A húszas évek még mindig menő

2013.07.07. 18:36
Az Index fesztiválblogja

Aktuális

 
A fesztiválról
Az idei VOLT Fesztivál kampányában főszerephez jutnak a robotok, akik nem csupán a plakátokról mosolyognak a járókelőkre, de a VOLT helyszínén is találkozhatunk velük. Több mint öt éve nem lépett színpadra az ország első és egyetlen hálózati jazzbitang zenekara, fél évtized után, a régi slágerekkel és friss dalokkal újra élőben játszik, kizárólag a VOLT színpadán az Emil.RuleZ! A Punnany Massif összetoborozta a baráti körben aktív, szívükhöz legközelebb álló zenész-cimbiket, hogy az idei VOLT nulladik napján rendesen odacsapjanak. Szóval itt nagy buli lesz, erre garancia a meghívott fesztivál-fejek névsora: ott lesznek többek között a Hősök, az Irie Maffia, a Carbonfools, Kezdet-ék és a Mary Popkids tagjai, Takáts Eszti és zenekara, a Psycho Mutants, a Halott Pénz és a Köztársaság Bandáj. A házigazda szerepére pedig ki lehetne alkalmasabb, mint a tiszteletbeli Punnany-tag Kiss Ádám. Nem vitás, hogy az utóbbi évek legjobb line-upja az idei. A világsztár-kínálat valóban minden igényt kielégítő: a fesztivál három fő színpadán egymást váltják a nagyobbnál-nagyobb nevek, számos zenei műfajban. Billy Talent: Világszerte ismert, dallamos, könnyed, a tömegek megigézésre kitalált punk rockot játszó, kanadai zenekar, akik legfrissebb, komoly kritikai sikert arató ötödik albumukkal, a Dead Silence-szel találnak fogást rajtunk a VOLT-on. Bullet For My Valentine: A kétezres évek egy leghíresebb metál zenekara, agresszív riffekkel keményre gyúrt, ugyanakkor dallamos, nem kis virtuozitásról árulkodó szimfóniákat írnak, lemezeikből több milliót adtak el, a 2013-as VOLT-on február végén megjelent negyedik nagylemezükkel csavarják a fesztivál közönségét a koponyájuk köré. Dub FX: A flaszter ura és a bulvárok hangja, aki közönségkedvenc loopjaival bejárta mind az öt kontinenst, forradalmasította az (utcai) előadó művészetet, és többször fellépet Magyarországon, ahol mostanra valóságos személyi kultusz épült ki köré: idén soha véget nem érő világkörüli turnéja újra a VOLT-ra vezet. Hurts: Adam Anderson és Theo Hutchcraft romantikus szintipop duója, a műfaj meghatározó zenekara, akik slágerekkel teli bemutatkozó albumuk után ezúttal második nagylemezüket, a most márciusban megjelent Exile-t hozzák el a magyar közönségnek. Martin Solveig: 2013 nyarán élőben szólal meg Sopronban az utóbbi idők legkedveltebb bulislágere, a Hello, hiszen a track-et jegyző kolosszális francia DJ-producer, a DJ Mag 100-as listájáról évek óta kirobbanthatatlan Martin Solveig is fellép a VOLT-on. Papa Roach: Jacoby Sahddix elnyűhetetlen, a legkeményebb törésteszteken edzett, elpusztíthatatlan bandája, a kilencvenes évek végén és a kétezres évek elején tomboló új hullámos metál őrület egyik meghatározó, mindig megújulni képes zenekara. Parov Stelar Band: Marcus Füreder ellenállhatatlan zenekara, az electro swing feltalálói, akikről mindenki tudja, hogy a nagy fesztiválok legbulizósabb kedvű bandái közé tartoznak. Queens of the Stone Age: Stílusteremtő zenekar a kaliforniai Palm Desertből, a stoner rock ikonjai, egyszerre rakkolós és kábító, súlyos, riff-központú rock zenét játszanak, és először 2013-ban lépik át Magyarország határait, hogy előadják népes hazai rajongótáboruknak kultikus számaikat az idei VOLTon. Sven Väth: A német elektronikus zene egyik legfontosabb alakja, legendás, iskolateremető, mindig megújulni képes művész, akit csak a techno keresztapájaként regisztrál a világ. 30 Seconds To Mars: Milliós rajongótáborral rendelkező rock zenekar, elementáris és szenvedélyes színpadi produkciójukról ismertek világszerte, évek óta dobogós helyen szerepelnek a VOLT kívánságlistáján, 2011-ben teltházas koncertet adtak a fesztiválon, ahová májusban megjelenő új lemezükkel, a Love, Lust, Faith + Dreams-szel térnek vissza. Jegyek: 0. napi jegy: 2 900 Ft Napijegy a helyszínen: 10 990 Ft. Bérlet: 29 900 Ft.
Tovább »
 

Az osztrák sufni dj-ből lett világklasszis, mint sok más előadó, szintén nem tudta elkerülni a sikerrel együtt járó csökkenő kreativitás. Amennyire eredeti és kísérletező volt az régi Parov Stelar, olyan előre megtervezett és kitalált professzionális popszakmai teljesítmény volt a szombati koncert.

A színpad látványvilága az 1920-as, 30-as éveket idézte, ami jól illik a Parov Stelar által csúcsra vitt electro swing zenéhez. A show legjobban sikerült eleme Daniela Hrenek ruhája volt, a minimalista kompozíció tulajdonképpen a banda zenéjének divatmárkai megfogalmazása volt. Egyszerre idézte a húszas éveket (mint a zenében a szaxofon és más rézfúvósok), volt elegáns, modern és egyszerű.

Az már kevésbé volt szerencsés, hogy Daniela, amikor éppen nem énekelt, egyszerűen hátat fordított a közönségnek és jobbra-balra rázta a fenekét. A valószínűleg erotikusnak szánt mozgás inkább tűnt valamilyen produkciós menedzser által kitalált időtöltő showelemnek.

A nagyszínpadhoz jár a háttér LED-fal, de az osztrák banda ezt valószínűleg csak teherként élte meg. A koncert nagy részében ugyanis, nem túl kreatívan, egy zöld négyszög, egy kör és egy háromszög váltakozott. Tarthatnánk ezt hipermenő egyszerűségnek is, de inkább kiábrándító volt.

A közönség élvezte a bulit, a korai, nyolcórás kezdéshez képest tisztességes buli alakult ki az első sorokban. Én mégis hiányoltam a zenekar kapcsolatát a közönséggel, olyan volt az egész, mintha lemezről játszott volna a banda.

A koncertből fájóan hiányzott a bátorság. Mint a nagy zenekarok olyan gyakran, a Parov Stelar is hozta a kötelezőt, a polcról levett konzervműsort adták elő. Ez pedig nem rossz, de a kísérletező és bátor zenétől iszonyatosan távol kerültek.