellett hangsúlyozta, bízik abban, hogy a rendező még meggondolja magát.
Tarr nem egy japán nagyvállalat
Megkerestük Vágvölgyi B. Andrást, aki a rendező számos nemzetközi díjjal jutalmazott filmjének, a Werckmeister harmóniáknak volt a producere egy ideig. Vágvölgyi elmondta, hogy bár a készülő filmmel nem került kapcsolatba, a rendezőt volt ideje megismerni, hiszen hat hónapig dolgozott együtt vele, "ráadásul a háborús időszakok duplán számítanak".
A Magyar Narancs egykori főszerkesztője rámutatott, hogy Tarr perfekcionizmusáról közismert, így döntése tulajdonképpen nem meglepő. A rendező igen sokat követel stábjától, amellett, hogy "forgatásai olyanok, mint egy többismeretlenes egyenlet." A határozott elképzelésekkel rendelkező alkotónak szerinte nehézséget okozhat az is, hogy együtt kell működnie a tervszerűbben működő külföldi koprodukciós partnerekkel. "Béla nem úgy működik, mint egy japán nagyvállalat" - festett szemléletes képet Tarról az amúgy japánrajongó újságíró.
Tarr meglepő lépése véleménye szerint azonban "hozzátartozik rendes működéséhez", ezért elképzelhetőnek tartja, hogy a helyzet rendeződni fog. Annál is inkább, mert egy ilyen költségvetésű filmből csak komoly anyagi áldozatok árán lehet kiszállni. Vágvölgyi ezért reményét fejezte ki, hogy a forgatás végül, talán a folytatásához szükséges anyagi fedezet biztosításával, mégis megkezdődhet.
A magyar Kubrick
Tarr Béla Kubrickot idéző, öntörvényű munkastílusáról vall a Werckmesiter harmóniák német sztárja, Hanna Schygulla a Villag Voice-nak adott interjújában is.
"Azt gondoltam, [Tarr] úgy forgat, ahogy a dolgok az életben történnek. De ő mindent újra és újra lefilmez, elpocsékolva egy csomó anyagot, mert minden snitt hat, hét, nyolc perces, miközben az emberek olyan nagyon rosszul fizetettek. Minden az ő mániája szerint alakul, és semmi sem úgy, ahogy a munkatársainak is megfelelő lenne, akik pedig keményen dolgoznak. Ha tényleg ennyi időt szán a filmjére, akkor képesnek kellene lennie arra, hogy elkapja a pillanatot, és nem zökkentené ki, hogy valami nem pont úgy történik, miközben a kamera éppen elfordul ... ő egy igazi perfekcionista."
|