Véres mesék a másik Velencéből

2016.02.03. 23:55
Ha ismeri a utcára száradt vizelet szagát, nagyjából el tudja képzelni azt is, milyen az élet Kalifornia egyik legkeményebb környékén. Bár a szagokon sokat segített, hogy Amerikában először legalizálták a füvet Kalifornia államban. Az európai párjáról Venice Beachnek nevezett néhány kilométeres partszakaszról hamar kiderül, hogy a hasonlóság a világ két Velencéje között a névválasztásban ki is merül. Az amerikai Velence nem egy elegáns hely, ahol turisták gondoláznak a házak között és galambokat etetnek a téren.

A Venice Beachről szóló útleírások kivétel nélkül azzal kezdenek, hogy ne lepődjünk meg semmin. Ha teljesen beszívott utcai zsonglőrök borulnak elénk gördeszkával, az nagyjából a normális, majd felkelnek és mennek tovább. Ez az a hely, ahol a parton berendezett fegyenckonditeremben feszítenek a környék legkeményebb srácai (Arnold Schwarzenegger is itt gyúrt fénykorában), ahol az utcán zöld doktorok bárkinek felírnak egy spanglit, ha egy kicsit fáj a feje.

A legendás keménység persze valóban csak legenda. A helyet 1905-ben alapította egy gazdag befektető, Abbot Kinney, aki fejébe vette, hogy lemásolja az európai Velencét. A terv már 1920-ban dugába dőlt, a csatornák egy részét 1929-re el is tüntették, majd a gazdasági válságban leálltak a munkák, és a környéken ma is vannak olyan utcák, ahol utak helyett az óceán fogja körbe a házakat.

Velencén az sem segített, hogy a harmincas években olajat találtak a környéken, a kitermelés csak egy ideig csábított munkaerőt a városba, aztán a hatvanas években inkább hippik és művészek, a hetvenvesben kábítószerfüggők és szárazság, a nyolcvanasban a fegyveres bűnözés alakították át az utcákat. Ami ma maradt az ezeknek a korszakoknak az öröksége. Rengeteg utcai művész, gördeszkaparkok az évtizedek óta üresen álló medencék helyén, és bűnözés, amit Panos Skoulidas a helyi bűnügyi hírekkel versenyezve dokumentál.

(Fotó: Burn Books)
(Fotó: Burn Books)

Panos Sokouladis képein keresztül egy valószínűtlenül nyers világ bontakozik ki előttünk, ahol szinte csoda, hogy minden reggel felkel a nap. Mindenki gördeszkázik, szív, gyúr, lefekszik valakivel vagy elvérzik az utcán.

Panos nem azért ment Velencébe, hogy képeket készítsen, hanem ott lakik. Számára nincs menekvés, beleragadt a nagybetűs Kaliforniai Álomba, és ez a legjobb dolog, ami csak történhetett vele. A munkája kellős közepében él.

- David Alan Harvey

Nemrég megjelent könyvét a BURN magazin karolta fel.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Nagykép
„Néha úgy éreztem, mintha a II. világháború rémségeit fotóznám”

„Néha úgy éreztem, mintha a II. világháború rémségeit fotóznám”

Az ukrán fotóművész, Maxim Dongyuk háborús képei visznek közelebb minket a borzalmak megértéséhez.

február 24., 09:33

  • Nagykép
Már a jövő sem a régi

Már a jövő sem a régi

Szász-Bányász Anna személyes munkáiban nagy hangsúlyt kap a természetközeli, paraszti életmód, melyet a nosztalgián keresztül közelít meg.

január 4., 20:35

  • Nagykép
Varázslatos képeken Magyarország

Varázslatos képeken Magyarország

Átadták A magyar természetfotó nagydíját, és megnyílt a Varázslatos Magyarország kiállítása.

tegnap, 12:31

  • Nagykép
Az otthon íze

Az otthon íze

A képeken keresztül a fotós bemutatja a családtagjait, valamint vizuálisan kifejti a családhoz kapcsolódó érzelmeit.

január 1., 16:26

  • Nagykép
Kevesen tudják: 120 éves klinika az Astoriánál

Kevesen tudják: 120 éves klinika az Astoriánál

A város, sőt az ország egyetlen babaklinikáját mutatjuk be képriportunkban.

január 18., 16:37

  • Nagykép
Maxim Dongyuk - nagykép - 2025

Maxim Dongyuk - nagykép - 2025

február 22., 13:09