Ahol évtizedek óta csajoznak a rocksztárok
Kevés olyan szórakozóhely létezik még mindig, amin végigment a könnyűzene szinte összes fontosabb korszaka. Pedig a Los Angeles-i Whisky a Go-Go pont ilyen, 1964 óta rendeznek itt koncerteket. A mára a város egyik leghíresebb nevezetességének számító klub megélte a rock and roll hőskorát, a brit és hippi inváziót, fellépett náluk az összes new wave-et játszó csodabogár, hogy aztán a punkok és a hajmetál zenekarok pusztítsanak a fellépések alatt vagy utána. Itt fedezték fel a Doorst, erősödött meg az LA punk és dübörgött a '80-as évek heavy metalja. Szex, drogok, rock and roll. Mi más? Ma 50 éves a Whisky a Go-Go.
Johnny Rivers koncertjével nyitott annak idején a Whisky a Go-Go, akit a hely alapítója fedezett fel magának, és szerződtette a klubhoz. Rivers fellépéseinek nagyon hamar híre kelt, később itt vette fel első, Johnny Rivers at Whisky a Go-Go című lemezét. A lemez 1964-ben jelent meg, abban az évben, a Beatles fémjelezte brit invázió elkezdődött az Egyesült Államokban. Az aranylemezes album mutatta be azt a Go-Go hangzást, ami később a szórakozóhely védjegyévé vált. Ezen a lemezen szerepelt Chuck Berry Memphisének feldolgozása is, ami Rivers első igaza slágerévé vált. Később négy másik albumot is felvett a Whiskyben.
Ha van Spotify regisztrációja élvezze Johnny Riverst a Whiskyben!
A Whisky a Go-Go gyorsan a város egyik legfelkapottabb helyévé vált, ahol jómódú zakós-nyakkendős harmincasok buliztak rock and roll zenére. Ezt sokáig nagyon nehezen emésztette meg a város és a helyi sajtó, sokan egy korszak végét látták a Whisky megnyitásában. Szép lassan Hollywood nagyjai is tiszteletüket tették a helyszínen, például Steve McQueen és Marlon Brando is rendszeres vendég volt.
A Doors még csak egy lemezkiadóra váró feltörekvő zenekar volt, amikor a Them az Egyesült Államokban turnézott. Ők voltak a Whisky rezidens zenekara, így Jim Morrisonék játszottak Van Morrisonék előtt. Az észak-ír zenekar utolsó amerikai koncertjére egyesült a két együttes és közös jammelésbe kezdtek, 25 percesre nyújtva a Gloria című számot. John Densmore élete egyik legszebb élményeként emlékszik vissza az estére, ami után nem sokkal lemezszerződést kaptak az Elektra kiadótól. Végül azonban Jim Morrison botrányos viselkedése miatt kitiltották a Doorst a klubból, ahol soha többé nem játszottak. (Fotó:
Europress / Getty)
Mivel nem volt elég hely a fellépések közti szórakozást nyújtó DJ-pultnak, a tulajdonosok a tánctér fölé emelték, és egy ketrecbe zárták. Elmer Valentine versenyt hirdetett női DJ-k számára, de végül a nyertes nem jött el, így egy helyi cigarettaárus lánynak, Patty Brockhurstnek kellett beugrania. Mindenki őszinte meglepetésére a lemezek lejátszása közben egyszer csak táncra perdült, vadul ugrált és mozgatta a csípőit, úgyhogy leszerződtette a klub. Később még két ilyen ketrecet húztak fel a helyszínen, ahol más csinos lányok táncoltak a zenére, ezzel pedig megszülettek a világ első go-go táncosai.
A Byrds a hippikorszak egyik előfutára volt, a helyi folk színtérből kerültek fel a Whisky színpadára. Eleinte egyszerű akusztikus folkdalokat írtak, majd az elektromos gitár népszerűségével felvettek egy basszusgitárost és új hangzásra tértek át. A Mr. Tambourine Mannek hála országszerte ismertek lettek, a hosszú haj és az elektromos hangzás párosítása pedig létrehozta a folk rockot, ami a későbbi hippizene elődje volt. Ezután léphettek fel a Whiskyben, ahol egyébként a Doors volt az előzenekaruk, és a klub zakós-nyakkendő vendégköre lecserélődött egy csomó hosszú hajú, huszonéves egyetemistára, akik a háború ellen szeretkezéssel tiltakoztak. A Sunset Stripet ellepték a hippik, akik mind a Byrdsre, és az ő rock and rolljukra, Dylan-feldolgozásaikra voltak kíváncsiak. (Fotó:
Michael Ochs Archives / Europress / Getty)
A twist mellett a watusi volt a kor rendkívül népszerű táncstílusa. Smokey Robinson, Chubby Checker, a Vibrations vagy éppen az Isley Brothers zenéje jelentette legjobb aláfestő zenét ehhez. A konzervatívabbak elborzadtak a látványtól, mondván a régi hollywoodi sztárok sem voltak szentek, de Humphrey Bogart például tudta, hogy kell stílusosan lerészegedni, majd csöndben üldögélni valami környékbeli klub dzsesszkoncertjén. (Fotó:
Julian Wasser / Europress / Getty)
Annyira népszerűvé vált a Sunset Strip, hogy a helyi boltosok és az önkormányzat összefogott az éjszaka szórakozó ifjúság ellen és kijárási tilalmat rendelt el. Bevonták a klubok működési engedélyét, a Whiskyt pedig át kellett keresztelni The Whiskre, mivel az alkoholos ital neve rossz hatással van a fiatalságra. Odáig mentek, hogy le akarták dózerolni a népszerű Pandora’s Box szórakozóhelyet, aminek egy hatalmas és brutálisan feloszlatott tüntetés lett a vége. A Sunset Strip-i zavargások kifejezést egyébként sokan túlzónak tartják, hiszen mindössze egy buszt borítottak fel a viszonylag békés tüntetők, akik között feltűnt több híresség is, mint Cher, Jack Nicholson, David Crosby, Neil Young és Peter Fonda is. Utóbbit végül bilincsben vitték el a rendőrök. Az alapítók végül visszaperelték a klub nevét és az engedélyeket. (Fotó:
Julian Wasser)
Annyira felbosszantotta a szórakozóhely tulajdonosait a boltosok és a hatóság viselkedése, hogy rendkívül stílusos módon álltak bosszút. Korábban is rengeteg támadás érte a Whiskyt, amiért sok fekete zenésznek ad fellépési lehetőséget, de zavargások után a szervezők direkt több teret adtak a motown előadóknak, mint Marvin Gaye, Martha and the Vandellas, de még Jimi Hendrix is itt lépett fel nagyobb amerikai közönség előtt először. Otis Redding pedig felvette az azóta megkerülhetetlenné vált In Person at the Whisky a Go Go koncertlemezét.
Ha van Spotify regisztrációja halgassa a lemezt!
Érdekes módon alig változott valami a Whisky a Go-Go környékén, pedig Los Angeles nem éppen az emlékművei miatt híres. A Sunsett Boulevard apró változtatásokkal, de ma is ugyanúgy néz ki mint fénykorában, még a benzinkút is ugyanott van, ahol a klub indulásakor. Ez főleg a a hely vezetésnek köszönhető, akik egészen a dédunokákig megtanították, hogy ezt az épületet sohasem szabad eladni és örökké meg kell maradnia a rock and roll szentélyének.
A ’70-es évek elejére maximális fordulatszámon pörgött a brit invázió és szinte az összes Amerikában turnézó zenekar megfordult a Whiskyben. A Led Zeppelin bulijait kisebb népünnepély fogadta, a Rolling Stonesot rajongólányok seregei figyelték a Whiskyben, de fellépett még itt a The Whotól kezdve a Hawkwinden és a Black Sabbath-on át Joe Cockerig szinte mindenki, aki számított Nagy-Britanniában és éppen az Egyesült Államokban turnézott. (Fotó:
Jim Mccrary / Europress / Getty)
A nyugati partra jókora késéssel érkezett meg a punk, és úgy alapvetően le voltak kicsit maradva New Yorkhoz vagy éppen Angliához képest. Így élményszámba ment minden olyan alkalom, amikor a Blondie-hoz hasonló kaliberű zenekar lépett fel a Whiskyben, az együttesekből pedig néha egészen váratlan reakciót váltott ki a szokásosnál sokkal lelkesebb közönség. A színtér egyik legszebb énekesnőjének tartott Debbie Harryt sem lehetett túl gyakran látni a színpadon ilyen testhelyzetben. (Fotó:
Donna Santisi / Europress / Getty)
Bob Dylannek fontos szerepe volt a folk népszerűségében, majd az egész hippimozgalom létrejöttében, ezen a képen amúgy egy másik fontos figurával látható, Rodney Bingemheinerrel. Bingenheimer fontosságáról sokat elmond, hogy a Sunset Strip polgármesterének hívták és 2007-ben saját csillagot kapott a Hollywood Boulevardon. Neki és KROQ rádión sugárzott műsorának rengeteg zenekar és rajongó tartozik hálával, hiszen elsőként játszott Los Angelesben Ramonest és Sex Pistolst, és nagyon sokat segített a helyi punk színtér létrejöttében. Olyan együtteseket fedezett fel idő előtt, mint a Nirvana, a Guns ’n Roses, a Blondie, a Cure, a Blur, a Sonic Youth vagy éppen a Coldplay. (Fotó:
Brad Elterman / Europress / Getty)
A legenda szerint Los Angeles New Yorkhoz képest csak egy alvóváros volt, különösebb zenei színtér nélkül. A Whisky a Go-Gón kívül a Beach Boys segített a legtöbbet ennek a megváltoztatásán, náluk jobban talán egy gitárzenekar sem foglalta össze a nyugati parti könnyűzene esszenciáját. Ugyan rendszeresen koncerteztek a Sunset Stripen és komoly népszerűségnek örvendtek országszerte, a következő generációk számára ez már nem volt elég izgalmas. (Fotó:
Michael Ochs Archives / Europress / Getty)
A keleti parti punkok mellett a groupie létet életmódszerűen űző rajongók is ellepték a környéket. A Whisky a Go-Go VIP termeként funkcionáló Rainbow Bar and Grill tömve volt velük, csak arra vártak, hogy valamelyik rocksztár jól megdöngesse őket. A Johnny Thunders mellett látható Sable Starr például olyanokkal randizott, mint Iggy Pop, Richard Hell, Robert Plant, Mick Jagger, David Bowie, Rod Stewart, Alice Cooper és Marc Bolan. A klub vezetősége kifejezetten ragaszkodott a jelenlétükhöz, hiszen így a zenészek tovább maradnak, többet költenek és még kellemesebben érzik magukat. A ’80-as évekre szinte már elvárás volt groupie-k seregével érkezni a Rainbow-ba, a Mötley Crüe-t például annyira imádták, hogy rövid idő alatt már semmi kihívást nem találtak a szexben, a Poison tagjai pedig az étterem konyhájába jártak kufircolni – néha groupie híján a csinos pincér- vagy szakácsnőkkel, mivel a hely kizárólag szép és fiatal lányokat alkalmazott. (Fotó:
Bob Gruen)
Iggy Pop és a Stooges már azelőtt teltházas bulikat tartott a Whiskyben, mielőtt Los Angelesbe igazán betört volna a punkzene. Sokáig rezidens zenekar voltak, amikor az egész társaság átköltözött a nyugati partra. Azonban hiába kaptak szerződést az Elektrától, és adtak ki két albumot, az éppen tomboló love, peace and unity-féle hippiskedés alatt nem voltak túl sokan kíváncsiak a Stooges nyers, vad és botrányosan őszinte protopunkjára. A lemezek nem fogytak, Iggy Pop még durvábban drogozni kezdett és szép lassan feloszlott a zenekar. Pedig David Bowie imádta Iggyt, még a Raw Power felvételein is segédkezett, ami azóta a garázspunk egyik alapvetésévé vált. Egy szűk rétegnek azonban még időben sikerült felfedezni magának Iggy Popot, akik később létrehozták a Los Angeles-i punk színteret, az énekest pedig azóta mindenki a punk keresztapjának hívja, akinek hatása elindította megannyi kaliforniai zenekar karrierjét a Black Flagtól a Germsig. (Fotó:
Michael Ochs Archives / Europress / Getty)
A ’70-es évek továbbra is a kifinomult gitárzenéről szólt a Whiskyben. Bobby „Blue” Bland többször is zenélt arrafelé, BB King mellett ő volt a legendás memphisi blues színtér egyik első, komolyabb sikereket elérő előadója, egyesek a blues Sinatrájának hívták. A Whisky a Go-Go menedzsmentje, főleg Elmer Valentine kifejezetten támogatta az afroamerikai előadókat, rendszeresen tartottak blues esteket. Bland egyébként tavaly nyáron hunyt el 83 évesen. (Fotó:
Michael Ochs Archives / Europress / Getty)
Ez egy 1977-es óriásplakát, amin Paul McCartney szólólemezét hirdetik. A Beatles nem volt túl gyakori vendég a Whiskyben, mondjuk nem is csoda. Az első amerikai turnéjukat iszonyatosan durva médiafelhajtás övezte, de ők ennek ellenére elfogadták Jayne Mansfield meghívását egy újonnan nyílt helyre, amit Whisky a Go-Gónak hívtak. Amint megérkeztek kiderült, hogy Mansfield csak a Beatlesszel akart együtt szerepelni az újságok címlapján és a klub tele volt fotósokkal és újságírókkal. Órákig kellett várniuk mire kiszolgálták őket, végül George Harrison annyira besokallt a paparazzikra, hogy hozzávágta a poharat az egyik fotóshoz. Végül nem őt, hanem Mamie Van Doren színésznőt találta el. Gyorsan le is léptek, de másnap azzal voltak tele az újságok, hogy a Beatles poharakat dobál szórakozásképpen. (Fotó:
Getty Images)
Joan Jett a KROQ rádiónak köszönhette, hogy felfedezték a zenéjét, a Runawaysszel pedig remek kapcsolatot alakítottak ki a korszak legfontosabb punkzenekaraival. Így nem véletlen, hogy amikor 1976-ban leégett a Whisky a Go-Go, és pár hónapra be kellett zárni, Elmber Valentine tulajdonos a Joan Jették produceréhez, Kim Fowleyhoz fordult segítségért, hogy megtalálja a Whisky új identitását. Fowley annyit mondott, hogy most a punk nagyon menő Angliában, így feladtak egy hirdetést, miszerint punk rock est lesz a klubban, várnak minden bizarr undeground zenekart, a megjelenéssel biztos fellépési lehetőség is jár. „Eljött egy csomó húgyszagú, retkes, büdös, idegbeteg és rohadt mérges fehér utcagyerek szarrá narkózva. Olyan volt, mintha keresztezték volna Auschwitzot Koszovóval.” - emlékezett vissza Fowley az estére. (Fotó:
Brad Elterman / Europress / Getty)
Ray Manzarek Doors-billentyűs és Iggy Pop kapcsolata igazán különleges, utóbbi egészen biztosan jön egy karton sörrel az előbbinek. Iggy egyszer annyira részeg volt, hogy kölcsönkérte egy lány földig érő zöld ruháját és egy üveg borral a kezében végigsétált a Santa Monica Boulevardon. Gyorsan le is csukták szeméremsértésért és rendbontásért. Az előzetesből Ray Manzarek hozta ki, akit nagyon győzködött a menedzsere, hogy zenéljenek már együtt Iggy Poppal. A kapitányság után rögtön próbálni mentek. Volna, de fél óra várakozás után Iggy anyaszült meztelenül került elő. Végül semmi nem lett kettőjük közreműködéséből, Manzarek nem igazán érezte Iggy stílusát, neki pedig hiányzott a háttérben a Stooges vad dübörgése, amit túl lehet ordítani. Pedig milyen szép lett volna, ha végül Iggy Pop kerül Jim Morrison helyére a Doorsban. (Fotó:
Gijsbert Hanekroot / Europress / Getty)
Ezen a képen látszólag mindenki nagyon boldog, pedig ebben az évben kezdtek el helyi punkzenekarok rendszeresen fellépni a Whiskyben. Állandóvá váltak a verekedések a közönségben és a színpadon is, majd ez folytatódott az utcán. Végül egy Black Flag-koncerten a rendőrség lefújta a bulit, amit nem vettek túl jó néven a rajongók és összecsaptak a hatósággal. Erre a rendőrség lezárta az egész környéket és tucatjával vitték be a renitenseket a helyi kapitányságra. A Black Flag egy időre feketelistára került a Whisky a Go-Góban. (Fotó:
George Rose / Europress / Getty)
Sid Vicious és Darby Crash halála után háttérbe szorult a punk nihilizmus, aminek a szervezők is örültek, mert elegük volt az állandó rendbontásból. Közeledett a new wave és a hajmetál időszaka, utóbbinak köszönhetően élte másodvirágzását a klub. A tulajdonosok addigra már komoly befolyással rendelkeztek a környéken, a rocksztárok elitklubjaként funkcionáló Rainbow-nak illetve az exkluzív koncertek mellett színházi előadásokat és kabarékat tartó The Roxynak köszönhetően.
A furcsa ruhába öltözött, semmihez sem fogható zenét játszó Devo már igazi felüdülés volt a sok paraszt punkzenekar koncertje mellett. Itt maximum azért kellett aggódni, nehogy az egész beleőrüljön ebbe a new wave valamibe, és végül mindannyian őrültek házában végezzék. (Fotó:
George Rose / Europress / Getty)
A nők sem maradhattak ki a ’80-as évek feltűnősködő hedonizmusából, Wendy O. Williams személyében pedig megszületett a shock rock királynője. Mindent elmond róla, hogy 1981-ben a szervezők biztonsági okokból lemondták a fellépését arra hivatkozva, hogy a Plasmatics egy anarchista brigád. Erre pedig bármelyik amerikai punkzenekar büszke lenne. Williams színpadi jelenlétéről egyébként legendákat meséltek, a melleit mindössze két X takarta, ezen kívül alig hordott ruhát. Egészen váratlan módon volt őrült, egyik pillanatban pingponglabdákat lövöldözött a vaginájából, egy másikban country (!) dalt énekelt Lemmyvel a Motörheadből. Aztán visszavonult, hogy 1993-ban egy kést kalapáljon a szegcsontjába, de félúton meggondolta magát és túlélte az öngyilkossági kísérletet. Négy évvel később gyógyszerekkel próbálta túladagolni magát, végül egy évvel később fegyverrel végzett magával. (Fotó:
George Rose / Europress / Getty)
A Go-Go’s csak csajokból álló lánycsapat volt még óriási hatással a szép lassan építkező new wave-re. A punk bölcsöjének számító Masque-ban kezdtek el zenélni, korábban elképzelhetetlen lett volna, hogy háromszoros platinalemezzel mutatkozzanak be. Nekik sikerült, így léphettek fel a brit Madness ska zenekarral a Whiskyben, majd követték őket Angliába is. Több feloszlás után a Go-Go’s még mindig aktív, máig rengeteget turnéznak az Egyesült Államokban.
A ’80-as évek hozta vissza a Whiskybe a kezdetekre jellemző népszerűséget. A videoklipek megjelenésével egyre több rockzenész akart a zenélés mellett jól is kinézni, így jött létre rengeteg, tupírozott hajú, kifestett, szűk bőrgatyás zenekar, és kezdődött a heavy metal hódítása. A Guns ’n Roses vitán felül a korszak egyik legnagyobbja volt, de sokat lépett fel a Whiskyben a Metallica és a Mötley Crüe is. Utóbbi például a Whiskyben vált szupersztárrá még azelőtt, hogy lemezszerződést kaptak volna. A történetek szerint ez volt a Whisky második aranykora, Led Zeppelin óta nem voltak akkora bulik a koncertek után, mint amiket a cicanadrágos rockerek csináltak. (Fotó:
Marc S Canter / Europress / Getty)
Az MTV-n bemutatott videoklipek a rocksztárok egy egészen új fajtáját hozták létre: Billy Idol volt az egyik első, aki a csatornán vetített zenés kisfilmjeinek köszönhette a népszerűségét. Az énekes a második brit inváziónak köszönhetően tört be a tengerentúli piacra, és rendszeres fellépője volt a klubnak, többek között zenélt Doors-emlékesten is, az L.A. Woman című számot pedig azóta is előveszi néha-néha. Idol egyébként Oliver Stone 1991-es, Ray Manzarekék életét feldolgozó filmjében is kapott egy rövid szerepet, ő volt Cat, Jim Morrison ivócimborája. (Fotó:
Jeff Kravitz / Europress / Getty)
2013. A Whisky búcsúja a 74 éves korában elhunyt Ray Manzarektől.
Rovataink a Facebookon