A hetven éve hadrendbe állított B-29-es nehézbombázó, a Szupererőd döntötte el a harcot a japán hadszíntéren a második világháborúban. A B-52-es elődje a Nagaszakira és Hirosimára mért támadások után részt vett a berlini légihídban, és bevetették a koreai háborúban is.
A B-29 nagy elődje a B–17 Flying Fortress, azaz Repülő Erőd. A bombázót 1934-ben fejlesztette a Boeing az Amerikai Légierőnek. Az angolok és az amerikaiak is hadrendbe állították a háború alatt. (Fotó:
Roger Viollet / Europress / Getty)
Gépágyútorony a gép farkában. A bombázó erődöt 11 darab M2 Browning típusú géppuska védte. A második világháborúban vetették be először német ipari célpontok ellen. (Fotó:
National Archives)
A B-17-es legénysége magassági bevetésre készül 1942-ben. (Fotó:
National Archives)
B-17 es rakterén dolgoznak a Douglas repülőgépgyártó kaliforniai gyárában. (Fotó:
Buyenlarge / Europress / Getty)
B-17 és P-47 Thunderboltok társaságában Anglia felett 1941-ben. A gépből több mint 12 000 darabot gyártottak. (Fotó:
Photoquest / Europress / Getty)
Nehéz volt bemászni a toronyba. (Fotó:
Frank Scherschel. / Europress / Getty)
Csonka erőd Európa felett. (Fotó:
National Archives)
A B-17-est követte a B-29. A nehézbombázót 1943-tól vetették be. Az immár Superfortressnek (Szupererőd) elnevezett gép szinte mindenben felülmúlta elődjét. Nőtt a hatótávolsága, bombabefogadó képessége és védelmi képességei is erősödtek. Ez volt a legnagyobb szolgálatba állított repülőgép a második világháború idején. (Fotó:
Photoquest / Europress / Getty)
A négy, egyenként 2200 lóerős motor hajtotta gép súlya miatt alulmotorizált volt. Végsebessége elérte az óránkénti 575 kilométert, és csaknem 6000 kilométert tehetett meg egyvégtében, tankolás nélkül. A B-29 hermetizált kabinnal és törzsvéggel nagy magasságú bevetéseket végezhetett akár nappal is. Géppuskatornyait távvezérlésű rendszer irányította. 3970 darabot gyártottak belőle 1943 és 1946 között. (Fotó:
National Archives)
B-29 orr-részek a Boeing kansasi gyárában. A típus tervezése 1939-ben kezdődött meg, és 1943-ban kezdték meg a gyártását, mielőtt a tesztek befejeződtek volna. A hadsereg külön szervizközponott hozott létre, ahol anélkül hajthattak végre apróbb módosításokat a gépeken, hogy a gyártást lassítani kellett volna a Boeingnél. (Fotó:
Fpg / Europress / Getty)
B-29-es hátsó túlnyomásos kabinja, amelyben négy ágyon pihenhetett a legénység a hosszú bevetéseken. A B-29-est először 1944 június 5-én egy vonat ellen vetették be Bangkok közelében, majd június 15-én egy kínai bázisról felszállva már Japánban bombázott. Ezután váltak meghatározóvá a Japán elleni légitámadások, amelyekben 450-500 Superfortress is a levegőbe emelkedett egy-egy alkalommal. (Fotó:
US Air Force)
Randall Sprenger az utolsó simítást végzi B-29-esének, a Little Gemnek (Kis Drágakő) keresztelt B-29-es jelképén. (Fotó:
Us Marine Corps / Europress / Getty)
A B-29-es hermetizált közlekedő alagútja a túlnyomásos kabinok közötti mozgást tette lehetővé. (Fotó:
Mondadori / Europress / Getty)
Technikus élesíti az 500 fontos (225 kilogramm) rombolóbombákat 1944 júliusában. A 30 méter hosszú gép 9000 kilogrammnyi bombát tudott a cél fölé repíteni. (Fotó:
Bernard Hoffman / Europress / Getty)
A Waddy szekerének elnevezett B-29-es karikatúráját eleveníti meg a gép legénysége, 1944 novemberében, mielőtt elsőként indulnak Tokió bombázására. 1945 januárjában a gép és teljes legénysége odaveszett egy támadásban. (Fotó:
Fpg / Europress / Getty)
Leszállás közben felrobbant és négy vadászgépet is összeroncsolt ez a B-29-es Iwo Jima repterén. A háború alatt a csendes-óceáni és a Kína–Burma–India hadszíntéren vetették be a B-29-eseket, melyek a Japán elleni hadjárat kiemelten fontos eszközévé váltak. Európa felett a háború alatt nem teljesített szolgálatot. (Fotó:
Fpg / Europress / Getty)
Éjszakai bombázás ismeretlen helyen 1945-ben. (Fotó:
Time Life Pictures / Europress / Getty)
Köd miatt tengerbe pottyant gép Iwo Jima mellett a Bonin szigetnél. A legénység túlélte. (Fotó:
National Archives)
1945. február 23. Iwo Jima bevétele után. A sziget elfoglalása a csendes-óceáni háború kulcsfontosságú eseménye volt. Repülőteréről könnyen el tudták érni a B-29-esek Japánt. (Fotó:
Keystone-France / Europress / Getty)
A Little Boy, a 15 kilotonna robbanó erővel rendelkező atombomba előkészítése a B-29-es Enola Gay teste alatt. A Little Boyt 1945. augusztus 6-án dobta le az Enola Hirosimára. (Fotó:
Photoquest / Europress / Getty)
1945. augusztus 9., Nagaszaki. Charles Sweeney vezényletével a B-29-es Bockscar ledobja a Fat Man kódnevű atombombát a város északi részére. (Fotó:
Handout / Europress / Getty)
Az Enola Gay személyzetének tagjai parádéznak New Yorkban. Robert A. Lewis másodpilóta, Paul W. Tibbets Jr. parancsnok és pilóta, George Caron géppuskás és Wyatt Duzenbury fedélzeti mérnök ül a dzsipben. (Fotó:
Keystone / Europress / Getty)
A típust alkalmazták a berlini légihídban is, a berlini blokád enyhítésére. (Fotó:
Ho / AFP)
Modernizált változata a B–50 Superfortress lett. 1947-től repült. (Fotó:
R. Gates / Europress / Getty)
A B-29-eseket 1950 és 53 között bevetették a koreai háborúban is. A Szovjetunió válasza a B-29-esről másolt Tupoljev, a Tu-4 volt. Az 1955-1960-ig hadrendben lévő Tu-4 NATO-kódneve a Bika volt. A szupererődöt a 60-as évek kezdetén vonták ki a hadrendből. (Fotó:
Keystone / Europress / Getty)
B-50-es hajtóművét rakodják ki 1951-ben egy C-124 teherszállító gyomrából. (Fotó:
Margaret Bourke-White. / Europress / Getty)
A New York-i Duffy tér közönsége szemléli a B-50-es Lucky Lady II. törzsét. Az első gép volt, ami 1953-ban megállás nélkül repülte körbe a Földet. A 94 órás repülés alatt négyszer töltötték újra a levegőben. (Fotó:
New York Daily News Archive / Europress / Getty)
Az „erődök" fejlesztése a máig legismertebb és ma is használatban lévő B–52 Stratofortress-ben csúcsosodott ki. Neve a sztratoszféra meghódítására utal. (Fotó:
Michael Rougier. / Europress / Getty)
B-52-es kondenzcsíkja a sztratoszférában. A fejlesztés célja amerikai légibázisról indított, a Szovjetunió elleni nukleáris csapás volt. (Fotó:
Dean Conger / Europress / Getty)
Feleslegessé vált B-52-esek temetője az arizonai sivatagban. A gép 1955-ben állt hadrendbe, és előre láthatólag 2045-ig repül még. (Fotó:
Mpi / Europress / Getty)
A típust bevetették az öbölháborúban, Szerbiában, Afganisztánban és Irakban is. (Fotó:
Usaf / Europress / Getty)
A leghíresebb B-29-est, az Enola Gayt 2003-ban felújítva állították ki a Smithsonian Nemzeti Légi- és Űrmúzeumban.
(Fotó:
Mark Wilson / Europress / Getty)
Rovataink a Facebookon