A Mad Max-vagon már a múzeumban van

DMOHA20150914033
2015.10.07. 15:29
A budapesti World Press Photo kísérőkiállításaként 11 kiváló, fiatal magyar fotós kapott lehetőséget, hogy önerőből bemutatkozzon legfrissebb munkáival.

Két dolgot bizonyítanak be a kiállításukkal a Pictorial Collective tagjai.

Az egyik, hogy ma már nem kell történelmi távlat egy fotónak ahhoz, hogy múzeum falára kerüljön. Mohai Balázs bemutatkozó anyaga az épp zajló menekülthelyzetről szól, amit négy országban követ a terepen. A Néprajzi Múzeum kistermébe lépve rögtön a röszkei határzár MadMax-vagonjának képébe botlunk - egy olyan esemény dokumentum értékű fotóiba, ami épp csak elkezdődött körülöttünk. Ez egészen izgalmas élmény egy múzeumban. Ugyanilyen friss munkákat láthatunk Stiller Ákostól, aki Magyarország alkoholproblémáival foglalkozik vagy Hajdú D. Andrástól, aki nemrég tért haza Afrikából egy önkéntes magyar szemészorvos elképesztő történetével.

A másik, hogy együtt sokkal nagyobb dolgokat is el lehet érni, mint egyedül. A Pictorial egy olyan fotós műhely, amiből kevés van ma Magyarországon. A fotós szerkesztőségek egyre kisebbek, fotósból egyre több van, ez a két jelenség pedig nem a közös munka, a tudásmegosztás vagy a közös megjelenés kultúráját erősítik. Ilyen közegben szokatlan, hogy egy csapat fotós - akik a napi munka során akár egymás mellett könyökölnek a jobb helyekért egy szűk kordon előtt - itt egymást inspirálva dolgoznak fel társadalmi problémákat. Pedig a közös munkának komoly hagyománya van a szakmában. Hasonló elgondolások mentén alapították generációkkal korábban a Capa-fivérek és barátaik a Magnumot vagy a kétezres évek elején néhány szabadúszó fotós a NOOR-t.

A Nagyképben egy-egy fotóval mutatjuk be, hogy mit nézhetnek meg a Pictorial Collective tagjaitól, ha ellátogatnak a World Press Photo kiállításra a Néprajzi Múzeumba