A hetven éve hadrendbe állított B-29-es nehézbombázó, a Szupererőd döntötte el a harcot a japán hadszíntéren a második világháborúban. A B-52-es elődje a Nagaszakira és Hirosimára mért támadások után részt vett a berlini légihídban, és bevetették a koreai háborúban is.
![A B-29 nagy elődje a B–17 Flying Fortress, azaz repülő erőd. A bombázót 1934-ben fejlesztette a Boeing az Amerikai Légierőnek. Az angolok és az amerikaiak is hadrendbe állították a háború alatt.](https://kep.index.hu/1/0/332/3323/33234/3323450_6506c2599a685bcd735e045930fb93bf_wm.jpg)
A B-29 nagy elődje a B–17 Flying Fortress, azaz Repülő Erőd. A bombázót 1934-ben fejlesztette a Boeing az Amerikai Légierőnek. Az angolok és az amerikaiak is hadrendbe állították a háború alatt. (Fotó:
Roger Viollet / Europress / Getty)
![Gépágyútorony a gép farkában. A bombázó erődöt 11 darab M2 Browning típusú géppuska védte. A második világháborúban vetették be először német ipari célpontok ellen.](https://kep.index.hu/1/0/333/3334/33344/3334466_f36169047fe15332a495bee4a5de42d9_wm.jpg)
Gépágyútorony a gép farkában. A bombázó erődöt 11 darab M2 Browning típusú géppuska védte. A második világháborúban vetették be először német ipari célpontok ellen. (Fotó:
National Archives)
![A B-17-es legénysége magassági bevetésre készül 1942-ben.](https://kep.index.hu/1/0/333/3334/33344/3334448_ea7c8cbf2bbe134ce8ca5deeefd64ad2_wm.jpg)
A B-17-es legénysége magassági bevetésre készül 1942-ben. (Fotó:
National Archives)
![B-17 es rakterén dolgoznak a Douglas repülőgépgyártó kaliforniai gyárában.](https://kep.index.hu/1/0/332/3323/33234/3323456_4c8a9666c1a821264866cc134afaed9e_wm.jpg)
B-17 es rakterén dolgoznak a Douglas repülőgépgyártó kaliforniai gyárában. (Fotó:
Buyenlarge / Europress / Getty)
![B-17 és P-47 Thunderboltok társaságában anglia felett 1941-ben. A gépből több mint 12000 darabot gyártottak.](https://kep.index.hu/1/0/332/3323/33234/3323446_9048f149c71e1e040704393a8159d0cb_wm.jpg)
B-17 és P-47 Thunderboltok társaságában Anglia felett 1941-ben. A gépből több mint 12 000 darabot gyártottak. (Fotó:
Photoquest / Europress / Getty)
![Nehéz volt bemászni a toronyba.](https://kep.index.hu/1/0/332/3323/33234/3323496_6b0932ba74ccd66dc0f192b60b36b730_wm.jpg)
Nehéz volt bemászni a toronyba. (Fotó:
Frank Scherschel. / Europress / Getty)
![Csonka erőd Európa felett.](https://kep.index.hu/1/0/333/3334/33344/3334442_11199b07e27a48b45e697c4a386a1083_wm.jpg)
Csonka erőd Európa felett. (Fotó:
National Archives)
![A B-17-est követte a B-29. A nehézbombázót 1943-tól vetették be. Az immár Superfortressnek (Szupererőd) elnevezett gép szinte mindenben felülmúlta elődjét. Nőtt a hatótávolsága, bomba befogadó képessége és védelmi képességei is erősödtek. Ez volt a legnagyobb szolgálatba állított repülőgép a második világháború idején.](https://kep.index.hu/1/0/332/3323/33234/3323438_9a7c780b5acca8b9d2ed582832b4d5c0_wm.jpg)
A B-17-est követte a B-29. A nehézbombázót 1943-tól vetették be. Az immár Superfortressnek (Szupererőd) elnevezett gép szinte mindenben felülmúlta elődjét. Nőtt a hatótávolsága, bombabefogadó képessége és védelmi képességei is erősödtek. Ez volt a legnagyobb szolgálatba állított repülőgép a második világháború idején. (Fotó:
Photoquest / Europress / Getty)
![A négy, egyenként 2200 lóerős motor hajtotta gép súlya miatt alulmotorizált volt.
Végsebessége elérte az óránkénti 575 kilométert és csaknem 6000 kilométert tehetett meg egyvégtében, tankolás
nélkül. A B-29 hermetizált kabinnal és törzsvéggel nagymagasságú bevetéseket végezhetett akár nappal is.
Géppuskatornyait távvezérlésű rendszer irányította. 3970 darabot gyártottak belőle 1943 és 1946 között.](https://kep.index.hu/1/0/333/3334/33344/3334434_e26c69e6ab3be5773460fc140f5229f4_wm.jpg)
A négy, egyenként 2200 lóerős motor hajtotta gép súlya miatt alulmotorizált volt. Végsebessége elérte az óránkénti 575 kilométert, és csaknem 6000 kilométert tehetett meg egyvégtében, tankolás nélkül. A B-29 hermetizált kabinnal és törzsvéggel nagy magasságú bevetéseket végezhetett akár nappal is. Géppuskatornyait távvezérlésű rendszer irányította. 3970 darabot gyártottak belőle 1943 és 1946 között. (Fotó:
National Archives)
![B-29 orrészek a Boeing kansasi gyárában. A típus tervezése 1939-ben kezdődött meg és 1943-ban anélkül kezdték meg a gyártását, hogy a tesztek befejeződtek volna, ezért a hadsereg külön szervizközponott hozott létre, ahol anélkül hajthattak végre apróbb módosításokat a gépeken, hogy a gyártást lassítani kellett volna a Boeingnél..](https://kep.index.hu/1/0/332/3323/33234/3323462_6c055863c9209997b4087330351c9f96_wm.jpg)
B-29 orr-részek a Boeing kansasi gyárában. A típus tervezése 1939-ben kezdődött meg, és 1943-ban kezdték meg a gyártását, mielőtt a tesztek befejeződtek volna. A hadsereg külön szervizközponott hozott létre, ahol anélkül hajthattak végre apróbb módosításokat a gépeken, hogy a gyártást lassítani kellett volna a Boeingnél. (Fotó:
Fpg / Europress / Getty)
![B-29-es hátsó túlnyomásos kabinja, melyben négy ágyon pihenhetett a legénység a hosszú bevetéseken. A B-29-est először 1944 június 5-én egy vonat ellen vetették be Bangkok közelében, majd június 15-én egy kínai bázisról felszállva már Japánban bombázott. Ezután váltak meghatározóvá a japán elleni légitámadások, melyekben 450-500 Superfortress is a levegőbe emelkedett egy-egy alakalommal.](https://kep.index.hu/1/0/332/3323/33235/3323524_b75edce6c724e1e00f4f119033ada6be_wm.jpg)
B-29-es hátsó túlnyomásos kabinja, amelyben négy ágyon pihenhetett a legénység a hosszú bevetéseken. A B-29-est először 1944 június 5-én egy vonat ellen vetették be Bangkok közelében, majd június 15-én egy kínai bázisról felszállva már Japánban bombázott. Ezután váltak meghatározóvá a Japán elleni légitámadások, amelyekben 450-500 Superfortress is a levegőbe emelkedett egy-egy alkalommal. (Fotó:
US Air Force)
![Randall Sprenger az utolsó simítást végzi B-29-esének, a Little Gemnek (Kis Drágakő) keresztelt B-29-es jelképén.](https://kep.index.hu/1/0/332/3323/33234/3323470_5e1860858cd7fc8dfa4917b9a7c3e073_wm.jpg)
Randall Sprenger az utolsó simítást végzi B-29-esének, a Little Gemnek (Kis Drágakő) keresztelt B-29-es jelképén. (Fotó:
Us Marine Corps / Europress / Getty)
![A B-29-es hermetizált közlekedő alagútja a túlnyomásos kabinok közötti mozgást tette lehetővé.](https://kep.index.hu/1/0/332/3323/33234/3323426_b091dcd89cc18067454115fe60164349_wm.jpg)
A B-29-es hermetizált közlekedő alagútja a túlnyomásos kabinok közötti mozgást tette lehetővé. (Fotó:
Mondadori / Europress / Getty)
![Technikus élesíti az 500 fontos (225 kilogramm) rombolóbombákat 1944 júliusában. A 30 méter hosszú gép 9000 kilogrammnyi bombát tudott a cél fölé repíteni.](https://kep.index.hu/1/0/332/3323/33234/3323494_f3d0b67eff917c6cfa687682e6bf49e7_wm.jpg)
Technikus élesíti az 500 fontos (225 kilogramm) rombolóbombákat 1944 júliusában. A 30 méter hosszú gép 9000 kilogrammnyi bombát tudott a cél fölé repíteni. (Fotó:
Bernard Hoffman / Europress / Getty)
![A Waddy szekerének elnevezett B-29-es karikatúráját eleveníti meg a gép legénysége, 1944 novemberében, mielőtt elsőként indulnak Tokió bombázására. 1945 januárjában a gép és teljes legénysége odaveszett egy támadásban.](https://kep.index.hu/1/0/332/3323/33234/3323460_4c92c96a51f60d1c6948305ec0a29e1c_wm.jpg)
A Waddy szekerének elnevezett B-29-es karikatúráját eleveníti meg a gép legénysége, 1944 novemberében, mielőtt elsőként indulnak Tokió bombázására. 1945 januárjában a gép és teljes legénysége odaveszett egy támadásban. (Fotó:
Fpg / Europress / Getty)
![Leszállás közben felrobbant és négy vadászgépet is összeroncsolt ez a B-29-es Iwo Jima repterén. A háború alatt a Csendes-óceáni és a Kína–Burma–India hadszíntéren vetették be a B-29-eseket, melyek a Japán elleni hadjárat kiemelten fontos eszközévé váltak. Európa felett a háború alatt nem teljesített szolgálatot.](https://kep.index.hu/1/0/332/3323/33234/3323458_0583027ad0d849a60abbbeca370f1cd7_wm.jpg)
Leszállás közben felrobbant és négy vadászgépet is összeroncsolt ez a B-29-es Iwo Jima repterén. A háború alatt a csendes-óceáni és a Kína–Burma–India hadszíntéren vetették be a B-29-eseket, melyek a Japán elleni hadjárat kiemelten fontos eszközévé váltak. Európa felett a háború alatt nem teljesített szolgálatot. (Fotó:
Fpg / Europress / Getty)
![Éjszakai bombázás ismeretlen helyen 1945-ben.](https://kep.index.hu/1/0/332/3323/33234/3323484_45fe18cb1e0f49c532339332587acb27_wm.jpg)
Éjszakai bombázás ismeretlen helyen 1945-ben. (Fotó:
Time Life Pictures / Europress / Getty)
![Köd miatt tengerbe pottyant gép Iwo Jima mellett a Bonin szigetnél. A legénység túlélte.](https://kep.index.hu/1/0/333/3334/33344/3334444_bd58433edbdec46e638cd4e7fb88bf22_wm.jpg)
Köd miatt tengerbe pottyant gép Iwo Jima mellett a Bonin szigetnél. A legénység túlélte. (Fotó:
National Archives)
![1945. február 23. Iwo Jima bevétele után. A sziget elfoglalása a csendes-óceáni háború kulcsfontosságú eseménye volt. Repülőteréről könnyen el tudták érni a B-29-esek Japánt.](https://kep.index.hu/1/0/332/3323/33234/3323444_380a44a577f21b2220745f263c2ac9b0_wm.jpg)
1945. február 23. Iwo Jima bevétele után. A sziget elfoglalása a csendes-óceáni háború kulcsfontosságú eseménye volt. Repülőteréről könnyen el tudták érni a B-29-esek Japánt. (Fotó:
Keystone-France / Europress / Getty)
![Little Boy, a 15 kilotonna robbanó erővel rendelkező atombomba előkészítése a B-29-es Enola Gay teste alatt. Little Boyt 1945. augusztus 6-án dobta le az Enola Hirosimára.](https://kep.index.hu/1/0/332/3323/33234/3323434_f8017750c809c47b13984f1bd3baa781_wm.jpg)
A Little Boy, a 15 kilotonna robbanó erővel rendelkező atombomba előkészítése a B-29-es Enola Gay teste alatt. A Little Boyt 1945. augusztus 6-án dobta le az Enola Hirosimára. (Fotó:
Photoquest / Europress / Getty)
![1945. augusztus 9., Nagaszaki. Charles Sweeney vezényletével a B-29-es Bockscar ledobja a Fat Man kódnevű atombombát a város északi részére.](https://kep.index.hu/1/0/332/3323/33234/3323476_c1d8c5bbf0ed7f6f60f1e010306e7960_wm.jpg)
1945. augusztus 9., Nagaszaki. Charles Sweeney vezényletével a B-29-es Bockscar ledobja a Fat Man kódnevű atombombát a város északi részére. (Fotó:
Handout / Europress / Getty)
![Az Enola Gay személyzetének tagjai parádéznak New Yorkban. Robert A. Lewis másodpilóta, Paul W. Tibbets Jr. parancsnok és pilóta, George Caron géppuskás és Wyatt Duzenbury fedélzeti mérnök ül a dzsipben.](https://kep.index.hu/1/0/332/3323/33235/3323512_94a634aa18c7cfb421a9b0745b59a552_wm.jpg)
Az Enola Gay személyzetének tagjai parádéznak New Yorkban. Robert A. Lewis másodpilóta, Paul W. Tibbets Jr. parancsnok és pilóta, George Caron géppuskás és Wyatt Duzenbury fedélzeti mérnök ül a dzsipben. (Fotó:
Keystone / Europress / Getty)
![A típust alkalmazták a berlini légihídban is, a berlini blokád enyhítésére.](https://kep.index.hu/1/0/333/3332/33328/3332826_36f500dee306c8d2cc2ec2fc02f0cb05_wm.jpg)
A típust alkalmazták a berlini légihídban is, a berlini blokád enyhítésére. (Fotó:
Ho / AFP)
![Modernizált változata a B–50 Superfortress lett. 1947-től repült.](https://kep.index.hu/1/0/332/3323/33234/3323478_118276f6b3b7847f30a436a1038d5ffa_wm.jpg)
Modernizált változata a B–50 Superfortress lett. 1947-től repült. (Fotó:
R. Gates / Europress / Getty)
![A B-29-eseket 1950 és 53 között bevetették a koreai háborúban is. A Szovejetunió válasza a B-29-esről másolt Tupolev, Tu-4 volt. Az 1955-1960-ig hadrendben lévő Tu-4 NATO kódneve a Bika volt. A szupererődöt a 60-as évek kezdetén vonták ki a hadrendből.](https://kep.index.hu/1/0/332/3323/33235/3323510_88ada9505f9230591448e72bccc6e9f7_wm.jpg)
A B-29-eseket 1950 és 53 között bevetették a koreai háborúban is. A Szovjetunió válasza a B-29-esről másolt Tupoljev, a Tu-4 volt. Az 1955-1960-ig hadrendben lévő Tu-4 NATO-kódneve a Bika volt. A szupererődöt a 60-as évek kezdetén vonták ki a hadrendből. (Fotó:
Keystone / Europress / Getty)
![B-50-es hajtóművét rakodják ki 1951-ben egy C-124 teherszállító gyomrából.](https://kep.index.hu/1/0/332/3323/33234/3323488_5ebe3297ca1976ec912bf3f5bab55e5b_wm.jpg)
B-50-es hajtóművét rakodják ki 1951-ben egy C-124 teherszállító gyomrából. (Fotó:
Margaret Bourke-White. / Europress / Getty)
![A New York-i Duffy tér közönsége szemléli a B-50-es Lucky Lady II. törzsét. Az első gép volt, ami 1953-ban megállás nélkül repülte körbe a földet. A 94 órás repülés alatt négyszer töltötték újra a levegőben.](https://kep.index.hu/1/0/332/3323/33234/3323454_a4c14088fe756de12dff6434c76ce5ee_wm.jpg)
A New York-i Duffy tér közönsége szemléli a B-50-es Lucky Lady II. törzsét. Az első gép volt, ami 1953-ban megállás nélkül repülte körbe a Földet. A 94 órás repülés alatt négyszer töltötték újra a levegőben. (Fotó:
New York Daily News Archive / Europress / Getty)
![Az „erődök" fejlesztése a máig legismertebb és ma is használatban lévő B–52 Stratofortress-ben csúcsosodott ki. Neve a sztratoszféra meghódítására utal.](https://kep.index.hu/1/0/332/3323/33235/3323502_52479ab0922bc6321186dbbaed8cb4d7_wm.jpg)
Az „erődök" fejlesztése a máig legismertebb és ma is használatban lévő B–52 Stratofortress-ben csúcsosodott ki. Neve a sztratoszféra meghódítására utal. (Fotó:
Michael Rougier. / Europress / Getty)
![B-52-es kondenz csíkja a sztratoszférában. A fejlesztés célja amerikai légibázisról indított, Szovjetunió elleni nukleáris csapás volt.](https://kep.index.hu/1/0/332/3323/33234/3323468_bd6b3063a20ff293e656f780282ba635_wm.jpg)
B-52-es kondenzcsíkja a sztratoszférában. A fejlesztés célja amerikai légibázisról indított, a Szovjetunió elleni nukleáris csapás volt. (Fotó:
Dean Conger / Europress / Getty)
![Feleslegessé vált B-52-esek temetője az arizónai sivatagban. A gép 1955-ben állt hadrendbe és előre láthatólag 2045-ig repül még.](https://kep.index.hu/1/0/332/3323/33235/3323508_99efb1ae4414276fd7c891e4212ed48d_wm.jpg)
Feleslegessé vált B-52-esek temetője az arizonai sivatagban. A gép 1955-ben állt hadrendbe, és előre láthatólag 2045-ig repül még. (Fotó:
Mpi / Europress / Getty)
![A típust bevetették az öbölháborúban, Szerbiában, Afganisztánban, és Irakban is.](https://kep.index.hu/1/0/332/3323/33235/3323520_04592865be2da9a4e3e5246593227a8f_wm.jpg)
A típust bevetették az öbölháborúban, Szerbiában, Afganisztánban és Irakban is. (Fotó:
Usaf / Europress / Getty)
![A leghíresebb B-29-est, az Enola Gayt 2003-ban felújítva állították ki a Smithsonian Nemzeti Légi- és Űrmúzeumban.](https://kep.index.hu/1/0/332/3323/33235/3323514_d6c3b9f49dc0895b2065439067336d49_wm.jpg)
A leghíresebb B-29-est, az Enola Gayt 2003-ban felújítva állították ki a Smithsonian Nemzeti Légi- és Űrmúzeumban.
(Fotó:
Mark Wilson / Europress / Getty)
Rovataink a Facebookon