További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Fennmaradt a hónapok óta tartó sztrájkfeszültség a BKV Zrt-nél. A szakszervezetek harmadszor is sztrájkba léphetnek, miután egy kérdésben nem sikerült megállapodni a BKV vezetésével. A fennmaradt vitás kérdés a kollektív szerződés egyéves hosszabbítására vonatkozott, ami nem is tartozott az eredeti követelések közé.
Földényi György sztrájkbizottsági vezető az Indexnek elmondta, hogy két okból döntöttek a sztrájk kezdetének két nappal való eltolása mellett. Egyrészt akceptálták a fővárosiak kérését, hogy az írásbeli érettségi alatt ne legyen sztrájk, másrészt olyan közel érzik a megállapodást, hogy értelmét látták a hosszabbításnak.
A szakszervezetek megítélésük szerint a végsőkig elmentek a sztrájk elkerülésére: elfogadták a főváros vezetőinek garanciavállalását és az új paraméterkönyvet (esetleges apró módosításokkal). Már arról is lemondtak, hogy 2012-ig hosszabbítsák meg a kollektív szerződést, megelégednének egy év hosszabbítással 2009. december 31-ig. A BKV menedzsmentje a szakszervezeteknek nem tudta megindokolni, hogy ez miért nem elfogadható számukra. Földényi szerint "egyértelműen" sztrájkot akarnak.
Tekintettel arra, hogy a sztrájk kezdetét két nappal eltolták, így megnyílt a lehetősége a tárgyalások hétfőn 14 órától való folytatásának, sőt a szakszervezet akár még kedd is hajlandó tovább tárgyalni.
A BKV működése idén biztosított – hála egy 10 milliárdos áthidaló hitelnek, ám tény, nem látszik a kiút az adósságcsapdából. A kormányzati és önkormányzati szerepvállalás mértékéről szóló vitának kimenetele még nem látható, de a garanciavállalás értelmében szeptember 31-ig kidolgozza a főváros és a kormányzat a koncepciót.
A fűnyíróelvszerű járatritkítás és koncepciótlan hálózatcsonkolás helyett egy ésszerűbb, az utasok többségének előnyös menetrendet vezethet be a BKV, ha arra rábólint a főváros szakbizottsága és a főpolgármester. A sztrájkot hirdető szakszervezetek azonban ennek kidolgozásában nem vettek részt, hivatalosan azt nem is látták (bár az Index is felajánlotta, hogy megküldi nekik a tervezetet és azóta a bkv.hu oldalról is letöltheti bárki), de már nem követelik egy új paraméterkönyv kidolgozását az ő bevonásukkal, megelégednek ennek szükség szerinti módosításával.
Korábban már kétszer sztrájkoltak a szakszervezetek a mára elért célok elérése érdekében. Az első sztrájkot április 7-én tartották hajnaltól délután egy óráig. Ekkor az egész város lebénult. A második sztrájkot április 18-án tartották, ekkor hajnaltól késő estig nem jártak a járművek, ám a káosz elmaradt, a város sziesztázott.
A május 29-től tervezett sztrájk hatását egyelőre becsülni sem lehet, de remélhetőleg nem is kell. A metrók teljes és a villamosok részleges közlekedése miatt sok helyen egész jól lehet majd tömegközlekedni a városban, ám a külvárosban lakók javarésze vélhetően jobban teszi, ha otthon marad.
A Népszava értesülése szerint már szerdán megegyezés közeli állapotba kerültek a felek, akik a hivatalos tárgyalások mellett munkaebéden is tárgyaltak egymással, sőt még csütörtökön is voltak nem hivatalos egyeztetések. Ezt az értesülést napközben minden érintett cáfolta, sőt arról számoltak be, hogy nincs előrelépés a tárgyalásokon. A végeredmény valóban nem indokolta azt az optimizmust, ami a tárgyalásokat megelőzte.