Pereg életünk filmje

A Múlt-kép blog a Nemzeti Fotótár szakmai együttműködésével valósul meg.

Már a mozi épületét is elbontották, ahol a Hosszú vágta című film világpremierjét tartották. Persze inkább kulturális tér volt az, ahol hetente kétszer-háromszor filmeket vetítettek a falra, de tény, megadták módját: az előadások előtt függöny takarta a fehérre meszelt felületet, és ez a szövet ugyanúgy széthúzódott a Csillagok háborúja vetítése előtt, mint a helyi munkásőrkórus fellépésekor. Vagyis a Tisza partján egyszer a Halálcsillag sugara rombolt szét holdakat, planétát, máskor meg tűzcsillag sugara áradt a tájon.

Mindegy is, a szórakozás, a szórakoztatás fontos dolog. Bármiről képes elvonni a figyelmet, és az sem baj, sőt kifejezetten hasznos, hogy a néző, a hallgatóság lócákról, behordott széken ülve bámul a magasba. Mert onnan árad a fény, a valóság kékesen vibrál, retinák őrzik a látványt. A lélek meg... Az mindenkinél másként rezonál.

A Hosszú vágta című film nem tökéletes, azt sem lehet rá mondani, hogy különösebben jó volna. Meg-megtört dramaturgiával halad előre, párbeszédei, szereplőinek mondatai gyakran suták. Rendezője, Gábor Pál a film bemutatóját követően négy év múlva, 1987-ben Rómában meghalt. Azt szerette volna, ha ez a mozi igazi kalandfilm lehetne, elvégre magyar–amerikai koprodukcióban forgott – ami anno nagy szónak számított, de legalábbis figyelmet érdemlőnek.

Akkoriban már lustább szelek fújtak keletről, egy titkos izlandi találkozón a Szovjetunió lényegében le is mondott a keleti blokkra kiterjesztett uralmáról, és minden boldog barakkország olyan demokráciáról álmodhatott, amilyet végül össze is hozott magának. A Hosszú vágta ebből a szempontból nem sokat tett a változáshoz. Szinte semmit. Legfeljebb az illúzió friss levegőjét hozta el a Tisza bal partjára.

A filmet a Hortobágyon forgatták, a képi munka a kiváló Ragályi Elemér munkáját dicséri. Tiszafüredre is jutott a felvételekből, a település állomásának, pontosabban környékének akkori hangulata jól illett a második világháborúhoz. Ez alatt azt kell érteni, hogy a helyszínen nagy átalakításokat nem kellett elvégezni ahhoz, hogy a leforgatott élmény autentikus legyen.

A lényeg azonban mégis az, hogy a statisztaszerepekre a helyiekből válogattak karaktereket, így a forgatási napokon kisebb áradat indult meg az elzárt területre. Egyrészt mindenki látni akarta férjét, feleségét, fiát, lányát unokáját, másrészt mindenki látni akarta a Hair című film színészét, a Claude Bukowski szerepében megismert sztárt. John Savage a Hosszú vágtában egy amerikai pilótát alakít, akinek gépét a második világháborúban a Hortobágy felett lelövik, és a helyiek, a pásztorok (Dzsoko Roszics) bújtatják a nácik elől. A film nagyjából erről szól. Van benne ló, gyerek, szikes puszta, emberség, gonoszság, remény és áldozat.

A film történelmi szerepéről sokat elmond, hogy a bemutatója óta eltelt negyven év, ám az IMDb-n – mindössze 211 szavazat alapján – 5,9-es rankingen áll 2023 júniusának közepén. Ebből az oroszok 2,4-re értékelik, az amerikaik 6-ra, a magyarok 6,3-ra. Az angolok egészen szeretik (7,1), Kanadában pedig mintha imádnák (7,7). De ez is mindegy.

Mert azoknak, akik a Hosszú vágta forgatását át- és megélték, alighanem ez a film az egyik legemlékezetesebb alkotás. Csupán azért, mert a világpremiert abban az mozinak is használt épületben tartották. A terem zsúfolásig megtelt. Olyanok is érkeztek, akik előtte talán sosem jártak ott. Kendőben, öltönyben, kiöltözve jöttek. Statiszták, családtagok, Savage- és Hair-rajongók.

Ami pedig a filmnek annál a jelenetsoránál történt, amelyet ott, az állomáson forgattak, nos, az filmtörténeti esemény. Mert akkor kicsit veszített feszítettségéből a nézőtéri hangulat. Pontosabban elszabadult a jóság. Mert a nézd, Attila!; ott vagy a filmben, Marika!; ez meg te vagy, jé, Sándor! – és a csupa ilyen, szerethető, szívet melengető, büszkeséggel teli – felkiáltás miatt a film nézhetetlenné vált.

Volt ott minden: örömteli kacaj, tenyerek csattanása, rácsodálkozás, felugrálás, mutogatás... Olyasmi, ami addig soha. A fény ezúttal a nézőtérről áradt a falra, és nem az volt a fontos, ami odafent történik. Nem az számított, hogy ki mit énekel vagy szaval a színpadról. Abban a pillanatban eltűnt minden lenyomat a múltból: se munkásőrszóló, se Han Solo. Csak a boldogság áradt. A valóság megörökíthető pillanata, amelyre ma úgy emlékezünk, hogy bárcsak működne még ott a mozi. Leomlott falai, persze, most is állnak, csak éppen bennünk, valahol a lelkünk mélyén. Végtelen tekercsen pereg életünk filmje.

Budapest, 1965. június 25. Egy nyugatnémet gyártmányú Mercedes 190 SL roadster – két-három férőhelyes, nyitott sportautó – típusú gépkocsiban ülő statisztanőkkel forgatják a Három történet a romantikáról című kisfilmet a budai várban, a budavári Nagyboldogasszony-templom, ismertebb nevén Mátyás-templom mellett, a Szentháromság térnél. A film rendezője Sándor Pál, az operatőr Fazekas Lajos. A szereplők Major Tamás, Bárdi György, Garas Dezső, Rácz Zsuzsa és Kovács Ferenc színészek.
Budapest, 1965. június 25. Egy nyugatnémet gyártmányú Mercedes 190 SL roadster – két-három férőhelyes, nyitott sportautó – típusú gépkocsiban ülő statisztanőkkel forgatják a Három történet a romantikáról című kisfilmet a budai várban, a budavári Nagyboldogasszony-templom, ismertebb nevén Mátyás-templom mellett, a Szentháromság térnél. A film rendezője Sándor Pál, az operatőr Fazekas Lajos. A szereplők Major Tamás, Bárdi György, Garas Dezső, Rácz Zsuzsa és Kovács Ferenc színészek.
Fotó: Tormai Andor / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1964. február 26. A Lenke szerepét játszó Törőcsik Mari színésznő egyik jelenetét figyeli Hegyi Barnabás Kossuth-díjas operatőr és érdemes művész (b), Zolnay Pál rendező (b2), Ledniczky Károly fővilágosító és Németh György segédoperatőr (b3) a Négy lány egy udvarban című új magyar filmdráma forgatásán.
Budapest, 1964. február 26. A Lenke szerepét játszó Törőcsik Mari színésznő egyik jelenetét figyeli Hegyi Barnabás Kossuth-díjas operatőr és érdemes művész (b), Zolnay Pál rendező (b2), Ledniczky Károly fővilágosító és Németh György segédoperatőr (b3) a Négy lány egy udvarban című új magyar filmdráma forgatásán.
Fotó: Bojár Sándor / MTI Nemzeti Fotótár
Magyarország, 1964. június 20. Az Álmodozások kora című kisjátékfilm egyik jelenetének forgatása a Balatonban. A film a korabeli társadalom fiataljait leginkább foglalkoztató problémákat feszegeti, az ő mindennapi életüket mutatja be. A film író-rendezője Szabó István, operatőre Vámos Tamás.
Magyarország, 1964. június 20. Az Álmodozások kora című kisjátékfilm egyik jelenetének forgatása a Balatonban. A film a korabeli társadalom fiataljait leginkább foglalkoztató problémákat feszegeti, az ő mindennapi életüket mutatja be. A film író-rendezője Szabó István, operatőre Vámos Tamás.
Fotó: Friedmann Endre / MTI Nemzeti Fotótár
Magyarország, 1962. augusztus 1. Forgács Ottó operatőr beállítja Pécsi Ildikó (Noémi) és Csorba András (Tímár Mihály) színészek jelenetét, amikor Jókai Mór Az arany ember című regénye filmváltozatának Senki szigetén játszódó jeleneteit forgatják a Duna-kanyar egyik kis szigetén Magyarországon.
Magyarország, 1962. augusztus 1. Forgács Ottó operatőr beállítja Pécsi Ildikó (Noémi) és Csorba András (Tímár Mihály) színészek jelenetét, amikor Jókai Mór Az arany ember című regénye filmváltozatának Senki szigetén játszódó jeleneteit forgatják a Duna-kanyar egyik kis szigetén Magyarországon.
Fotó: Bojár Sándor / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1964. április 14. Bujtor István egyetemi hallgató a Tanúság című film egyik jelenetében a filmforgatáson. A filmet Mesterházy Lajos regénye alapján Bíró Zsuzsa írta, a rendező Keleti Márton, az operatőr Pásztor István. Bujtor István saját édesapját alakítja a filmben az 1944-es években.
Budapest, 1964. április 14. Bujtor István egyetemi hallgató a Tanúság című film egyik jelenetében a filmforgatáson. A filmet Mesterházy Lajos regénye alapján Bíró Zsuzsa írta, a rendező Keleti Márton, az operatőr Pásztor István. Bujtor István saját édesapját alakítja a filmben az 1944-es években.
Fotó: Bojár Sándor / MTI Nemzeti Fotótár
Káli-medence, 1970. július 22. Jancsó Miklós filmrendező utasítást ad a Vargha pátert alakító Madaras Józsefnek Égi bárány című filmje forgatásán. A filmet Hernádi Gyula írta, az operatőr Kende János. A felvétel készítésének pontos helyszíne ismeretlen.
Káli-medence, 1970. július 22. Jancsó Miklós filmrendező utasítást ad a Vargha pátert alakító Madaras Józsefnek Égi bárány című filmje forgatásán. A filmet Hernádi Gyula írta, az operatőr Kende János. A felvétel készítésének pontos helyszíne ismeretlen.
Fotó: Friedmann Endre / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1980. november Sándor Pál rendező (b) megbeszél egy jelenetet Kern András (k, Salamon András) és Garas Dezső (Stock Ede) színművészekkel a Ripacsok című filmje forgatásán. A felvétel készítésének pontos dátuma ismeretlen.
Budapest, 1980. november Sándor Pál rendező (b) megbeszél egy jelenetet Kern András (k, Salamon András) és Garas Dezső (Stock Ede) színművészekkel a Ripacsok című filmje forgatásán. A felvétel készítésének pontos dátuma ismeretlen.
Fotó: Farkas Tamás / MTI Nemzeti Fotótár
Magyarország, 1982. január 5. András Ferenc rendező új, A dögkeselyű című filmjének forgatása. A film főszereplője Cserhalmi György, operatőre Ragályi Elemér.
Magyarország, 1982. január 5. András Ferenc rendező új, A dögkeselyű című filmjének forgatása. A film főszereplője Cserhalmi György, operatőre Ragályi Elemér.
Fotó: Friedmann Endre / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1984. február 13. A Redl ezredest alakító Klaus Maria Brandauer (eredeti neve Klaus Georg Steng) osztrák színművész a filmfelvevő kamerába néz, Kovács Gyula kameraman társaságában, a Redl ezredes című magyar–német–osztrák-jugoszláv filmdráma forgatásán. A film rendezője és Dobai Péterrel közösen a forgatókönyv írója Szabó István. Operatőr Koltai Lajos.
Budapest, 1984. február 13. A Redl ezredest alakító Klaus Maria Brandauer (eredeti neve Klaus Georg Steng) osztrák színművész a filmfelvevő kamerába néz, Kovács Gyula kameraman társaságában, a Redl ezredes című magyar–német–osztrák-jugoszláv filmdráma forgatásán. A film rendezője és Dobai Péterrel közösen a forgatókönyv írója Szabó István. Operatőr Koltai Lajos.
Fotó: Friedmann Endre / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1984. március 12. Kovács András filmrendező (j1), Bíró Miklós operatőr (k) és a stáb A vörös grófnő címmel készülő, Károlyi Mihályné, Andrássy Katinka életét bemutató film forgatása közben a Lánchídon. Hátul Győri Péter (j2) rendezőasszisztens, Fülöp Zsigmond (j7 – a kamerába néz) és Ferenczy Csongor (b1, tengerész-egyenruhában) színművészek. A háttérben a Gresham-palota részlete.
Budapest, 1984. március 12. Kovács András filmrendező (j1), Bíró Miklós operatőr (k) és a stáb A vörös grófnő címmel készülő, Károlyi Mihályné, Andrássy Katinka életét bemutató film forgatása közben a Lánchídon. Hátul Győri Péter (j2) rendezőasszisztens, Fülöp Zsigmond (j7 – a kamerába néz) és Ferenczy Csongor (b1, tengerész-egyenruhában) színművészek. A háttérben a Gresham-palota részlete.
Fotó: Friedmann Endre / MTI Nemzeti Fotótár
Budapest, 1964. január 8. A csapó a táblát tartja a Pénzcsináló című film forgatásán a filmgyár Pasaréti úti műtermében Házy Erzsébet operaénekes elé (k), aki a filmben orfeumi énekesnőt alakít. A háttérben a kánkánlányok. A film rendezője Bán Frigyes.
Budapest, 1964. január 8. A csapó a táblát tartja a Pénzcsináló című film forgatásán a filmgyár Pasaréti úti műtermében Házy Erzsébet operaénekes elé (k), aki a filmben orfeumi énekesnőt alakít. A háttérben a kánkánlányok. A film rendezője Bán Frigyes.
Fotó: Bojár Sándor / MTI Nemzeti Fotótár