Másfél évtizede a csend világában
Ma 15 éve halt meg Jacques Cousteau, vagy ahogy az egész világ ismerte: Cousteau kapitány. A francia tengerész, felfedező, természetvédő, filmkészítő, tudós, fotóművész, író és kutató leginkább az itthon is nagy sikerrel vetített természetfilmjei miatt híres, pedig dolgozott a könnyűbúvárkodást lehetővé tevő légzőkészülék megalkotásán is. Cousteau nagy utat járt be, az ötvenes években első filmjének készítésekor még inkább rombolta a környezetet, semmint védte volna azt, de a 20 évvel ezelőtti Rio de Janeiro-i konferenciára már mint a környezet megóvásának legismertebb figuráját hívták meg. Közvetlen stílusa a tudományos dokumentumfilmek és -műsorok készítésében is új utat nyitott – bár a maga korában még sokan kritizálták, ma már tudjuk, hogy a könnyedebb hangvétel erőltetésével kapcsolatban neki volt igaza.
Cousteau és kollégái pózolnak 1957 márciusában a 350 méteres mélységig lemerülni képes SP 350 Denise nevű tengeralattjáró modelljével. A két méter átmérőjű, másfél méter magas Denise-t már elektronikusan szabályzott vízsugarakkal lehetett irányítani, és képes volt a vízben lebegve körbefordulni a függőleges tengelye körül. (Fotó:
AFP)
Terry Young (b) és Jacques Yves Cousteau teszteli a közösen fejlesztett könnyűbúvár-légzőkészüléket a californiai San Pedróban, 1950 októberében. Cousteau-n egy műanyagot és gumit is használó búvárruha is látható. (Fotó:
Haynes Archive/popperfoto / Europress / Getty)
Cousteau és a Calypso legénysége 1952. január elsején. A Toulonban készült képen a vörös-tengeri korallok tanulmányozásáról visszatért csapat látható. (Fotó:
Keystone-France / Europress / Getty)
Cousteau a Calypso speciális megfigyelőállásában: az eredetileg aknakereső hajóként szolgáló járművet a kutató tervei alapján alaposan átalakították, például ez a 3 méterrel a vízszint alá nyúló "orr" is utólag került rá. (Fotó:
cousteau.org)
Cousteau ezen a képen természetesen szintén a légzőkészüléket teszteli, méghozzá hol máshol, mint egy New York-i uszoda medencéjében. Cousteau és feltalálótársa, Emile Gagnan közösen fejlesztették ki az első igazán sikeres búvárfelszerelést, ami a ma használt nyitott rendszerű légzőkészülék közvetlen elődjének is tekinthető. (Fotó:
- / AFP)
Cousteau a Csend világa című film forgatása alatt szívesen használta a Nautilus nevű szerkezetet, hogy minél könnyebben mozoghasson a víz alatt. (Fotó:
Keystone-France / Europress / Getty)
A Csend világa című film eredeti plakátja. Az 1953-ben kiadott film leforgatásához 25 kilométer filmet használtak el a végleges változatba ennek mindössze tizede került be. A Csend világát később sokan támadták a forgatás közben alkalmazott, nem túl környezettudatos módszerekért: a Calypso legénysége lemészárolt egy csapat cápát, amik a hajó miatt (véletlenül) megsérült bálna miatt jöttek a környékre, illetve Cousteau dinamitot is robbantott egy korallzátonynál. A film Oscar-díjat kapott, a kapitány pedig később jobban odafigyelt a környezetre. (Fotó:
cousteau.org)
A Calypso legénysége a legmélyebbre vetett horgony rekordját ünnepli az Atlanti-óceánon, Elefántcsontpart közelében. (Fotó:
Bates Littlehales / Europress / Getty)
Cousteau a National Geographicnak pózol 1960-ban, a háttérben a Calypsóba éppen beemelt új búvárcsészealj. (Fotó:
Thomas J. Abercrombie / Europress / Getty)
Cousteau felfújható gumicsónakja a nizzai Anges öbölnél. (Fotó:
W. Edward Roscher / Europress / Getty)
Az Egyesült Államok Nemzeti Földrajzi Társaságának kitüntetését John Fitzerald Kennedy adta át Cousteau-nak a Fehér házban 1961. április 24-én. (Fotó:
AFP)
A Calypso Villefrance-sur-Mer közelében egy speciális kutatóbólyánál, ami 50 méteres merüléseket is lehetővé tett. A kép készítésekor Cousteau a haditengerészet feltárásaiban segédkezett. (Fotó:
- / AFP)
Cousteau búvárcsészealja a Vörös-tenger vizében. (Fotó:
Robert B. Goodman / Europress / Getty)
Cousteau (j) a monacói hercegi párral: Grace Kellyvel (b) és Rainier herceggel (k) a Calypso fedélzetén 1967-ben, közvetlenlül azelőtt, hogy elindult volna az Indiai-óceán felé. (Fotó:
Keystone-France / Europress / Getty)
Cousteau találmánya, a hat embernek helyet adó, akár 140 méteres mélységbe is lemerülni képes glóbusz a nizzai kikötőben. (Fotó:
AFP)
Cousteau 1972-ben az Északi-sarknál Az utazás a világ végére című film forgatásán. (Fotó:
- / AFP)
(Fotó:
Abc Photo Archives / Europress / Getty)
Jacques Yves Cousteau és fia, Jean-Michel Monte Carlóban, a Calypso fedélzetén azelőtt, hogy a hajó az Antarktiszra indukt volna 1972 őszén. Cousteaunak két fia volt, a fiatalabb Philippe 1978-ban motorcsónak-balesetben halt meg. (Fotó:
Pig / AFP)
Cousteau sok filmet forgatott, az első művei egyben az első olyan színes természetfilmek is voltak, amik a tenger élővilágát mutatták be. Kétszer ítélték oda neki az Oscart, először A csend világáért, aztán 1963-ban A napfény nélküli világért. (Fotó:
Abc Photo Archives / Europress / Getty)
Cousteau kapitány első feleségével, Simonne-al. A nő 1990-ben halt meg, rákos volt. Cousteau fél év múlva feleségül vette Francine Triplet-t, akitől korábban már született egy lánya és egy fia. (Fotó:
AFP)
Jacques Yves Cousteau 1970-ben egy csapat sirállyal. A kép készítésének helyszíne ismeretlen - a kapitány száznál is több filmet forgatott a világ számtalan helyszínén. (Fotó:
Keystone Pictures Usa / Northfoto)
A Cousteau Társaság által üzemeltetett, különlegesen kialakított kutatóhajó, az Alcyone La Rochelle kikötőjében, 1985. május 13-án. A Calypso sérülése után ez a speciális, úgynevezett turbosail-rendszerű hajó volt a kutatók első számú segítője. A hajón látható, kéményszerű vitorlák a Magnus-effektus alapján egészítik ki a dízelmotorok hajtóerejét. (Fotó:
Rene Jean / AFP)
Cousteau párizsi otthonának filmraktárában, 1988 novemberében. Nemcsak az általa készített filmek, és a kalandjairól szóló könyvek voltak népszerűek, de róla is készült négy ismeretterjesztő film ( (Fotó:
Gerard Fouet / AFP)
A Jégtörő-XI, amivel Cousteau dunai expedícióra indult 1991. február 14-én Budapestről. A kapitány és kísérete egy bérelt jégtörővel hajózta végig a folyót de útjára elkísérték helikopterek, teherautók és mozgó laboratóriumok is. A kutató munkájának célja az volt, hogy vizsgálataival elősegítse a Duna ökológiai értékeinek védelmét. (Fotó:
Mti Fotó / MTI)
Idősebb és ifjabb Cousteau, egy párizsi kiállításmegnyitón. (Fotó:
Marc Deville / Europress / Getty)
Cousteau idősebb Bush elnökkel sétál a Fehér Ház rózsakertjében 1992-ben. Cousteau ebben az évben az Ensz Rio de Janeiro-i környezetvédelmi konferenciáján is részt vett, ezt követően pedig tanácsadóként működött közre a világszervezet munkájában. (Fotó:
J. David Ake / AFP)
Cousteau a Calypso II makettje előtt 1992-ben. A hajó azóta is csak a tervezőasztalon létezik. (Fotó:
Gilles Bassignac / Europress / Getty)
Cousteau nevet a riói konferencia csoportképének készítése közben. Az idén megtartott RIO+20 gyűlés ennek folytatása volt. Philippe Cousteau, a híres kapitány unokája a CNN-nek írt levelében úgy fogalmazott: az emberiség pengeélen táncol, és nagyon fontos jó döntéseket hoznunk - a jövő generációinak néma kiáltása kötelez minket erre. (Fotó:
Omar Torres / AFP)
Az elsüllyedt Calypsót egy hatalmas úszódaru segítségével emelik ki a vízből Szingapúrnál. A hajó egy uszállyal ütközött össze véletlenül, és egészen a mai napig nem állították helyre teljesen. (Fotó:
Roslan Rahman / AFP)
1997. július 3: Cousteau özvegye Francine, és két gyermeke, Pierre-Yves és Diane a hírest tengeri kutató temetésén, a délnyugat-franciaországi Saint-André-de-Cubzac temetőjében. Cousteau 87 évet élt, végül egy szívroham vitte el. (Fotó:
Francois Guillot / AFP)
Cousteau fia, Jean-Michel Cousteau (balra) gyermekeivel, Celine-nel (középen) és Fabiennel (balról a harmadik), 2010. június 11-én, Grand Conglue-ban, Marseille partjainál. Ez az a hely, ahová a Calypso első útja vezetett még 1952-ben, a család egy közös merüléssel emlékezett meg az évfordulóról.
(Fotó:
Gerard Julien / AFP)
Rovataink a Facebookon