- Kultúr
- Stenk
- pickup
- 4
- telehold
- russian girl
- stenk
- pop-punk
- punk rock
- alternatív
- lo-fi
- noise rock
- grunge
- október
- zenekar
Visszatértek az oroszok, átlépték azt a bizonyos határt
További Stenk cikkek
Az Index szerkesztősége gyakran kap zenei anyagokat feltörekvő együttesektől, előadóktól. PickUp néven elindított sorozatunkban időről időre beszámolunk három új névről, csapatról, küldjenek akár lemezt, kislemezt vagy single-t.
Fontos: az Indexet az előadók keresik meg, érdekükben nem jár közben kiadó – sem PR-os, sem marketinges, legfeljebb kapcsolattartó. A hármas listát a Kultúra rovat – stílusbéli és tartalmi korlátok nélkül – kizárólag saját belátása szerint állítja össze. A mostani PickUp három előadója:
- +4,
- Telehold,
- Russian Girl.
A holdnak énekelni máshogy
Megjelent a Telehold zenekar első lemeze, az Éjszakai. A Carson Coma Palánta Programjának résztvevője egy éjjeli hazautat, a sötétből előmászó szorongást és félelmet, a különféle érzéseket, gondolatokat keveri össze. A tíz dalos, 33 perc hosszú lemez igazi különlegesség a hazai zenei palettán, amiben keveredik az elektronikus zene, az alternatív és indie pop, lo-fi elemek, illetve az elmúlt időszakban divatos, múlt századi stílusokat a rádiós közegbe visszaemelő, újragondoló megközelítés.
A zenekar szemtelen profizmussal, könnyed és átgondolt módon adaptálja az elmúlt évek jellegzetes nemzetközi trendjeit. Közben érződik az a magyar zenei gondolkodás, amely valahogy az egész végeredményt kicsit itthon is nosztalgikus köntösbe öltözteti, amiből leginkább a néhol már-már noise-rockot idéző elemek rántják csupán ki a hallgatót.
A csapat tökéletesen használja saját erősségeit, miközben gyengeségeiket igényesen fedik el, akár az edzett profik. A végeredmény a nemzetközi underground erős versenyzője lehetne. Kérdés, hogy itthon mekkora nyitottság lesz speciális megközelítésükre, de az okos, befogadható, érzelmes szövegek mindenképpen segítséget jelentenek ebben. A dalok zeneileg hasonló körökre épülnek,
miközben a többénekeses produkció lehetőségeit igyekeznek kiaknázni (többségében elég jól).
A lemez koncepciója és kohéziója szintén kimagasló. Az egyetlen, ami kicsit furcsa, hogy az éjszakai hazaút élményei, az feltörő különféle érzések leginkább szövegszinten jönnek csak elő. A legtöbb dal nagyon (talán túlságosan is) hasonló, még akkor is, ha az olyan dalok, mint a Nem mondhatom el félúton kiszakadnak ebből. Kivételt képez a Toronyházak és a 3-2-1, amelyek már a dalkezdéstől elütnek a többitől, de a lemez első fele abszolút összefolyik. A koncepciót erősíti az ötlet, de több dal is elvész emiatt a lemezen. Hogy ez gond, vagy sem, mindenki maga döntse el.
A lemez végeredményben egy érzelmes, hangulatos alkotás, ami jól megállja a helyét. Reméljük, hogy a Telehold a jövőben hasonlóan kidolgozott zenéket hoz, és a magyar popzene maradandó színfoltjává válik.
Az az orosz lány
Eltelt egy év, és visszatért a Russian Girl zenekar. Az első PickUpban is írtunk a csapatról, akik azóta érdekes fejlődésen mentek át, és egy koncertekkel tarkított évet tudhatnak maguk mögött. A zenekar kilépett a grunge és indie szabta körből, annak ellenére, hogy teljesen nem hagyták maguk mögött a világot. Beépítettek több post-punk, noise rock és alternatív elemet a dalokba,
ami így az eleinte 90-es éveknek ható világot egy, a 70-es és 90-es éveket vegyítő hangulattá változtatta.
A banda fejlődött a zenei kohézióban, a szövegek is izgalmasabbá váltak, továbbá énekoldalon is a front erősségeit (mély, öblös hang) emeli ki új, Under the Glow című EP-jükön.
Még akadnak apróbb hibák, mint falatnyi pontatlanságok és néha egymásba ütköző dallamok, ahol a gitár kicsit viaskodik az énekkel, de az alkotói szemlélet már sokkal következetesebb a csapatnál. Amin érdemes lehet még többet fejleszteni, az a lemezek hangminősége, de az irány biztató, a fejlődés látható, a Russian Girl zenekar pedig kezdi megtalálni saját formanyelvét a hazai undergroundban.
Igazi pop-punk a szomszédból
Visszatért a +4 zenekar, ezúttal viszont zene helyett vizuális és felállásbéli változatossággal lepték meg a közönségüket. A csapat első lemezéről, az Apróbetűs részekről anno írtunk a PickUpban, ahol kiemeltük, hogy a csapat egy ütős, minőségi pop-punk vonalat hoz a tipikus pörgető nótákkal, érzelmes dalokkal és társadalomkritikus alkotásokkal.
Az is igaz, hogy a szövegen és prozódián érdemes még fejleszteni, hogy a közhelyeket maguk mögött hagyják, azonban első videóklipjüket a lemez egyik legjobban működő, Te vagy című dalához készítették. Ebben a dalban van az egyik legkevesebb ilyen jellegű hiba, így talán a legjobb választás volt ehhez képi anyagot készíteni.
A srácok e-mailben elmesélték nekünk, hogy minden félreértést elkerülendő, a dal nem egy – szövegét tekintve kicsit Bruno Marsot idéző – szerelmes szám. Az alkotás az erős, életen át tartó barátságokat mutatja be:
A mai felgyorsult, egyre inkább az online térben zajló életben már igazi ritkaság a mély és őszinte barátság. Úgy érezzük, hogy négyünket valóban összeköt a zene. Rengeteg kellemes emlék, röhögőgörcsök okozta fej- és hasfájások kísérték eddig az utunkat, és ezt szerettük volna megörökíteni a zenekar történetének első klipjében.
A videót, amit részben abban a próbateremben rögzítettek, amit már régóta használnak, Munkácsi Tamás operatőr-vágóval készítette együtt a banda. Továbbá azt is elmesélték, hogy a profibb élő koncertek végett némi felállásbeli változás is történik, mivel énekesük, Hekkel Bence „Heky” nyakába kapott egy hathúrost, hogy innentől ritmusgitárosi posztban is erősítse a csapatot.
Rovataink a Facebookon