A hetvenes években készültek emlékezetesebb alkotásai: a Médeia (1971), a Régi idők mozija (1971), Az áruló (1975), a 6-os számú kórterem (1977) és a Ki lesz a bálanya? (1979). Optimisták című tévéjáték-sorozatát a Filmvilág kritikájában „a magyar televízió-játszás eddigi történetének legnagyobb, legsúlyosabb, teljesítményének” nevezték. A rendezőt Miroslav Krleža magyarországi szakértőjeként is ismerték, Glembay-trilógiáját (Glembay Ltd, Agónia, Léda) a hetvenes évek második felében három televíziós filmben is feldolgozta.
Dömölky János legismertebb filmje, a Hajnali háztetők – minden más addigi próbálkozással ellentétben – Ottlik Géza személyes jóváhagyásával készülhetett el 1985-ben az író Hajnali háztetők című művéből.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem meghatározó tanára volt, több filmes generációt nevelt az igényes és egyedi hangvételű művészeti alkotások készítésére. Tanítványa, Szász János így emlékezik szakmai útmutatójára: „A filmrendező egy őrmester és egy nagyon furcsa poéta keveréke. Ebből nagyobb rész az őrmester, és kisebb a poéta.” Dömölky soha nem alkudott meg, éjszakákon keresztül forgatott, de végig figyelmes, pontos, alázatos és emberi maradt. A vágószobában sem nyugodott, nagy pontossággal vágta filmjeit, legalább olyan fontosnak tartotta, mint magát a forgatást. A hetvenes évektől kezdve a színházban is otthonra lelt, utolsó színházi rendezése, Dürrenmatt A fizikusok című darabja most is műsoron van a Veszprémi Petőfi Színházban.
Dömölky János 1960 és 1965 között tanult a Színház- és Filmművészeti Főiskola tv- és filmrendező szakán, Máriássy Félix és Makk Károly osztályában. (Fotó:
Dömölky család archívuma)
Ez a kép már A kard forgatási szünetében készült 1976-ban: Dömölkyék éppen uzsonnáznak a teraszon. A filmben szerepelt Haumann Péter, Őze Lajos, Kállai Ferenc és Sinkovits Imre is; arról szólt, hogy egy bécsi árverésen előkerül egy fontos történelmi értékkel bíró kard, de a magyar állam nem hajlandó megvásárolni. (Fotó:
Inkey Alice)
Dömölky János és Aczél elvtárs kezet fog a Léda forgatásán, 1978 nyarán. Balra Szilágyi Tibor, Dömölky mögött Gerő Péter. „Aczél elvtárs látogatása egy forgatáson rendkívül komoly dolognak számított, hisz ő volt élet és halál ura a kultúrában. Apám filmjei rendkívüli pontossággal vették górcső alá az akkori társadalom, értelmiség és a rendszer kegyetlen kapcsolatát így sokszor a »tűrt« vagy »tiltott« kategóriába kerültek, mint például a Mélyrétegben című filmje, ami csak az elmúlt években került elő. Ennek ellenére a látogatás jó hangulatban telt mindaddig, amíg Darvas Ivánnal – aki 1978-ban kapott Kossuth-díjat – kezet nem fogott Aczél, és viccelődve nekiszegezte: »Többen kérdezték: mire kapott Kossuth-díjat?« Mire Iván azt felelte: »Talán a fél vesémre«” – idézte fel a kép keletkezésének körülményeit a rendező fia, Dömölky Dániel. (Fotó:
Dömölky család archívuma)
Haumann Péterrel a Ki lesz a bálanya? című tévéfilm forgatásán beszélget, 1979-ben. Több filmben is együtt dolgoztak, az említett A kardban, A Valencia-rejtélyben és a Hajnali háztetőkben is. (Fotó:
Dömölky család archívuma)
„Sokan már vágyni sem képesek arra, hogy az elveszett hitek helyébe újak kerüljenek: nem is tudják, hogy hinni egy ügyben mást is jelenthet, mint holmi unalmas naivitást vagy üres elvekbe való, görcsös belekapaszkodást. Ha az Optimistákban vitatkozom valamivel, akkor ezzel vitatkozom." (
innen) Dömölky az Optimisták forgatásán 1979-ben.
(Fotó:
Gáti György)
Dömölky és Takács Kati szintén az Optimisták forgatásán. Takács Katival a Ki lesz a bálanya? forgatása körüli időben ismerkedett össze, majd a nyolcvanas években együtt éltek, ekkor született egyetlen gyermeke is, Dániel. (Fotó:
Dömölky család archívuma)
Gerő Péterrel helyszínt keresnek az Optimisták szabadkai forgatásán. (Fotó:
Dömölky család archívuma)
Még mindig az Optimisták forgatása 1979-ből, a háromezredik felvétel, áll a csapón a számláló. Balra Eperjes Károly, jobbra Blaskó Péter. (Fotó:
Gáti György)
Koltai Róbertet finombeállítja felvétel előtt. Az Optimistákban Kun Bélát alakította a színész. (Fotó:
Gáti Görgy)
Dömölky később tanított is az SZFE-n, ezen a képen már mint tanár szerepel az osztályával 1982 szeptemberében (Szinetár Miklóssal voltak osztályfőnökök), miután egész nyáron vizsgafilmeket forgattak. A kép a Bakony presszó, azaz a mai Zappa előtt készült, ami a törzshelyük volt. Felső sor: Kálmán János, Tóth Eszter, Dömölky János, Szász János, Kuteiba, Romvári György, alsó sor: Zilahy Tamás, Bélafalvi Balázs, Kamondi Zoltán, Bucsek Tibor. (Fotó:
Medvigy Gábor)
A Hajnali háztetők forgatása a Baross utcai tető-műteremlakásban, Dömölky kezében egy Velázquez-albummal. Az Ottlik-regényből készült nagyszerű film 1985-ben készült, a festményekről szóló filmben Sváby Lajos képeit használták fel. (Fotó:
B. Müller Magda)
Dömölky János, Zilahy Tamás, Zentay László 1989 októberében, egy forgatás szünetében. Szoros barátság fűzte őket össze, többször dolgoztak együtt. (Fotó:
Gáti György)
Petri Györggyel az 56-os költők című film felvételén Szentendrén (Fotó:
Gáti György)
Az Audiencia forgatásán Vajda Lászlóval a stáblista mögött annak felvétele közben a Kőbányai Sörgyár alagútrendszerében (Fotó:
Gáti György)
Dömölky a 60. születésnapjára rendezett MTV-s fogadáson Göncz Árpáddal beszélget. Magyar Médeia című drámáját 1976-ban rendezte a József Attila Színházban, Szemes Mari főszereplésével. Barátságuk aktívan fennmaradt a rendszerváltás után is. (Fotó:
Dömölky család archívuma)
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!
Rovataink a Facebookon