73 éve az életért

A Múlt-kép blog a Nemzeti Fotótár szakmai együttműködésével valósul meg.

1948. május 10-től létezik egységes állami szervezetként az Országos Mentőszolgálat. 76 mentőállomással, 399 dolgozóval és 156 mentőkocsival kezdték az életek mentését a második világháború után a magyar mentősök.

Az OMSz Európában elsőként állított szolgálatba rohamkocsit 1954-ben, mely a kor legfejlettebb eszközeit – lélegeztetőkészüléket, defibrillátort és pacemakert – használta alapfelszerelésként a mentések során. A múlt században a magyar mentőautók szimbólumának szállító, lengyel gyártmányú Nysa kisbuszok jelentős része is rohamkocsiként funkcionált. Ezeket a járműveket 1962-től kezdve fokozatosan felszerelték URH-készülékekkel, az URH-rádiókat pedig 2007-ig aktívan használták, ekkor váltotta fel a technológiát a modernebb, műholdas EDR-rendszer.

A magyar mentőszolgálathoz köthető az első rohamkocsi mellett a mentőtiszti szakmai képzés kialakítása is. Ezt Oravecz Béla dolgozta ki és szervezte meg, az ő nevéhez köthető az is, hogy a sürgősségi ellátás önálló orvosi diszciplínaként (oxiológia) lett elfogadva.

Az Országos Mentőszolgálat sajátossága, hogy a mentők egységes állami szervként dolgoznak, a kórházaktól, a tűzoltóságtól és a rendőrségtől is függetlenül, míg a világ több pontján ez pont fordítva van.

A magyar mentősök 1948 óta földön, vízen és levegőben is az embereket szolgálják, az Index mai Múlt-képében ezeknek a hétköznapi hősöknek a múlt századába tekinthet be.

Budapest, 1955. szeptember 3.  Pesterzsébeti mentősök egy ház előtt várakoznak
Budapest, 1955. szeptember 3. Pesterzsébeti mentősök egy ház előtt várakoznak
Fotó: Jónás Pál / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1968. május 9. Egy mentős rádiótelefonon beszél az Országos Mentőszolgálat Markó utcai (V. kerületi) központtal. Húsz évvel ezelőtt, 1948-ban a Budapesti Önkéntes Mentőegyesület és a Vármegyék és Városok Országos Mentőegyesülete összevonásával megalakult az Országos Mentőszolgálat
Budapest, 1968. május 9. Egy mentős rádiótelefonon beszél az Országos Mentőszolgálat Markó utcai (V. kerületi) központtal. Húsz évvel ezelőtt, 1948-ban a Budapesti Önkéntes Mentőegyesület és a Vármegyék és Városok Országos Mentőegyesülete összevonásával megalakult az Országos Mentőszolgálat
Fotó: Fényes Tamás / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1976. szeptember 24. Az Országos Mentőszolgálat diszpécserközpontjának egyik munkatársnője hívást fogad éjszakai ügyeletben
Budapest, 1976. szeptember 24. Az Országos Mentőszolgálat diszpécserközpontjának egyik munkatársnője hívást fogad éjszakai ügyeletben
Fotó: E. Várkonyi Péter / MTI Nemzeti Fotótár
Békéscsaba, 1984. február 13. Az Országos Mentőszolgálat helikoptere elszállítja a súlyos betegeket Békéscsabáról a rendkívüli időjárás miatt: ugyanis a zord idő, a hófúvások miatt továbbra is nehéz közúton és vasúton közlekedni az Alföld déli részén
Békéscsaba, 1984. február 13. Az Országos Mentőszolgálat helikoptere elszállítja a súlyos betegeket Békéscsabáról a rendkívüli időjárás miatt: ugyanis a zord idő, a hófúvások miatt továbbra is nehéz közúton és vasúton közlekedni az Alföld déli részén
Fotó: Plavetz Pál / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1958. július 9. A mentőszolgálat emberei mózeskosárban viszik a mentőautóhoz Fehér Gabriellát, a mentőrepülővel Budapestre szállított szolnoki koraszülött kislányt
Budapest, 1958. július 9. A mentőszolgálat emberei mózeskosárban viszik a mentőautóhoz Fehér Gabriellát, a mentőrepülővel Budapestre szállított szolnoki koraszülött kislányt
Fotó: Friedmann Endre / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1968. május 9. Az Országos Mentőszolgálat Markó utcai székházának rádiótelefon-központja
Budapest, 1968. május 9. Az Országos Mentőszolgálat Markó utcai székházának rádiótelefon-központja
Fotó: Fényes Tamás / MTI Nemzeti Fotótár
Miskolc, 1963. február 9. Egy Nysa rohamkocsi kigördül az Országos Mentőszolgálat Miskolci Megyei Mentőszolgálatának állomásáról. Magyarországon 1887-ben – Európában másodikként – szervezték meg a mentőszolgálatot. A Budapesti Önkéntes Mentő Egylet (BÖME) és a Vármegyék és Városok Országos Mentő Egyesülete (VVOME) jogutódjaként 1948. május 10-én jött létre az országos hatáskörű szerv, az Országos Mentőszolgálat (OMSz). 1954. március 29-én a világon elsőként szervezték meg és indították el a rohamkocsi-szolgálatot
Miskolc, 1963. február 9. Egy Nysa rohamkocsi kigördül az Országos Mentőszolgálat Miskolci Megyei Mentőszolgálatának állomásáról. Magyarországon 1887-ben – Európában másodikként – szervezték meg a mentőszolgálatot. A Budapesti Önkéntes Mentő Egylet (BÖME) és a Vármegyék és Városok Országos Mentő Egyesülete (VVOME) jogutódjaként 1948. május 10-én jött létre az országos hatáskörű szerv, az Országos Mentőszolgálat (OMSz). 1954. március 29-én a világon elsőként szervezték meg és indították el a rohamkocsi-szolgálatot
Fotó: Birgés Árpád / MTI Nemzeti Fotótár
Tatabánya, 1966. február 5. Erzse József mentőápoló (b) és Pirka László gépkocsivezető a mentőautóban URH-készüléken tartják a kapcsolatot a tatabányai mentőközponttal. Az URH-készülékekkel Komárom megye is bekapcsolódott az országos rádióhálózatba, jelenleg a megye 6 helyiségével és 1 mentőautóval tart állandó kapcsolatot. A későbbiekben több mentőautót is felszerelnek URH-készülékkel
Tatabánya, 1966. február 5. Erzse József mentőápoló (b) és Pirka László gépkocsivezető a mentőautóban URH-készüléken tartják a kapcsolatot a tatabányai mentőközponttal. Az URH-készülékekkel Komárom megye is bekapcsolódott az országos rádióhálózatba, jelenleg a megye 6 helyiségével és 1 mentőautóval tart állandó kapcsolatot. A későbbiekben több mentőautót is felszerelnek URH-készülékkel
Fotó: Lajos György / MTI Nemzeti Fotótár
Budaörs, 1957. augusztus 10. Az Országos Mentőszolgálat betegszállító repülőgépe – fedélzetén a Hajós községben égési sebeket szenvedett 14 hónapos Beck Ágnessel – landolni készül a Budaörsi repülőtéren. Június végétől 3 repülőgép áll szolgálatban az OMSz-nél, amelyeken eddig 150 beteget szállítottak. A közeljövőben repülőgépekkel is bővül a szolgálat
Budaörs, 1957. augusztus 10. Az Országos Mentőszolgálat betegszállító repülőgépe – fedélzetén a Hajós községben égési sebeket szenvedett 14 hónapos Beck Ágnessel – landolni készül a Budaörsi repülőtéren. Június végétől 3 repülőgép áll szolgálatban az OMSz-nél, amelyeken eddig 150 beteget szállítottak. A közeljövőben repülőgépekkel is bővül a szolgálat
Fotó: Friedmann Endre / MTI Nemzeti Fotótár
Magyarország, 1965. augusztus 5. Beteg légzését segíti az orvos az Országos Mentőszolgálat (OMSz) Légi Betegszállító Csoportjának egyik csehszlovák gyártmányú, Let L-200 Morava típusú légcsavaros repülőgépének fedélzetén. A légi mentést és a légi betegszállítást az OMSz valósította meg szervezett formában. 1958. január 2-án hozták létre a Légi Betegszállító Csoportot, miután előző évben június 29-én az ország egyik távoli megyéjéből súlyos, gyermekbénulásos beteget kellett Budapestre szállítani, mert csak a fővárosban volt vastüdő. A betegszállításhoz a mentők a honvédségtől kértek repülőgépet. Ezután alakult ki a repülő mentőszolgálat, amely jelenleg hét repülőgéppel, tizennégy szakképzett pilótával, szerelővel és ápolószemélyzettel működik. Havonta 40-45 ezer kilométert repülnek a gépek, és 1000-1200 órát töltenek a levegőben. A felvétel készítésének pontos helye ismeretlen
Magyarország, 1965. augusztus 5. Beteg légzését segíti az orvos az Országos Mentőszolgálat (OMSz) Légi Betegszállító Csoportjának egyik csehszlovák gyártmányú, Let L-200 Morava típusú légcsavaros repülőgépének fedélzetén. A légi mentést és a légi betegszállítást az OMSz valósította meg szervezett formában. 1958. január 2-án hozták létre a Légi Betegszállító Csoportot, miután előző évben június 29-én az ország egyik távoli megyéjéből súlyos, gyermekbénulásos beteget kellett Budapestre szállítani, mert csak a fővárosban volt vastüdő. A betegszállításhoz a mentők a honvédségtől kértek repülőgépet. Ezután alakult ki a repülő mentőszolgálat, amely jelenleg hét repülőgéppel, tizennégy szakképzett pilótával, szerelővel és ápolószemélyzettel működik. Havonta 40-45 ezer kilométert repülnek a gépek, és 1000-1200 órát töltenek a levegőben. A felvétel készítésének pontos helye ismeretlen
Fotó: Bodnár László / MTI Nemzeti Fotótár
Balatonfűzfő, 1990. november 8. Mentőautóba teszik egy feltételezett baleset sérültjét. Tűzoltók, mentősök és polgárvédelmi szakemberek egy vegyipari katasztrófát szimuláló katasztrófavédelmi gyakorlaton vettek részt a Nitrokémiai Ipartelepeken
Balatonfűzfő, 1990. november 8. Mentőautóba teszik egy feltételezett baleset sérültjét. Tűzoltók, mentősök és polgárvédelmi szakemberek egy vegyipari katasztrófát szimuláló katasztrófavédelmi gyakorlaton vettek részt a Nitrokémiai Ipartelepeken
Fotó: Arany Gábor / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1963. január 11. A telefonos irányító rádiótelefonon irányítja a központból a térképen jelölt, a balesethez legközelebb tartózkodó mentőautót a helyszínre
Budapest, 1963. január 11. A telefonos irányító rádiótelefonon irányítja a központból a térképen jelölt, a balesethez legközelebb tartózkodó mentőautót a helyszínre
Fotó: Friedmann Endre / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1968. május 9. A mentősök beteget kísérnek a rohamkocsihoz. Húsz évvel ezelőtt, 1948-ban a Budapesti Önkéntes Mentőegyesület és a Vármegyék és Városok Országos Mentőegyesülete összevonásával megalakult az Országos Mentőszolgálat
Budapest, 1968. május 9. A mentősök beteget kísérnek a rohamkocsihoz. Húsz évvel ezelőtt, 1948-ban a Budapesti Önkéntes Mentőegyesület és a Vármegyék és Városok Országos Mentőegyesülete összevonásával megalakult az Országos Mentőszolgálat
Fotó: Fényes Tamás / MTI Nemzeti Fotótár