Így nézhetne ki a Malév, ha megőriztük volna
Régi és patinás, mindenki ismerte és szerette, miután a privatizációja bohózatba fulladt, csődbe ment – ismerős? A különbség annyi, hogy a bolíviaiak nem engedik veszni saját Malévüket, az 1925 óta működő Lloyd Aereo Bolivianót. Civil utasokat 6 éve szállítottak utoljára, a vállalatot a valamiért még mindig elszánt, sokszor fizetés nélkül is bejáró dolgozók önfeláldozó munkája tartja életben. Nick Ballon bolíviai származású angol fotós fél éven át dokumentálta az életben maradásért folytatott lassú, csendes küzdelmet. Ezekiel 36:36 című albumát a TIME magazin 2013 legjobb fotóskönyvei közé válogatta, valamint a 2013-as Terry O'Neill díj döntősei közé is bejutott.
A cégnek két üzemképes repülője maradt, de egyiknek sincs állandó repülési engedélye, az Ezekiel 36:36-ra keresztelt Boeing 727-est alkalmanként az állami légierő veszi bérbe. A név egy bibliai idézetre utal: „Akkor a népek, amelyek megmaradtak itt a környéken, megtudják, hogy én, az Úr újra felépítettem, amit leromboltak, és amit letaroltak, azt újra beültettem.” (Fotó:
Nick Ballon / LAB Project)
A várakozás teszi ki a munka nagy részét, az adóhivatalt és az állam képviselőit csak a töretlenül bejáró dolgozók jelenléte tartja vissza a cég ingóságainak lefoglalásától. (Fotó:
Nick Ballon / LAB Project)
Zabalagas kapitány a Lloyd Aéreo Bolivano utolsó három főpilótájának egyike volt. Ez a portré felmondása napján készült, nem bírta anyagilag a hónapokig elmaradó fizetéseket. (Fotó:
Nick Ballon / LAB Project)
A LAB 1927-ben nyitotta pilótaképzőjét, itt tanult többek közt Bolívia első civil pilótája is. Mára a cég legtöbb korszerű taneszközét pénzzé tette, az esetlegesen felbukkanó diákoknak ez a szimulátor maradt. (Fotó:
Nick Ballon / LAB Project)
A cégnél 2007-ben végrehajtott, 80 százalékos munkaerő-leépítés óta sokan önkéntes alapon, fizetés nélkül, papíron nyugdíjasként járnak be dolgozni (Fotó:
Nick Ballon / LAB Project)
A LAB-nak régóta nem telik új hajtóművekre, így a turbinaházak üresen gyűlnek a hangárok sarkaiban (Fotó:
Nick Ballon / LAB Project)
(Fotó:
Nick Ballon / LAB Project)
Estar es una matera de dar vagyis maradni annyi, mint adni, ahogy a maradók mondják. A dolgozók pontban reggel nyolckor munkára jelentkeznek, pedig munka már nem nagyon várja őket. Délután 3-ig kell maradniuk, legtöbbjük innen a következő munkahelyére megy. (Fotó:
Nick Ballon / LAB Project)
21 hektárnyi területet foglal el, ami a LAB-ból maradt a Jorge Wilstermann reptér melletti területen (Fotó:
Nick Ballon / LAB Project)
A légitársaságnak még 600 jogi ügyet kell rendeznie, ezek jellemzően elbocsátásokkal, elmaradt bérekkel kapcsolatosak. Mégis van remény a túlélésre: a légitársaságnak irodái, felszerelései és nemzetközi légiengedélyei vannak, nemcsak két működő gépe és 21 hektár földje. „Nem adjuk fel, nem adhatjuk fel” – mondta a cég vezetője. (Fotó:
Nick Ballon / LAB Project)
Rovataink a Facebookon