Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Pol cikkek
A bejelentettnél 35,6 millió forinttal kevesebbet osztott szét az MMK és azt sem a pályázati kiírásnak megfelelően - állítja Patrovits Tamás, a fiatalokat is magába tömörítő Manifeszt érdekvédelmi egyesület vezetője. Grunwalsky Ferenc a Kuratórium elnöke a Kecskeméti Animációs Fesztiválon (KAFF) ugyanis bejelentette, hogy idén 275 millió forint az animációsfilmek támogatási kerete, mégis az Animációs Szakkollégium 239,4 milliót osztott szét.
A maradék összeg nagy részét, 53 százalékát emellett ismét ugyanaz a két cég, a Kecskemétfilm és a MaRa Kft. kapta (ez utóbbi a köztartozás miatt jogilag nem tisztázott helyzetű Pannónia vezető tisztségviselőinek cégei által tulajdonolt cég), holott már évek óta ők zsebelik be a támogatások nagyrészét. Patrovitsot az állami pénzosztás filmtörvénnyel ellenkező részleteiről kérdeztük.
Már korábban is kaptak
"A támogatásból 60 millió forintot olyan filmeknek ítélték, amit legalább egy alkalommal már díjaztak, holott a támogatásban már részesített filmek a pályázati szabályzat szerint nem is pályázhatnának - kezdte Patrovits a döntésekkel szembeni kifogásait. - A pályázónak az MMK-nál el kell számolni, le kell adni a köteles példányt (vhs-t vagy dvd-t), garanciát kérnek az önrészre a film megvalósításához, és hát ezeket a feltételeket csak akkor lehet teljesíteni, ha az ember elkészíti a filmet. A maradék pályázati összeget is csak akkor adják át, amikor leadjuk a filmet és elszámolunk vele."
Ember tragédiája forever
Ugyanezért nem pályázhatott volna Jankovics Marcell sem, ennek ellenére idén újabb 15 millió forintban részesült. "Soha nem írtak ki úgy pályázatot, hogy csak a film egyes jeleneteire, megkezdett film folytatására lehessen pályázni, a filmet el kell készíteni teljes egészében, ha nem, akkor nem teljesítette a pályázati feltételeket és vissza kell fizetni a pénzt, és nem pályázhat legközelebb" - magyarázta Patrovits. Jankovics 1989 óta készíti "soha el nem készülő" filmjét, Az ember tragédiáját, amire eddig körülbelül 150 milliót kapott részletekben.
Nem is csinálták meg?
Patrovits még rámutatott arra is, hogy a MaRa Kft. öt pályamunkája kapott összesen 30 millió forintos támogatást, holott már csak azért sem indulhatott volna a pályázaton, mert nem teljesítette az előző évi pályázat feltételeit: bár vállalták, hogy a KAFF-ra elkészítik a 2004-ben támogatott filmeket, de a csapatukból Patrovits elmondása szerint két kisfilm összesen 7,3 millió forintnyi támogatással nem készült el.
"Az MMK továbbra sem teszi elérhetővé, hogy pontosan kik, hányszor és milyen pályázati összegekért indulnak sikeresen vagy sikertelenül a pályázatokon, milyen arányban részesedve a kért pályázati összegekből" - tette hozzá a Manifeszt elnöke. Szemadám György az Animációs Szakkollégium elnöke az Index kérdéseire csak annyit válaszolt: "Ebből már bőségesen elegem van. Viszontlátásra!"
Állandó arányok
De nem csak az Indexet nem tájékoztatják az MMK képviselői. Manifeszt fél év után sem kapott választ azokra a levelekre, amelyekben a közalapítvány törvényes és átlátható működésére vonatkozó kérdéseiket tették fel az MMK főtitkárának, Tóth Erzsébetnek. Holott Tóth február elsején azt nyilatkozta az Indexnek, hogy egy héten belül minderre reagálnak. Ezúttal el sem tudtuk érni a főtitkárt.
A Manifeszt tavaly az Állami Számvevőszék vizsgálatát kérte azt kifogásolva, hogy az MMK alapítói köréhez közelálló két cég, a Pannóniafilm Kft. és a Kecskemétfilm Kft. kasszírozhatta 1999-től a támogatások többségét: együttesen 56,87 százalékot, a 20 millió forintnál nagyobb támogatások esetében pedig több mint 75 százalékot nyertek el az animációs alapból. A Manifeszt statisztikája szerint a nyertes pályázók között jelentősen túlreprezántáltak az idősebb alkotók, főként az 50-en túliak. Patrovits szerint mégis "az igazi probléma az, hogy bizonyos alkotókat és stúdiókat támogatnak kiemelten, és nem a forgatókönyvek alapján döntenek". Az ÁSZ a vizsgálatokat a 2006-os ellenőrzési tervbe próbálja beilleszteni.