Amikor még tényleg egy nagy falu volt Budapest
További Nagykép cikkek
A Fortepan, együttműködve az Út- és Vasúttervező Zrt.-vel (Uvaterv), elkezdte a vállalat fotóarchívumának feldolgozását. Az 1949 és 1990 között készült közel 120 000 fényképből folyamatosan jelennek majd meg fotók a Fortepanon és az Indexen is. Metróépítések, Duna-hidak, Libegő és Ferihegy – pár példa a cég történetéből.
Ez a sorozat az Uvaterv egy 1960-as fotótanulmányának képeire épül. A szerző több napon át fotózott Budapest kivezető útjain, gyaníthatóan az utak fejlesztésére, bővítésére keresve választ. Az 56-os forradalom után liberalizált személyautó-piac pár éven belül érezhetően növelte a budapesti gépkocsik számát. 1960-ra nyilvánvalóvá vált, hogy a bevezető utak kapacitása kicsi, és radikális változtatásokra lesz szükség. A fotókon szereplő utak egy része mára a felismerhetetlenségig megváltozott, de a Street View segítségével megkíséreljük rekonstruálni a helyszíneket.
Ez a sorozat az Uvaterv egy 1960-as fotótanulmányának képeire épül. A szerző több napon át fotózott Budapest kivezető útjain, gyaníthatóan az utak fejlesztésére, bővítésére keresve választ. Az 56-os forradalom után liberalizált személyautó-piac pár éven belül érezhetően növelte a budapesti gépkocsik számát. 1960-ra nyilvánvalóvá vált, hogy a bevezető utak kapacitása kicsi, és radikális változtatásokra lesz szükség. A fotókon szereplő utak egy része mára a felismerhetetlenségig megváltozott, de a Street View segítségével megkíséreljük rekonstruálni a helyszíneket.

Szinte csak a távolban álló gyárkémény és a bal oldali tűzfal árulja el, hogy a Bécsi utat látjuk onnan, ahol a Vörösvári út beletorkollik. Ez az a környék, amely alighanem előnyére változott, annak ellenére, hogy most sem túl szívderítő látvány elnézni erre. (Fotó:
FORTEPAN)

Bár a Street View-n már sokkal kevésbé van iparváros-hangulata a környéknek, mint pár évtizede, azért még mindig olyan, mintha egy depóvárosban járnánk. (Fotó:
Google Streetview)

Ha csak ezt a képet nézzük, Vörös Csepelen nem sok minden változott az elmúlt ötvenöt évben, hacsak annyi nem, hogy a kerület narancssárga lett. A helyiérdekű ugyanott megy a Boráros tér felé, azaz nem teljesen: a képen láthatnak ugyanis egy jobbra ívelő, rejtélyes vágánypárt: ez egy ív után az Ady Endre útra fordult rá, és a Gubacsi hídon ment át Pestre, és érte el a Határ úti végállomást, azt a területet, ahol manapság a 3-as villamos fordul vissza Zuglóba. A Határ út és Csepel között közlekedő HÉV 1978-ig járt, utódja a 48-as busz lett, amivel sokáig a HÉV-re érvényes villamosjeggyel lehetett utazni. (Fotó:
FORTEPAN)

Tejtermék, pékáru, üdítő, italfélék, dohány – hirdeti ma a bolt fala. A környék nem változott, csak a Határ úti HÉV régi jó kocsijai nem nyikorognak már kanyarodás közben. (Fotó:
Google Streetview)

A környék még ma is pont ilyen jellegtelen, mint 1960-ban, mégis nehéz ráismerni: a III. kerületben járunk, a városból kifelé nézünk, itt torkollik be a Rákóczi utca a Szentendrei útba. (Fotó:
FORTEPAN)

Balra a HÉV-sín, úgy, mint régen, és az itt lakást ellehetetlenítő városi autópálya. (Fotó:
Google Streetview)

Helló, 1960! Ez itt már a szép új világ, csak azt az ócska bérházat kellene eltüntetni a kép jobb oldaláról. Balra, távolabb a még mindig egészen újnak számító Dagály fürdő fejépülete, a balra vezető macskaköves út pedig az 1939-ben elkezdett, de a háború miatt csak 1950-ben befejezett Árpád hídra vezet. (Legalább nem volt ok lebombázni a félkész hidat.) (Fotó:
FORTEPAN)

A lepattant bérház eltűnt, és hamarosan a Dagály is el fog. Pár éven belül egy olyan szuperuszoda lesz itt, ahol vizes világbajnokságot rendeznek majd 2021-ben. (Fotó:
Google Streetview)

A 3-as, a 10-es és a 10A-s villamos járt errefelé 1960-ban. A Külső Váci úton járunk, és ezekkel a villamosokkal átszállás nélkül juthattunk el a Nyugati pályaudvarig vagy az újpesti víztoronyhoz, esetleg a rákospalotai Kossuth utcáig, netán a Megyeri csárdáig. Én nem mondom, hogy ez az utcakép maga a csoda, de nézzék csak meg a következő képet: Újpest, Külső Váci út kifelé (azt hiszem) vagy a Baross utca, 1041 Újpest, Külső Váci út kifelé a Tinódi utcától (Fotó:
FORTEPAN)

Ezt a részt ma ugyanaz az egysíkú reménytelenség jellemzi, mint a pesti agglomerációs övezet útjait, ahol semmi az égvilágon nem különbözteti meg a taksonyi, az ecseri, a kistarcsai vagy a gödi utakat. (Fotó:
Google Streetview)

A Fehérvári út valahol az Albertfalva kitérőnél. Albertfalvát 1950 január elsején csatolták a fővároshoz, ekkor szűnt meg 131 évig tartó önállósága. Ebben az évben új lakótelep építése kezdődött meg a Fehérvári út - Vegyész utca - Karcag utca - Mezőkövesd utca által határolt területen. Itt volt az akkoriban közlekedő 10-es busz végállomása is. (Fotó:
FORTEPAN)

Ez is egy olyan terület, amin egy kis rendezéssel sokat lehetne javítani, hiszen rendkívül széles területet foglal el a forgalom, miközben nem is olyan nagy. A holt terek, értelmetlen járdaszigetek átalakításával ismét kedvesebbé, „utcásabbá” varázsolhatnánk az utat. (Fotó:
Google Street View)

A Rákos-pataknál épült Kerepesi út feletti vasúti felüljáró nagyvonalúan számolt a térrel – nézzék csak, milyen széles az a sehova sem vezető járda alatta. (Fotó:
FORTEPAN)

Ma már inkább kevésnek tűnik a hely: a buszsáv csak egyik irányban fért el alatta, s jó 200 méterre a bringaút is megszűnik. Ha egyszer megvalósul a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötése, új megálló épül majd itt, ahol a vonat is megáll. (Fotó:
Google Streetview)

Az 1943-ban épült, Ferihegyre vezető gyorsforgalmi út hipermodern volt: csak személygépkocsik hajthattak rá, s mivel nem volt keresztirányú forgalom, akár 110-zel is lehetett száguldozni rajta. Lovas kocsiknak meg teherautóknak ott volt a két szélső sáv. (Fotó:
FORTEPAN)

A szűk katlan később inkább problémát jelentett, mintsem előnyt: egy-egy baleset lebénította a teljes forgalmat. Igaz, volt, ahol az aluljárót már felüljáróra cserélték. (Fotó:
Google Streetview)

A macskakő, az útszéli pocsolya, az ipari táj azt sejteti, hogy valamelyik szocialista iparvárosban járunk, de nem. Innen autóval 1960-ban is csak alig negyedóra volt a Parlament épülete. Akik az autópálya előtti világban Szegedről jöttek föl Pestre, azoknak a retinájukba égett a látvány: Soroksári út, a csepeli leágazás után a város és a Déli összekötő vasúti híd felé nézve. Az ember a végtelennek tetsző Soroksári út végigautózásával jutott el idáig, ahonnan már tényleg csak egy ugrás a város. (Fotó:
FORTEPAN)

Hiába húzták fel az ezredfordulón ide a szomszédba a Művészetek Palotáját és a Nemzeti Színházat, a Soroksári út nem hazudtolja meg magát. (Fotó:
Google Streetview)

Igen, jól látják, az 1960-as fotón a Csepel-szigetre vezető Kvassay hídpár jobb oldali darabja majd egy méterrel feljebb van, mint a bal oldali. De a kicsire nem adtak 1951-ben, amikor megépítették a gyorsvasúti hidat a mellette álló országúti mintájára, melyet még 1927-ben emeltek. Utóbbit ugyan felrobbantották a németek, de a világháború után, más hidak roncsainak felhasználásával változatlan formában újjáépült, és működött is egészen 2000-ig. (Fotó:
FORTEPAN)

Hogy össze tudjuk vetni az egykori és a mai Kvassay hidat, érdemes a Street View-n bekukucskálni jobbra a lombok közé. A vasúti híd ugyanis ma is megvan, semmit se változott, csak a macskaköves országutat cserélték kétszer kétsávos aszfaltra. Érdekes a hídszerkezetek evolúciója: míg itt eltűnt a látványos acélszerkezet a korszerűsítéssel, a tavaly megújult Kerepesi úti Százlábú épp most kapott ilyet. Amúgy most a bal oldali Kvassay híd van egy méterrel feljebb, de annyi baj legyen. (Fotó:
Google Streetview)

Na ez sem lehetett egy álommelóhely. Mármint a bakterház a Kővirágsornál, mely az Albertfalva felől megy Budafok felé a Leányka utcánál. (Fotó:
FORTEPAN)

Jelentősége ma már egyáltalán nincs mint bekötő útnak. Lebontották a házikót, a sorompót, de az útkanyarulat csonkja megmaradt, s a macskakövet is túlélte: a kép alján azt jelzi az aszfaltcsík. (Fotó:
Google Streetview)

Ma már a „Miért nem prímszám az M7? Mert Osztyapenkó” rémviccnek sincs semmi értelme, pedig 25 éve még Osztyapenkó kapitány szobra jelezte minden budapestinek, hogy elhagytuk a fővárost, kezdődik az autópálya, irány a Balaton! Azaz itt még csak az irány volt meg, a pálya csak később épült hozzá. (Fotó:
FORTEPAN)

A szobor már nincs itt – egyedül a patak hídjának korlátja ad támpontot –, de talán nem is ez a legfőbb változás. Hanem hogy itt robbant legnagyobbat a logisztikai ingatlanok fejlesztése – mármint a fotós háta mögött, a pálya mellett mindkét oldalon. (Fotó:
Google Streetview)

Bájos dunántúli kisváros az osztrák határ közelében? Valójában a Hegyalja út és az Alkotás út kereszteződése a Sashegy felé, szemben balra egy kertészettel. (Fotó:
FORTEPAN)

Az autópálya-építés nem tett jót a környéknek: mint a városban oly sok teret, ezt is a felüljárók betonlábai csúfítják el. Vajon mikor költöztetik az ilyen forgalmas utak forgalmát a föld alá? Megmondom: amikor majd a föld alatt kötik össze a szentendrei HÉV-et a csepelivel, és amikor a pesti alsó rakpartot befedik, hogy végre igazi Duna-partja legyen a városnak. (Fotó:
Google Streetview)

Ez a Lepsénynél még megvolt korszaka. A régi 7-es út hajtűkanyarja a városkapu után. Ezen a furmányos emelkedőn forrt fel a hűtővíz a régi Škodákban, Volgákban, Warszavákban, ott szentségeltek az út szélén a kor apukái a nyitott motorháztetők mellett. A képen a korabeli óriásplakát érdemel még figyelmet: a Tungsramot reklámozza, nem mintha 1960-ban olyan nagy lehetőségünk lett volna bármilyen más égőt vásárolni. (Fotó:
FORTEPAN)

Ez is ritkaság: egy főút, ami csak szebb lett az idő múlásával. Sőt, olyan szép, hogy egy szavazáson tavaly Magyarország legszebb útjának választották. (Fotó:
Google Streetview)

Ha tudja, hol készült ez a kép, fotózza le a mai állapotokat, és küldje el nekünk! (Fotó:
FORTEPAN)
Köszönjük az ismeretlen fotográfusnak, hogy elkészítette a sorozatot, az Uvatervnek, hogy archívumában megőrizte a képeket, és Lajtai Lászlónak, hogy segített azonosítani a helyszíneket.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Nagykép
Az év, amely merényletkísérletekről, kormánybukásokról, félszáz választásról, háborúkról és szenvedésről szólt
Tudtuk, hogy nem lesz könnyű év, de hogy ennyire zűrösre sikeredik, arra senki sem gondolt.
2024. december 30., 19:14
- Nagykép
Atombiztos segítség a mindennapokban
A vakvezetőkutya-kiképzés folyamatát Atom, a labrador történetén keresztül mutatjuk be képriportunkban.
2024. december 25., 15:21
- Nagykép
Kevesen tudják: 120 éves klinika az Astoriánál
A város, sőt az ország egyetlen babaklinikáját mutatjuk be képriportunkban.
január 18., 16:37
- Mindeközben
Bochkor Gábort világsztárral tévesztették össze Japánban, még autogramot is kértek tőle
56 perce
- Mindeközben
Nagy Zsolt Leo tiszta vizet öntött a pohárba titokzatos magánélete kapcsán: Sok pletyka van, hogy a fiúkat szeretem
3 órája
- Mindeközben
Lukács Miki: Iszonyúan romboljuk a bolygót, próbálok ebben egy kicsit kevésbé élen járni
5 órája
- Címlapon
Öt doktor lapátokkal akciózott a Homokhátságon
Elegük lett, ezért földet lapátoltak a vízelvezető árokba.
2 órája
Rovataink a Facebookon