Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMTovábbi Stenk cikkek
Zsinórban harmadik éve emelkednek a zeneipar bevételei, ami kifejezetten jó hírnek tűnik, azonban a dolog egyetlen apró szépséghibája, hogy 15 évnyi csökkenés után kezdtek el felfele mászni a mutatók.
Hogy néz ki a 2017-es felmérések szerint a zeneipar?
A 2017-es bevételek az 1999-es csúcstartó eredményeknek csak a 68,4 százalékát teszik ki. Az IFPI - a zeneipar nemzetközi szervezete - nemrég adta ki a 2017-es évről szóló jelentését. A statisztikák összességében világszerte 8,1%-os növekedést mutatnak az előző évhez képest. Sok a visszaeső szegmens, a fizikai formátumú termékek eladása 5,4 százalékkal csökkent,
míg a letöltések bevételei brutális mértékben, 20,5 százalékot estek.
Ezekkel szemben a streaming szolgáltatók bevételei 54 százalékos növekedést mutatnak. Úgy tűnik, tovább erősödik az irány, hogy az emberek inkább korlátlan zenefogyasztásért fizetnek a hangfelvételek birtoklása helyett. A Spotify-hoz hasonló szolgáltatók (Deezer, Apple Music, stb.) 176 millió előfizetőnél járnak, de több százmillióan az ingyenes, reklámalapú verziókat használják, ami kevesebb bevételt jelent a zeneipar szereplőinek.
A digitális szegmens bevételei már az összbevétel 54 százalékát teszik ki, az USA-ban - a világ legnagyobb piacán - már 75 százalékos az arány. Utóbbinak majdnem fele, 47,6 százaléka csak a streaming.
A skandináv országokban és az egész világ összesített eredményeit nézve is magasan a streaming a legnépszerűbb.
A zenefelhasználásból befolyt összegek is nőttek 3,2 százalékkal, ide tartozik a rádiós játszás, többszörözés, üreshordozó-díj és társaik. A szinkronizációs, vagyis a hangfelvételek egyedi, speciális felhasználásából (filmekhez, videojátékokhoz megvásárolt jogok) származó bevételek 9,6 százalékot ugrottak 2017-ben.
A piac legnagyobb résztvevői
A legnagyobb piacok csökkenő sorrendben: USA, Japán, Németország, Egyesült Királyság, Franciaország, Dél-Korea, Kanada, Ausztrália, Brazília, Kína. Kína egyébként most először került be a top10-be, ehhez nagyon erősen hozzájárult az elmúlt 10 év szemléletváltása, komoly intézkedéseket vezettek be a kalózkodás visszaszorítására. Az ország lakossága egyébként nagyobb, mint az őket megelőző kilencé összesen, ezért erősen befolyásolhatják a piac nemzetközi alakulását.
A legnagyobb problémának változatlanul a value gap, vagyis az értékhézag tűnik. A Youtube vezetésével pár videostream-szolgáltató az elavult jogszabályok használatának köszönhetően indokolatlan versenyelőnyre tesz szert. A náluk fogyasztható zenei alkotások jelentős részét hozzák a bevételnek, azonban ennek nagyon kis hányada forog vissza a szerzőkhöz, alkotókhoz.
Az audio streaming (előfizetéses és reklámalapú) szolgáltatók összesen 272 millió felhasználóval rendelkeznek, ami 5569 milliárd dollár bevételt jelentett a 2017-es évben. Ezzel szemben a videostream-felhasználók 1,3 milliárdan vannak (nagy részük Youtube), és 856 millió dollárt hoztak a piacra.
Kik voltak a legnépszerűbbek és hozták a legtöbb bevételt?
- Ed Sheeran vitte a Dagobert Bácsi-díjat, ő hozta a legtöbb pénzt a zeneiparnak,
mögötte ilyen sorrendben végeztek a legnépszerűbb előadók:
- Drake
- Taylor Swift
- Kendrick Lamar
- Eminem
- Bruno Mars
- The Weeknd
- Imagine Dragons
- Linkin Park
- The Chainsmokers
A legnépszerűbb számok top10-e pedig így fest:
- Ed Sheeran: Shape of you
- Luis Fonzi: Despacito
- The Chainsmokers & Coldplay: Something Just Like You
- Bruno Mars: That's What I Like
- The Chainsmokers: Closer
- Kendrick Lamar: HUMBLE.
- Charlie Puth: Attention
- DJ Khaled: I'm the One
- Ed Sheeran: Perfect
- Imagine Dragons: Believer
Ed Sheeran tehát vitte a pálmát a legnépszerűbb előadóként, két száma is bekerült a top10-be és azt is sikerként könyvelheti el, hogy Új-Zélandon 250 ezren hallgatták meg élőben, ami olyan, mintha minden 19. ember az országból ott lett volna valamelyik koncertjén. Nyilván ez úgy lenne valós adat, ha mindenki csak egy koncerten vett volna részt, de azért el kell ismerni, nem volt rossz éve Edward Christophernek (igen, amúgy ez az eredeti neve).
Mi a helyzet itthon?
A fizikai értékesítések nem meglepő módon Magyarországon is csökkentek, egészen pontosan 7,9%-kal. A digitális letöltések összbevétele pedig 16%-ot esett. A teljes digitális bevételnél viszont itt is van növekedés, méghozzá 24%-os. Ebben nagy szerepe van a streaming 31%-os bővülésének.
A növekedés biztató lehet, de a 2000-ben mért értékesítések rekord összbevételének a jelenlegi számok 30%-át sem teszik ki. Nálunk a jogdíjakból származó bevételek vezetik a versenyt, a digitális piacunk pedig még mindig jelentős lemaradásban van.
Rovataink a Facebookon