A legmenőbb hollywoodi filmes lánya még imbolyog a középszerű és az érdekes közt

2023.02.25. 15:58

Van, mikor minden lehetőség megadatik egy előadónak, hogy bizonyítsa rátermettségét, ez valahogy mégsem jön össze. Ahogy Hollywood sikeréletéről mesélik a színészek, a végtelen lehetőségek nem mindig szülnek végtelen megoldásokat is. Ha az ember első dalát már rögtön az Interscope Records adja ki – a Universal Music Group egyik zászlóshajója –, akkor adódik a kérdés, hogy tulajdonképp milyen leküzdendő akadály marad még.

A nagy lehetőségekkel sokszor járt nagy győzelem is, és voltak előadók, akik remekül alkalmazták a „végtelen” erőforrásokat. Ezzel szemben az akadályok rombolhatják, közben mégis inspirálhatják is a kreatív ötleteket, és néha a túl jó pozíció maga silányítja el az eredményt. Hellyel-közzel így járt Gracie Abrams is, J. J. Abrams – a Lost és az új Star Wars-trilógia producerének, az Armageddon forgatókönyvírójának, a Star Trek és a Mission Impossible III rendezőjének – lánya, kinek debütáló albuma most jelent meg, mégsem tud sok olyat nyújtani, amit eddig ne hallottunk volna. Ez a Good Riddance.

Járt utat a járatlanért

A 23 éves énekes már 2019 óta építgeti zenei karrierjét, de eddig csak kislemezeket jelentetett meg, ez volt az első igazán nagy léptékű megmozdulása. A bedroom-pop műfajában minőségi, amit Gracie Abrams képvisel – mondjuk, az UMG és az Interscope égisze alatt ez azért elvárható –, viszont karakterisztikájában jóval kevesebb. A dalok témáinak zöme egyazon gondolat: szerelmi bánat.

Itt még nincs is alapvető probléma, amennyiben a fájdalom ezer arcát képes valaki megeleveníteni zenei vagy szöveges oldalon. Abrams ezzel szemben nem nagyon hagyja el a bevált sémákat. Néha zeneileg kikacsint, így akadnak a Good Riddance lemezen jó pillanatok is, de

a dalok többsége egyforma, mintha ugyanazt a számot hallgatnánk körbe-körbe.

A kezdő dal, a Best nem egy rossz indítás, de utána összefolynak a hangzatok. A hatodik dal, mint egy megmentő Avicii, érkezik egy háromórás monoton technoest után. A Will you cry? egy tagadhatatlanul jó nóta. Vannak benne zenei ötletek, amiket javarészt sikerül is megvalósítani. Ha ez lett volna a Best után a második szám, az egy eksztatikus építkezés. Változatos megközelítés reményét adná a fájdalom különféle lényeinek. Még mindig egyszerű bedroom-popról beszélünk, de egy sokkal élhetőbb, kifinomultabb formában.

Ez szerencsére folytatódik is. A soron következő Amelie szintén kellően eltér a Will you cry?-tól, mégsem lóg ki az összhatásból. Hogy a téma mennyire metaforikus, vagy éppen valós emlék, az persze nem derül ki, de az építkezés még tartós. Egy kis countryhatás, látszatra kellemes félhomály egy halk színpadon, figyelmes közönség.

Aztán a Difficult és a This is what the drugs are for még törekszik némi változatosságra. Részlegesen még megmozgat az emberben valamit – bár utóbbi gitárjátékáról fájdalmasan a Nickelback When We Stand Together című dala ugrik be. Majd a Fault Line jelzi a törésvonalt – rettenetes szóvicc, tudom –, és onnantól visszazuhanunk a Will you cry? előtti állapotba: megint kapunk egycsokornyi, egymásról szinte leválaszthatatlan dalt.

Felvet néhány kérdést

A Good Riddance mint lemez remekül mutatja, hogy akadnak Gracie Abramsben különleges ötletek, mégis – nem tudni, hogy kiadói tanácsra vagy saját elképzelés nyomán, de – visszacsúszik a középszerű megközelítésekbe. Van a dalaiban potenciál, a hangjában, karakterisztikájában és szövegeiben szintén, de zeneileg ritkán nyúl érintetlen ötletekhez,

legbelül nem mer vagy nem tud elég mélyre ásni,

költőiségre is csak itt-ott törekszik. Ez pont egy olyan origót ad, ahol minden megjelenik, de semmi sem érvényesül.

Persze dőreség lenne azt állítani, hogy ez csakis a túlzó lehetőségeken és a nepo baby státuszon múlik. Lehet, hogy szimplán Abrams nem érett még meg az igazi kitárulkozásra, vagy a zenei képviselete szorítja el ennyire az alkotói vénáját. Láttunk már ilyet, nemegyszer. A gond inkább, hogy ez a műfaj jelenleg kellően telített, így ennyi bőven kevés ahhoz, hogy valaki maradandó sztárrá váljon a zenei piacon. Az, hogy Abrams nyitófellépő lehet Taylor Swift amerikai turnéján, szintén jó marketinghúzás, de nem pótol mindent.

Kapcsolódó
Magyarországon is hemzsegnek a nepo babyk

Magyarországon is hemzsegnek a nepo babyk

Több a közös Miller Dávidban, Gáspár Evelinben és Zámbó Krisztiánban, mint elsőre gondolnánk.

Kapcsolódó
A nagyszínpadon is lehet őszintén mosolyogni

A nagyszínpadon is lehet őszintén mosolyogni

Interjú Holly Humberstone-nal a Sziget Fesztiválon.

Kapcsolódó
Durva betegségek pusztítanak az énekesek és táncosok között

Durva betegségek pusztítanak az énekesek és táncosok között

A világ egy groteszk menyasszony szemszögéből.

Ha zenei egyediségről – vagy legalább arra való törekvésről – beszélünk, akkor Holly Humberstone jóval előtte jár, aki 2022-ben nagyszínpados is volt a Sziget Fesztiválon. Ha a szövegi mélység kerül szóba, akkor Nicole Dollanganger, akinek kendőzetlen nyomorban ázott sorai, amik helyenként kellő költőiséggel is párosulnak, szintén megelőzi. Gracie Abrams zenéje ezzel szemben kilóra kimért, nem feszeget semmi olyat, ami a legkisebb mértékben is kényelmetlen volna neki vagy a hallgató számára.

Összegezve érthető, miért nem szeretne elszakadni a középponttól, hisz minél csapongóbb valami, annál szegmentáltabb a közönség. Mégis felmerül, hogy mi értelme az őszinte emberi alkotásnak, ha csak annyit teszünk bele, amennyit mesterségesen is elő lehet állítani az emberi tényező nélkül. A művészet céllal születik, de a célmeghatározás cseppet sem utolsó szempont. A Good Riddance nyomokban megmutatja azt a világot, amit Gracie Abrams megteremthetne, ami a sajátja lehetne, ezért – erre a reményre építve – bízom benne, hogy egy napon olyan lemezt is hallhatunk tőle, ami elkalauzol bennünket az ő belső labirintusában. Szóljon ma Gracie Abrams és a Good Riddance!

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Kultúr
Nem lassít a Hogyan tudnék élni nélküled?, rekordidő alatt ért újabb mérföldkőhöz

Nem lassít a Hogyan tudnék élni nélküled?, rekordidő alatt ért újabb mérföldkőhöz

A Demjén Ferenc dalai köré épített vígjáték már a négyszázezredik nézőnél tart.

január 12., 19:53

  • Kultúr
Tizenhat év után oldódott meg a svéd kettős gyilkosság rejtélye

Tizenhat év után oldódott meg a svéd kettős gyilkosság rejtélye

Az ügy megoldása precedenst teremtett az európai rendőrség történelmében.

január 12., 13:22

  • Kultúr
Förtelmes népirtással ért véget az Álomidő

Förtelmes népirtással ért véget az Álomidő

Ő nem az én királyom! – skandálta, miközben a tömeg az uralkodóra várt.

január 12., 14:45

  • Kultúr
Valaki véletlenül lóbalzsammal huncutkodott a férjével, de Márkó és Barna nem ettől akadt ki a legjobban

Valaki véletlenül lóbalzsammal huncutkodott a férjével, de Márkó és Barna nem ettől akadt ki a legjobban

Miért libeg a libegő, van-e objektív fülzúgás és mitől jó egy igazolványkép?

január 13., 07:07

  • Kultúr
Gyülekeznek a viharfelhők a Kolibri Színház igazgatójának kinevezése körül

Gyülekeznek a viharfelhők a Kolibri Színház igazgatójának kinevezése körül

Sürgős magyarázatot várnak a minisztertől.

január 12., 21:44

  • Kultúr
Mi a Házasság első látásra című párkapcsolati reality titka?

Mi a Házasság első látásra című párkapcsolati reality titka?

Nem az, amire elsőre gondolnánk.

január 13., 07:13

  • Kultúr
Brasch Bence: Úgy éreztem magam, mint egy kisfiú, zavarban voltam

Brasch Bence: Úgy éreztem magam, mint egy kisfiú, zavarban voltam

Szerelemről, gyermekvállalásról és munkáról is mesélt a színész és felesége, Gál Réka Ágota.

37 perce

  • Kultúr
Megszólalt a fővárosi színház főrendezője az igazgatóváltásról, már csak egyvalamit tehet

Megszólalt a fővárosi színház főrendezője az igazgatóváltásról, már csak egyvalamit tehet

Vidovszky György úgy érzi, vesztesként nem véleményezheti a döntést.

január 12., 16:04

  • Kultúr
Túlzásba vitt pszichológia, azaz Freudból is megárt a sok?

Túlzásba vitt pszichológia, azaz Freudból is megárt a sok?

Vagy épp ellenkezőleg, önismeretből sosem elég.

január 12., 16:57

  • Kultúr
Amerikában világsztár volt, ő mégis Budapesten maradt meghalni

Amerikában világsztár volt, ő mégis Budapesten maradt meghalni

57 éve követett el öngyilkosságot az egyik leghíresebb magyar dalszerző.

január 11., 08:09

  • Kultúr
Perspektívát nyit az Agos Budapesten, van hal is, de nem a tortán

Perspektívát nyit az Agos Budapesten, van hal is, de nem a tortán

Újragondolt Fekete-erdő torta és mangalica.

január 13., 13:20

  • Címlapon
Ha Orbán Viktor nem is, egy fideszes politikus ott lesz Donald Trump beiktatásán

Ha Orbán Viktor nem is, egy fideszes politikus ott lesz Donald Trump beiktatásán

Nem csak a kormánypártot képviseli majd Washingtonban.

34 perce

  • Címlapon
44 éves korában meghalt a Strabag vezérigazgatója

44 éves korában meghalt a Strabag vezérigazgatója

2023 óta volt az osztrák vállalat vezetője.

5 órája

  • Kultúr
Tömegsír volt a játszótér alatt, a bulinegyed közepén

Tömegsír volt a játszótér alatt, a bulinegyed közepén

Nyolcvan éve szabadult fel a budapesti gettó, emlékére különleges jelek kerültek a járdákra.

január 11., 10:27

  • Kultúr
Phil Collins Sopronba költözik?

Phil Collins Sopronba költözik?

Petőfi Sándor versei nagy hatást tettek rá.

január 11., 08:29

  • Címlapon
Orbán Viktor kiakadt: Ami történik, az már felháborító, talán vérlázító is

Orbán Viktor kiakadt: Ami történik, az már felháborító, talán vérlázító is

A kormányfőnek nem tetszik, amit a benzinkutakon lát.

3 órája

  • Kultúr
Fillérekért nézhetünk meg 150 filmet a Corvin moziban

Fillérekért nézhetünk meg 150 filmet a Corvin moziban

A Filmszemle elérhetővé akarja tenni a mozizást.

január 13., 11:41

  • Kultúr
Szörényi Levente és Bródy János újra együtt lépett fel

Szörényi Levente és Bródy János újra együtt lépett fel

Több mint ötven zenésszel ünnepelték az Illés együttes életművét.

január 12., 09:40

  • Kultúr
Új dallal rukkolt elő Korda György és Balázs Klári

Új dallal rukkolt elő Korda György és Balázs Klári

A klipben még egzotikus állatok is kúsznak-másznak a Királyi váróteremben.

január 11., 13:28

  • Címlapon
Kornis Mihály Magyar Péterről: Ilyen tehetséget nem láttam, mióta élek

Kornis Mihály Magyar Péterről: Ilyen tehetséget nem láttam, mióta élek

Az író szerint a politikus egy csoda.

1 órája

  • Kultúr
Ilyen naiv riportert még sohasem láttunk a képernyőn

Ilyen naiv riportert még sohasem láttunk a képernyőn

Philomena Cunk megint hozza a kötelezőt.

január 11., 13:22

  • Címlapon
Megpofozták a Tisza Párt önkéntesét az Örs vezér terén, reagált a rendőrség

Megpofozták a Tisza Párt önkéntesét az Örs vezér terén, reagált a rendőrség

Lapunk a BRFK-tól tudta meg, hogy pontosan mi történt.

4 órája

  • Címlapon
Kevesen tudják: 120 éves klinika az Astoriánál

Kevesen tudják: 120 éves klinika az Astoriánál

A város, sőt az ország egyetlen babaklinikáját mutatjuk be képriportunkban.

44 perce

  • Címlapon
Így néz ki most a mozdony, ami teljesen kiégett a Keleti pályaudvaron péntek este

Így néz ki most a mozdony, ami teljesen kiégett a Keleti pályaudvaron péntek este

A tűz kialakulásának oka továbbra sem ismert.

43 perce