Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Stenk cikkek
„Mindig is nagyon tetszett a Pilvaker koncepciója, és az előzőn is ott voltam, hogy drukkoljak Halott Pénz haveromnak, aki akkor még nem volt akkora sztár, mint manapság. Viszont most csinálunk egy közös számot, így talán én is lehetek akkora sztár, mint ő, és mehetek fellépni fesztiválokra” – kezdi a mesélést Fluor a Pilvakerről, miközben nevet, és rendel egy adag nachost a farkaséhségére.
Fluor nagyon fiatalon tűnt fel a 2000-es évek hiphop színtéren, mindössze 16 éves volt megnyerte az Animal Cannibals tehetségkutatóját. Az akkor még Fluor Filigrán néven rappelő előadó a hazai undeground hiphop egyik meghatározó figurája lett a szellemes, provokatív és sokszor nagyon vulgáris dalszövegeivel. Aztán 2011 elején elhagyta a Filigrán utótagot és sokkal popérzékenyebb stílusra váltott. Ekkor jött ki a Mizu? klipje is, ami 16 milliós nézettségnél tart, valószínűleg az egyik legnézettebb magyar zenei videó, ami már a Youtube megjelenése után készült. Tele volt vele a magyar sajtó, talán még az erősen megosztó közszereplő státuszt is elérte, hogy aztán ismét kicsit a háttérbe vonuljon. Most viszont ő is bekerült a hazai rapperekből álló alkalmi all-star csapatba, a Pilvakerbe.
„Imádtam a Feltámadott a tenger feldolgozást, és örültem, hogy végre az embereknek nem az jut eszébe a rapről, hogy beállunk a kölcsönkapott luxusautó elé, kirakjuk az óriási csöcsű bulákat, és elmondjuk, hogy mindenki meg lesz ölve.” Az utóbbi időben kicsit nagyobb hangsúlyt fektetett a hiphopra, és visszavett a popos vonalból.
„Többen írják, hogy mennyire jó, itt van a régi Fluor, de én hasba szúrnám magam, ha megint úgy viselkednék, mint 16 évesen. Teljesen másképp állok ma mindenhez, többek között a médiához is. Akkor úgy gondoltam, hogy a média tele van mumusokkal, akik ülnek a fotelben, és azon tanakodnak, hogyan mossák ki az emberek agyát. Közben rájöttem, hogy ezekkel az emberekkel semmi gond nincs, sőt, rengeteg jó fej médiamunkást megismertem. Egyébként szó sincs arról, hogy megint csak rapdalokat csinálnék, nyáron például jön egy elektronikus projektünk Diazzal.”
Diaz egyébként az egyik legfelkapottabb producer most itthon, Caramelnek, a DSP-nek és a Hősöknek is ír zenéket, emelett rappel és az utóbbi időben énekel is. Az idei Dalban például a Szécsi ikrek számán is dolgozott illetve a Fluorral való munka sem ismeretlen számára.
Még a Pilvakerre mindenképp vissza kell térni, hiszen nemrég 11 slam poetrys mondta vissza a szereplést cenzúrára hivatkozva. „Megkeresett a Red Bull, hogy egy pozitív, irodalmi-történelmi darabot adjunk elő, konkrét koncepció alapján. Azt is tisztáztuk, hogy ne vonódjon be az aktuálpolitika, és ebben szerintem semmi meglepő nincs. Ha én egy cég vagyok, akkor elmondom, mi az elképzelésem, és kikötöm, hogy mit szeretnék látni a végén, és mit nem. Abszolút nem szorítottak minket korlátok közé, mi például a Walesi bárdokból egy tök laza dalt hoztunk össze, amiben Eduárd egy szemét genyó, de ez senkinek sem csípte a szemét. Egyszer dalt kellett csinálnom egy reklámhoz, és végül a huszonegyedik verziót fogadták csak el, szóval én huszonegyszer írtam át a szövegemet, mert ez volt a megrendelő kérése.”
Persze ez más helyzet. „A slam poetrynek pont az a varázsa, hogy nem alkalmazkodik, nagyon underground és nem is akar más lenni. Még az is meglehet, hogy az a műfaj halálát jelentené, ha ennél komolyabban felkapnák. Nekem például Závada Petitől az Ahol megszakad az egyik kedvenc könyvem, és kifejezettem szeretem ezt az egészet, néha olvasgatok slames írásokat is.”
Az utóbbi időben direkt szerepel kevesebbet a sajtóban, és erősen megválogatja, mi az, amit elvállal. „Amikor felhív egy magazin, hogy van-e olyan szomszédom, aki szokott sütit sütni, akkor egyszerűen nem tudok érdeklődést mutatni. Megtaláltak egy nagy kertévés celeb-reality sorozattól is, de nem volt kedvem hozzá. Illetve lett volna az a pénz, amiért talán megjön, de az olyan összeg lett volna, amit nem tudtak volna megfizetni. Egyébként meg előre megírt forgatókönyv alapján az lett volna érdekes, hogy kivel csókolózom este 10 után, nem pedig az, hogy dalszöveget írok otthon. Nem akarom, hogy a megélhetésem a bulvárújságoktól vagy ilyen műsoroktól függjön” – fejezi be, hogy végre ehessen már.
A Dalban sem láthattuk őt, pedig több itthon már befutott produkció is jelentkezett a tehetségkutató műsorba. „Néztem, drukkoltam is a szereplőknek, hiszen a zenetévék lassú eltűnésével az interneten kívül alig maradt csatorna a megjelenésre. De én tökre nem érezném jól magam, ha Csiszár Jenő vagy Kovács Kati kritizálna, mert bár tisztelem és szeretem őket, azt megkérdőjelezem, hogy értenek a raphez. És egyelőre élvezem, hogy van civil életem”.
Még arról is beszélt, hogy a kevés szerencsések egyike, aki kizárólag a zenélésből képes megélni. „Nyilván az olajfinomítómat még nem tudtam megvenni, de egész jól eléldegélek ebből. Azért hozzátenném, hogy én is albérletben lakom, robogóval járok, teljesen átlagosak a körülményeim. Mondjuk néha kapok ingyen dolgokat csak azért, mert láttak a tévében. Lehet, hogy itt sem kell majd kifizetnünk a kávét és a nachost, mert látták, hogy fotóztok, és akkor úgy dőlhetek hátra este, hogy na, ez egy jó nap volt, ma is megúsztam egy ezrest.” (Végül nem úsztuk meg, csak mondom.)
Az utóbbi években rég látott népszerűségre tett szert itthon a hiphop, az olyan produkciók, mint a Hősök, az Akkezdet Phiai, Halott Pénz vagy a DSP bekerültek a tévébe és a rádióba, a Pilvaker sem jöhetett volna talán létre a műfaj térhódítása nélkül. Azonban a mára visszavonult SP-n és Fluoron kívül mindegyikük kerüli a közszereplést.
„Azért sok megkeresés nem érkezik feléjük, de szegény Hősök még így is rendszeresen megkapják, hogy eladták magukat. Nekik sokkal jobban oda kell figyelni, mint nekem, mert én simán bejátszhatnám azt, hogy 10 évig bohóckodok a megélhetésiceleb-műsorokban, aztán visszajövök retrósztárként haknizni. Engem már rég beraktak abba a skatulyába, hogy médiakurva vagyok, ezért csak a saját jó érzésem befolyásol a szereplések elvállalásánál.”
Ami egyébként az állítása szerint nem is azonos önmagával. „Nem vagyok egy nagyon magamutogató figura. Lelkileg iszonyatosan nyomasztó volt az az időszak, amikor az utcán lépten-nyomon megállítottak az emberek, és semmit nem tudtam csinálni a rám tapadó tekintetek nélkül. Szó sincs róla, nagyon jólesik, ha az emberhez odajönnek, hisz ez valamilyen szinten a karrierje elismerése, de ha egyszerűen nem vagy celeb alkat, akkor nem tudod megerőszakolni magad.”
Egyáltalán nem érzi kellemetlennek, hogy mondjuk a Pilvakerhez hasonló projektek mellett rendszeresen lép fel falunapokon és hasonló eseményeken. Ő ezt a legtöbb fellépővel ellentétben simán bevállalta úgy, hogy ne ragadjon meg a Nóta TV rotációjában, és még élvezni is tudja, amikor a káposztaszépségverseny és a szalonnasütés között lép fel egy családi majálison. Régebben privát bulikat és születésnapokat is vállalt.
A Mizu most éppen 16 milliós nézettségnél jár, és elképzelhető, hogy nem lesz ennél sikeresebb száma, de ez őt egyáltalán nem zavarja. „Nincs olyan célom, hogy majd a következő klipemmel ennyi és ennyi milliót akarok összeszedni. Sokkal jobban vágyom egy értő, kitartó közönségre, mint hatalmas számokra a dalaim alatt. Orfűn és a Strand fesztiválon rengeteg pozitív élmény ért, semmi fikát nem kaptam.”
Kérdeztem, hogy betalálják-e még, hogy a népszerűsége miatt cinkeljék, de azt mondja, már csak egy-két rapper maradt, akik lekéstek a nagy hype-ról, nem szólogat be senki.
Sokáig nagyon aktív volt Facebookon, ami azóta kötelező lett minden feltörekvő zenész számára. „Mindig azt szoktam felhozni példának, hogy ha a számokat nézzük, akkor a Gumimaci Magyarország legsikeresebb előadója. Már kiégtem a Facebookkal kapcsolatban, nem fogok kiscicás képeket rakosgatni csak azért, hogy pörögjön a talking about.”
Az egészben az is közrejátszott, hogy a Facebook annak idején eltűntette a személyes profilját, amikor az ál-Fluorok addig jelentgették őt fel, amíg a Facebook törölte őt. „A múltkor odajött hozzám a technikus a művházban, hogy milyen kurva jót beszélgettünk tegnap. Már beletörődtem, hogy vannak ilyen kamu profilok, és azt csinálhatnak, amit akarnak.”
A magyar hiphop feltörésével a keményebb politikai és társadalomkritikai szövegek is kezdenek háttérbe szorulni, a nagyobb, fontosabb előadók közül talán csak a Hősök Tűz lesz című száma volt képes tényleg karcosabb hangot megütni az itthoni politikai helyzettel kapcsolatban az utóbbi időben. „Volt egy nagyon erős közéleti energia, amit szerintem Dopeman el is vitt magával. Nagy negatívérzelem-mennyiségen osztozik a magyar hiphop, és ha ő vagy Fankadeli keményebben odalép valakinek vagy valaminek keményebben odalép, akkor a többieknek már nem nagyon jut az energiából."
Rovataink a Facebookon