Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMItt az első Sziget-élményről szóló film, a Free Entry
További Stenk cikkek
A Free Entry két lány barátságának történetét meséli el a Szigeten: hamis jeggyel, bizományba vásárolt fűvel lógnak be a fesztiválra. Lángosoznak, söröznek, ismerkednek, koncerteket néznek, közben egymással is versengenek a pasikért. (Kritikánk itt olvasható).
A Free Entrynek a fesztivált elkapó hangulat és friss hangvétele mellett a különlegességét az adja, hogy
Ez az első játékfilm ugyanis, amiben a fesztivál nemcsak epizódszerepet kapott, mint például az Egyetleneim című filmben. A rendező, Kerékgyártó Yvonne a Sziget pezsgéséhez igazította a forgatási módszerüket, direkt kis kamerákkal forgattak. A fesztiválozók gyakran elkezdtek a lányokkal beszélgetni, viccelődni a jelenetek forgatása közben, és a színészek gyakran a szigetlakókat is bevonták a jelenetekbe. Van pár olyan pillanat, ami a stábot is meglepte, ezeket, ha jól sikerültek, igyekeztek benne hagyni a filmben.
„A film fogadtatása meglepően pozitív volt” - mondta Pusztai Luca, a film főszereplője. „Több év után ért be a sikere. Az például fantasztikus élmény, hogy többek között Texasig is elért. A Wiesbadeni filmfesztiválon pedig sokan ott voltunk a stábból is, és az egészet nagyon élveztük. Amerikában nagyon lelkes közönséggel találkoztunk, számukra is abszolút átjött a lázadás hangulat, amit szerettünk volna ábrázolni” - fűzte hozzá a rendező.
A főszereplőket a film elindította a színészi pályán: Pusztai Luca 17 éves volt, amikor a páréves forgatás előtt megkapta Betti szerepét. "Betti suta és naiv karakteréből a sutasága kevésbé jellemző rám, de a naiva karakterem változatlan. A film óta bőséges tapasztalat ért, így már az összetettebb szerepek megformálása könnyebb feladat lett" - mondta erről. A reakciók pozitívak voltak: "Akik látták a filmet, azok dícsérték a természetes játékomat, és szerethetőnek tartják a figurát, ami meg persze rohadt jól esik."
Pusztai Luca azóta lediplomázott angol szakon, és a Gór Nagy Mária-színitanodában is végzett. Most a Manifesztum Színház alkotóműhely tagja, a Bakelitben fut az Át a Rozsföldeken, amiben több női szerepet alakít, illetve Formanek Csabával próbálják a Kirke című darabot. Gyakran hívják castingokra: "utoljára Gesztesi Károly és Jeles András új filmjébe hivtak próbafelvételre egy szerepre. Mivel ezekre nem is jelentkeztem, gondolom a film alapján találtak rám".
Barta Ági 'V'-t alakítja, aki elsőre egyszerű bajkeverőnek tűnik, de a problémás tinikhez hasonlóan összetettebb ennél. Ági a film bemutatója óta a Kaposvári Egyetem színészszakos hallgatója. Rendszeresen tűnik fel a Nemzeti Színház darabjaiban. Látható Weöres Sándor Psychéjében, a premier darabok közül pedig a Részegekben és a Csíksomlyói Passióban, de szerepelt Cristina Grosan Éjszakai festés című kisfilmjében, amit nemrég a Palm Springs-i Filmfesztiválon vetítettek. "A Free Entry miatt sok castingra hívnak. Legtöbben a dekadens tinilány karaktere miatt keresnek, de ez nem zavar, huszonévesen még játszhat az ember ilyen szerepeket - ecsetelte Barta. - Egyetem után szeretnék majd egy társulathoz tartozni, de keresni fogom az alternatív alkotóközösségeket, munkákat, ahol más tempóban, más szempontok szerint tud alakulni egy próbafolyamat, mint ahogy a Free Entry is készült."
A film férfi főszereplője, Sándor Péter zenés-színész, aki az SZFE harmadéves diákjaként játszotta A helyes drogdílert, Wolfot. Azóta a Társasjáték című sorozatban, a Félvilág és a Ketten Párizs ellen című filmekben is láthattuk, a Madách Színházban pedig Enjolras szerepét játssza a Nyomorultakban. „A Free Entryben még nagyon zárt légkörben voltam, kicsit sötéten láttam a dolgokat az egyetemen. Azóta érzelmileg sokkal több mindent megtapasztaltam, amit színészként is tudok hasznosítani. A Free Entry az elsőfilmes műhelymunkám, bár én két-három napot forgattam csak, úgy érzem, a filmben sikerült megtalálni azt az irányt, amit a filmes jelenlétről gondoltam.”
A rendező, Kerékgyártó Yvonne 2014-ben diplomázott a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. A Free Entry óta reklámokat készít, íróként dolgozik. Óraadó a MOME-n és a Filmalap Inkubátor nevű tehetségkutató programjában idén második alkalommal lesz mentor. „A Free Entry pozitív fogadtatása sok erőt adott a további munkáimhoz. Bízok abban, hogy egy jó stábbal bármit meg lehet alkotni. Ahogy a Free Entryt a Berlinale Script Station programjába vittük a befejezése előtt, úgy az új filmterveimet is igyekszem nemzetközi fórumokon fejleszteni, most ezeket a terveket kell elindítanom itthon is” - mondta a rendező, aki jelenleg egy Bath Of Blood munkacímű horrorfilmet fejleszt, amivel márciusban kijutott egy nemzetközi ko-produkciós marketre. A másik filmterve címe: Tíz lépés a boldogsághoz. Ez egy napjainkban játszódó apa-lánya történet, amiben inkább a humor dominál.
Bacskai Brigitta elsőéves volt az SZFE vágó szakán, amikor belecsöppent az utómunkába és mivel a vágás a forgatásokkal párhuzamosan zajlott, három évig dolgozott a filmen. Jelenleg Norvégiában tanul vágómester szakon, ahova a felvételihez a Free Entryt adta be referenciaként. A kétéves képzés alatt egy nagyjátékfilmet készítenek el, aminek már az előkészítése folyik. "Nagy lehetőség volt rögtön nagyjátékfilmmel indítani az iskolát. Yvonne-tól nagy bizalmat és szabadságot kaptam, ami sokban segítette a munkámat. Egy kísérletezgetős anyagról volt szó. Elengedtem minden előzetes felfogást a vágásról és csakis a felvett anyagban rejlő lehetőségekre koncentráltam." Azóta lediplomázott, dolgozott script supervisorként és tanított vágást a MET (korábban BKF) egyetem animáció tanszékén.
Különleges szakmai utat járt be Kastner Judit, aki gyártásvezetőként került a Free Entry stábjába, de az évek alatt producerré lépett elő. Ő tartotta kézben a produkciót, szervezte újra a stábot évről évre és tartotta fenn az együttműködést a Szigettel, a zenekarokkal, valamint Romwalter Judittal és Huszár Viktor Dénessel, a film ko-producereivel. „Yvonne-nal a rendhagyó forgatástól kezdve, az utómunkán át a film fesztiváloztatásáig és internetes forgalmazásáig mindent együtt csináltunk végig . Remélem a közeljövőben új közös projektbe tudunk kezdeni. A Free Entry hároméves készítése egy életre szóló iskolát jelentett gyártásvezetői és produceri szempontból is.” A film bemutatása óta saját boutique gyártócéget indított, ami elsősorban klipekkel és reklámokkal foglalkozik. Judit jelenleg két nagyjátékfilm fejlesztésén dolgozik Vandad Kashefi brit rendezővel.
A filmet nem folytatják, bár gondoltak arra, hogy a Free Entry folytatásaként a harmincas éveiben járó Betti és V elmehetnének mondjuk az angliai Glastonbury Festivalra pasizni, de aztán inkább elvetették az ötletet.
Rovataink a Facebookon