Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMMegkorbácsolták a savköpő tévés lelkészt
További Stenk cikkek
Nagyon bírtuk a budapesti Dope Calypso garázspunk zenekar idei nagylemezét, így csak örülünk annak, ha nálunk debütál most a Goodbye Monkey c. számukhoz készült videó, amiben egy televíziós lelkészt alakít az énekes.
A klipet Szabó Áron rendezte, akitől nemrég láthattuk a Bábelnek forgatott retró sci-fi videót és egy magyar háborús rövidfilmet is amellett, hogy tavaly az egyik munkája bekerült az év legjobbjai válogatásunkba. Ebben Sarkadi Miklós énekes-gitáros egy amerikai filmekből ismerős karaktert, a televíziós lelkészt alakítja, de feltűnik benne Bakó Balázs dobos is valamiféle kém szerepében. Az alig két és fél perces videó akár egy régi exploitation film is lehetne vér nélkül, láthatunk benne dobócsillagként eldobott feszületet, savat köpő, megkorbácsolt lelkészt és egy rakás bizarr jelenetet. Megpróbáltunk rákérdezni erre a zenekarnál, de ők annyira tökéletes leírást küldtek, hogy inkább változtatás nélkül közöljük.
"Ahogy a dal címe is sugallja, az opus témája gyengéd búcsúzás a majomtól.
Természetesen a legmélyebb tudati rétegekben kell gondolkodni, tehát nem emberi érzelmekről, sőt nem is kizárólag az emberszabásúakról (Pongidae) van szó, nyugodtan elővehetjük a hallgatáshoz Brehm Alfréd hiánypótló tudományos munkáját, és lapozgathatjuk a mesteri nyomatokat a főemlősök fejezet majomszekciójában (Simiae) a kozmikus érzelmi kitettség hatásmaximalizálása érdekében.
Azonban jogosan merül fel a művelt olvasókban a kérdés, hogyan is kapcsolódik össze a megindító dal mély-zoológiai témája, a mozgóképes színrevitelben szereplő gonosz televíziós hittérítő karakterével?
Nos, mint azt oly sokan tudják Brehm Alfréd édesapja Brehm Krisztián Ludwig nem kizárólag ornitológus, hanem 1864 júniusában bekövetkezett haláláig Renthendorf község lelkésze is volt, tehát a kérdésre a válasz: a megindító dal mély-zoológiai témája, a mozgóképes színrevitelben szereplő gonosz televíziós hittérítő karakterével mindössze lazán kapcsolódik.
Ám a kozmikus érzelmi kitettségnél maradva gondoljuk végig, ugyan milyen karakterrel ábrázolható a megrázó végleges búcsú kedvenc skarlátarcú majomegyedünktől? Akad-e jobb szimbóluma a végleges lemondásnak, a köztudatból történő lassú ám visszafordíthatatlan kifakulásnak, mint a hitét vesztett pap, aki bonyolult érzelmi haláltáncát saját hamis dicsfényének béklyóiban járja? Aki a hit és erény halovány glóriáját halogén vonalizzóval felszerelt szimmetrikus tükrű harsány rivaldalámpákra cserélte?
Soha nem fog kiderülni."
A Haunebu- és Kollaps-tagokból alakult Dope Calypso 2014-es bemutatkozó nagylemeze befért a kedvenc albumaink közé, ahogy az idén megjelent Banzai! Banzai! Banzai! című lemezükre is majdnem maximális pontszámot adtunk. Nemrég felléptek a pozsonyi Waves fesztiválon is, legközelebb most szombaton a kecskeméti Kilele Music Caféban lépnek fel a Baron Mantis társaságában, majd december 12-én Debrecenben.
Rovataink a Facebookon