Amit Fischer Iván beállított, az húsz évig úgy maradhat
További Nagykép cikkek
És amikor működés közben, próbán vagy előadáson látja egy laikus a zenekart, akkor meg végképp nehéz elengedni a katonai hasonlatokat, csak nem takarodó van, cipőpucolás, meg ordítozó őrmester, hanem hangolás, hangszertisztítás, és egy mindenre, de tényleg minden részletre odafigyelő zenekarvezető. Fischer Iván 1983-ban alapított zenekara Magyarország egyik legnagyobb kulturális exportcikke, egy hatékony, szinte egységes élőlényként zenélő regiment. Száz egyéniségből áll, de egy ember csak a kilencvenckilenc másikkal lesz teljes.
A fesztiválzenekar először 1997-ben járt az Edinburgh-i Nemzetközi Fesztiválon, de 2020-ig egészen biztosan vissza fognak még térni. 2017-ben Mozart Don Giovanniját adták elő, de - egy korábbi, 2009-es előadás alapján - egészen szokatlan színpadképpel. A díszleteket és a kellékeket ugyanis fiatal diákok játszották, fehérre mázolva. Ők álltak össze asztallá, ajtóvá, szoborrá, paddá, ők voltak egy orgiában vergődő embermassza, és ők azok, akik a címszereplőt a pokol tüzeként magukkal rántják az előadás mélyén.
Fischer azzal indokolta ezt a művészeti döntését, hogy a színpadon azt látjuk, ahogy Don Giovanni maga látta a világot, azaz hogy minden tárgy a világon egy test, hajlat, izom, és meghódítandó objektum. A darabot ismerve merész döntés, hogy egy sorozatos erőszaktevő szemével kell látni a világot, de a végére értelmet nyer: ami Don Giovanni öröme az életben, az húzza le őt a Pokolba.
A Budapesti Fesztiválzenekar segítségével megnézhettük, hogyan készülnek a zenekar tagjai az előadásra. Megnézhettük a próbákat, bemehettünk az öltözőkbe, felmehettünk a színpadra előadás közben - olyan helyekre, ahova nemigen lehet.
A Don Giovannit a Budapesti Fesztiválzenekar három alkalommal (szeptember 21., 23., 24.) előadja a Művészetek Palotájában.
Kaszás Károly és Lajhó Géza a próba előtt hangolnak, iPhone-nal. Egy átlagembernek pokoli a hangzavar egy idő után. Először a fúvósok kezdik, aztán eszkalálódik az egész a vonósokkal. Amikor kisétáltam a backstage-ből, a színpad függönyei mögött is szólisták ültek, akik hangolták a hegedűket. Egy perccel a próba kezdése előtt egyszerre halkult el az összes hangszer, és a zenészek mentek a helyükre.
(Fotó: Barakonyi Szabolcs / Index)Fischer Iván az asszisztens karmestert hallgatja. Az üres nézőtér közepén ott ült egy munkatárs, hallgatta próba közben a zenekart, és kommentálta, hogy melyik hangszer hangosabb vagy halkabb a többihez képest.
(Fotó: Barakonyi Szabolcs / Index)Műsortól függően a zenekarban lehet hatvan, hetven, vagy annál is több ember. Sokan dolgoznak itt évtizedek óta, (Szlávik Zsuzsanna hegedűs például 1994 óta) de vannak, akik csak nemrég kerültek Fischer Ivánhoz. A zenészek játszhatnak máshol, de a tagság feltétele, hogy minden más elfoglaltságukat a Budapesti Fesztiválzenekarhoz igazítsák.
(Fotó: Barakonyi Szabolcs / Index)A díszletként használt figurákat Novák Eszter SZFE-s tanítványai játszották. Fischer Iván már 2009-ben is hasonló ötlettel rendezte a Don Giovannit, akkor is Novák osztályát választotta ki. A színészeknek nagyon koncentráltan kell mozogniuk, már ha mozoghatnak egyáltalán, néha pedig kórusként is szerepelnek. “A nyitánynál van egy 15 perc, amikor mozdulatlanul kell állni, ez fizikailag is nehéz” - mondja Mentes Júlia, az osztály egyik tagja. Attól, hogy fehérre vannak mázolva, minden tekintetük, minden gesztusuk sokkal jobban látszik a nézőtérről. Volt külön próbájuk Fischer Ivánnal, ahol több variációt is elpróbáltak, és közösen választották ki, hogy mi legyen a végleges. Az osztály ment aztán Skócia után tovább a zenekarral New Yorkba is. “Eszméletlen élmény volt a Broadway-n fellépni.”
(Fotó: Barakonyi Szabolcs / Index)
Rovataink a Facebookon