Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMEnnél nagyobb inspiráció nem is kell
Októberben hirdettük meg, hogy a Gorillaz koncert idejére a zenekar idehozza a környezettudatos stúdióját, az E.ON segítségével épített Kong Solar Studiót, amit néhány szerencsés magyar zenész is használhat majd a koncert után. A stúdió maga egyébként egy felpimpelt lakókocsi, ami napelemekkel begyűjti az energiát, és este pedig azzal az energiával lehet használni benne az eszközöket. Eddig csak a Gorillaz saját fesztiválján, illetve a pesti állomás előtt Münchenben lehetett megnézni, a magyar koncert előtt órákig álltak sorba emberek a pocsék idő ellenére, hogy belekukkantsanak.
De a lényeg: a jelentkezők közül végül a Stenk és a Gorillaz három magyart választott ki, ők kollaborálhattak egy közös szám erejéig ebben a stúdióban. A rapper Kapitány Máté, a vokalista Ress, és a producer Krám Berev pár órát kapott, hogy nagyjából második találkozásra összehozzanak egy tracket, amiből már most tudunk mutatni egy részletet, de a teljes változatot majd jövő héten tudjátok meghallgatni a Stenken. A nyertesekkel még a felvétel és a Gorillaz-koncert előtt beszélgettünk.
Teljesen idegenek viszont nem voltak a verseny előtt, Ress és Kapitány Máté már dolgoztak együtt, ráadásul egymás anyagain: 2017-ben jelent meg a Világegyetem című minialbum az előbbitől, az Ezüstfekete pedig az utóbbitól, és keresztbe vendégszerepeltek egymás cuccain. Kapitány Máté három éve állt neki felvenni a 27 perces Ezüstfeketét, ami azért tartott ennyi ideig, mert mindig jöttek ötletei, és mindegyik számhoz legalább négy különböző alapot csinált saját magának.
„Mindketten úgy jelentkeztünk, hogy egyáltalán nem szóltunk egymásnak” - mondja Ress, aki akkor vette észre, hogy valami nem okés, hogy a Soundcloud oldalán egyre csak növekszenek a hallgatások. (Ress egyébként már komplett életművet épített fel, klipjei vannak Youtube-on több ezres nézettséggel, még ha nem is pörög a köztudatban, legalább online van kereslet a lassú, trapes r&b-re) Arra nem számítottak, hogy egyszer itt fognak ülni, a Budapest Sportaréna backstage-ében, és az kérdéseimre válaszolnak.
Kapitány és Ress pontosan úgy néznek ki, mint akikről elképzelem, hogy otthon csinálják a füstös hiphopot és r&b-t, de a Gorillaz harmadik választotta, Kram Berev (aki a lelkemre kötötte, hogy ne használjam az eredeti nevét) egy fehérre mázolt arcú, kontaktlencsét viselő, szerencsére emberhangon beszélő figura. Kram más néven, másféle zenét már csinált, de úgy döntött, hogy egy teljesen új szerepet talál ki magának. Fel is kellett gyorsítania a folyamatot, mert még sehogy nem állt ezzel, amikor jelentkezett a Solar Studio-felvételre, az utolsó pillanatban látta meg a jelentkezést, és szerencsére pont nála volt a laptopja.
Végre ez a produkció az, amiben én leszek egyedül. (…) Nem a személy a lényeg, hanem a produktum, amit előállítok.
A terve az volt, hogy a Kram-figurát majd szépen lassan adagolja a világnak saját magát, akart videoklipet, fotózást, logót, hasonlókat, de most a Gorillaz miatt az egészet turbófokozatra kellett kapcsolnia, de szerencsére örült neki, hogy ezt a folyamatot a nyakába szakadt kollaboráció megsürgette.
Én rettenetesen izgulnék, ha valaki azt mondanám, hogy figyu, most fel kell venned pár óra alatt egy számot két teljesen idegen emberrel. Ők is kicsit tartottak tőle, de Ress azt mondja, hogy a nyomás miatt abszolút az volt bennük, hogy most a lehető legjobbat kell kihozni magukból, és olyasmit kell csinálniuk, amikre büszkék lehetnek.
A teljes szám csak jövő héten fog megjelenni, de mi kaptunk egy ízelítőt belőle:
Egy nappal később, miután hajnali háromig vették fel a számot, felhívtam telefonon a producer Kramot, hogy meséljen arról, milyen volt a Kong Solar Studióban felvenni a cuccot.
Tényleg az őszinteséget hallom a hangján, amikor azt mondja, hogy nagyon jól sikerült összedolgozniuk, és egy nagyon fasza tracket sikerült összerakniuk, ráadásul Kapitány szerint abszolút Gorillaz-hangulatú volt a helyszín. Négy órájuk volt rá, és hiába volt tök jól, mindenféle analóg kütyüvel meg szintetizátorral felszerelve a stúdió, az idő szűke miatt viszont ezekkel kísérletezni nem nagyon tudtak. Úgyhogy a komfortzónájában maradt inkább, és a laptopját használta. A stúdióban csak a felvétel zajlott, a masterelést majd otthon fogja befejezni. De a felvétel közben gyorsan megértették egymást, „a legtöbb dologban teljesen egyetértettünk”, fennakadás az szinte soha nem volt.
A Szél című számot a héten fogjunk bemutatni itt, a Stenken.
Rovataink a Facebookon