Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Mozi cikkek
"Ennek nincs semmi értelme"
Billy Cochrane a South Parkban
Ó, hát ez csak egy amolyan átvezető rész, a végén majd minden összeáll!, mondták a Mátrix-rajongók, mikor a teremben kigyúltak a fények az Újratöltve után, majd felcsíptették orrukra a napszemüveget, vállukra dobták a bokáig érő fekete bőrdzsekit, és elindultak, hogy frissítsék a ruhatáruk, és valahonnan felhajtsanak egy abbékosztümöt.
Támad a Mátrix-franchise
Tekintse meg képeinket! |
Pedig nem. Amíg a Mátrix első része megújította az akciófilm képi világát, és olyan kérdéseket vetett fel, amikről eddig csak hasított bőr zakós bölcsészek filozofálgattak cigarettától sárga szakállukat tekergetve unalmas kerekasztal-beszélgetéseken, addig az Újratöltve már csak egy lenyűgöző vizuális trükkökkel telezsúfolt sci-fi lett. Persze az ezoterikus önsegítő könyveken nevelkedett forgatókönyvírók megpróbálták keleti bölcseletnek ható párbeszédekkel feltupírozni, de a végeredményt legfeljebb a kényszerből műkörömépítőként dolgozó feng-shui szakértők vették komolyan.
A Forradalmak pedig még a második részhez képest is csak rosszul sikerült utánérzés, mintha Andy és Larry Wachowski a karácsonyi játékvásár közeledtével a kungfusikolyt hallató Mátrix-babák, a Legóból összerakható zioni harci robotok és a tapadós korongot kilövő lézerfegyverek potenciális vásárlóit célozta volna meg filmjével.
Közhelyek a logika felett
A Forradalmak ugyanis nagyrészt a Mátrixon kívüli világban játszódik, ahol a gépek káprázata alól felszabadult emberek a Csillagok Háborúja Millennium Falconját idéző repülőgépekben suhanva és a Bolygó neve: halálból csórt lépegető tankokból tüzelve harcolnak az emberiség ellen törő, leginkább nemzésképtelen spermára hasonlító őrszemrobotok ellen.
Az apró bakiknál azonban sokkal idegesítőbbek a cselekményben rejlő következetlenségek, például, hogy a történet csattanóján a gépek vezetője, a Deus ex Machina nevű szuperszámítógép emberi érzéseket mutat, sőt még a becsületszavát is betartja, mint egy tartalékos huszárkapitány.
Mindezt pedig újabb közhelytűzijátékkal próbálták eltakarni Wachowskiék, így a második részben már feltűnő, "A szerelem mintázata hasonlít az őrületére" és "Senki nem menekülhet a végzete elől" típusú horizontra meredő tekintettel előadott életbölcsességek mellett a Forradalmakban eljutunk a "Remegő kézzel nem lehet bakancsot kötni" kijelentéshez hasonló minimálaforizmákhoz is. A kibogozhatatlan, filozofikusnak álcázott párbeszédek az első tíz perc után lelepleződnek, amikor az új Orákulum fontosnak tűnő, de tulajdonképpen értelmezhetetlen eszmefuttatással próbálja megmagyarázni, hogy miért is néz ki másképp, mint egy résszel korábban, ahelyett, hogy hallgatna az okok felől, vagy a történetből kikacsintva elárulná, hogy hát meghalt a jósnőt eddig játszó színész.
350 milliárd forintnyi filozófia
Klikk a képre! |
"Ennek nincs semmi értelme!" - mondja Zion parancsnoka a film végén a hirtelen távozó ostromlókat nézve, de ne higgyünk neki! A Mátrix két folytatása a várakozások szerint közel egymilliárd dolláros tiszta nyereséggel távozik majd a mozitermekből, és a filmstúdió még további félmilliárdot remél a filmhez kapcsolódó játékokból és a DVD-eladásokból. A kisebb balkáni ország évtizedes védelmi költségvetését meghaladó vagyonból jut jócskán a szado-mazo buddhizmus pápáinak, Andy és Larry Wachowskinak is, akik az összegből minden bizonnyal tovább bővítik majd már így is jelentős ezoterikus könyvtárukat és zipzárasbőrálarc-gyűjteményüket.
Mátrix - Forradalmak
színes, magyarul beszélő, amerikai sci-fi, 2003
rendező, forgatókönyvíró: Andy Wachowski, Larry Wachowski
operatőr: Bill Pope
jelmeztervező: Kym Barrett
zene: Don Davis
producer: Joel Silver
látványtervező: Owen Paterson
vágó: Zach Staenberg
szereplők:
Keanu Reeves
Laurence Fishburne
Carrie-Anne Moss
Hugo Weaving
Monica Bellucci